Flutter bij mijn "Schuimpie".

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Algysy, 22 aug 2010.

  1. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Ik vlieg, naast mijn heli, nu een tijdje met een EPP vliegtuigje de "Blade" van Freeair.
    Het is zo`n EPP plankjes vliegtuigje, maar ik vloog er erg leuk mee, ook buiten met weinig wind.
    Er was echter een klein probleempje, als ik, zeker buiten met wat wind, een bocht stuurde tordeerde het rompje erg, wat niet alleen een raar gezicht was, maar ook wat indirect stuurde.
    Nu heb ik het rompje verstevigd door 3mm depron strips van een cm of 3 breed, onder een hoek van 45 graden te plakken tegen het horizontale en het verticale rompplankje.
    Hiermee is de stijfheid van de romp sterk vergroot en hij stuurt strakker.

    Maar sinds die tijd heb ik veel last van "flutter" op mijn elevator, een pendelroertje.
    Op de grond blijft alles strak, maar in de lucht, zeker bij wat wind, heb ik er snel last van, mijn elevator gaat dan een keer of 4 per seconde van full up naar full down wat het haast onbestuurbaar maakt.
    Speling van stuurstangetje is nagenoeg nihil, (aansluiting dmv krimpkous op servo en rudderhorn.)
    Uiteraard, het is een EPP vliegtuigje, is het scharnier niet helemaal spelingloos, maar al met al zit het redelijk stevig in elkaar.

    Heeft iemand een idee wat die flutter, die ik eerst niet had, kan veroorzaken?
    Mogelijk het verstevigen van het rompje, want voor die tijd had ik het niet, maar voor ik dat er weer af ga slopen weet iemand misschien een betere oplossing?
    Servo ik overigens al vervangen, zonder resultaat.

    Alvast bedankt,

    Grtz,

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2010
  2. squid275

    squid275

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    470
    Locatie:
    gramsbergen
    probeer eens je hoogteroer iets te verstevigen met een carbonstaafje of een satéprikker. helpt vaak al een hoop.
     
  3. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    In de lengterichting bedoel je?

    Grtz,
    Jan
     
  4. squid275

    squid275

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    470
    Locatie:
    gramsbergen
    nee, in een v-vorm.
    maar het beste lijkt mij gewoon om je hoogteroer eraf te halen en hem op depron over te trekken, ziet er misschien niet zo mooi uit maar is een stuk lichter als carbon. het werkt wel net zo goed.:)
     
  5. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Inmiddels een tijdje verder...

    Stabilo verstevigd, dat buigt niet meer door, het namaken van Depron zou hem nog slapper maken, daar zie ik niet echt het nut van, tenzij ik iets verkeerd begrijp.

    Stuurstangen met kwiklinkjes bevestigd aan de ruderhorntjes ipv met krimpkous (het extra gewicht maar voor lief genomen)

    Horizontale rompdeel ter hoogte van de elevatorservo versterkt met carbonstaafje om doorbuigen van de romp op die plaats te voorkomen.

    5g. servo vervangen door 9g.

    ....En de elevator gaat nog steeds als een gek tekeer (up/down) zodra de snelheid hoger wordt, ook door wind....rudder en ailerons blijven keurig.
    Bij nagenoeg windstilte en lage snelheid vliegt hij probleemloos, maar gas op pakweg meer dan 2/3 gaat het mis.

    Ook zijn de uitslagen zo groot dat die alleen mogelijk zou zijn als de servo ook meedraait, maar dan zou het signaal van de ontvanger moeten komen.

    Als ik het vliegtuigje vasthoud, dus geen snelheid, kan de motor voltoeren draaien, en kan ik de servo`s bewegen wat ik wil maar alles blijft perfect werken.
    Ik weet nu dus echt niet waar ik verder zou kunnen zoeken/modificeren. :confused::confused::confused:

    Iemand nog een suggestie?

    Het vliegtuigje staat op mijn website, alleen bovenstaande veranderingen staan daat nog niet vermeld.


    Alvast bedankt voor suggesties,

    Grtz,
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2010
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik wilde je vliegtuig eerst eens bekijken... maar de link werkt niet...? Ik heb dus wel een paar foto's van de Free Air Blade bekeken, maar ik ken het toestel niet van dichtbij.

    Kan je langere roerhevels maken? Dat zou kunnen helpen. Maar ik weet natuurlijk niet of je uitslagen dan te klein worden.
    Wat ook kan helpen (maar mogelijk gaat je dat wel te ver) het pendelroer veranderen in een gewoon hoogteroer.
    Misschien, en ook dit is misschien vrij ingrijpend, de as van het pendelroer wat verder naar voren leggen. Bijvoorbeeld 5 à 10 % van de koorde.

    Door de romp te verstevigen heb je gewoon een beter vliegtuig gemaakt, waar het hoogteroer niet goed genoeg voor is... :cool:

    edit -
    Na nog wat zoeken heb ik hier een bouwdraadje gevonden:
    http://www.rctalk.co.uk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3549
    Hier wordt al bij voorbaat de as van het pendelroer een stuk naar voren verlegd. Lijkt me een goede remedie.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2010
  7. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    .TK wil wel eens problemen geven, dit is de directe link : index ???? als ik mijn siteadres intype komt er te staan "index" nouja, het lijkt wel te werken.


    Alvast bedankt,

    Grtz

    Jan
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb nog iets toegevoegd onder mijn eerdere post, belangrijk!

    Ja, deze link doet het wél.
     
  9. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit nu gaan veranderen is een lastige klus, maar het lijkt me inderdaad de enige mogelijkheid.
    Een paar dingen vraag ik me echter wel af, is dit een specifieke eigenschap van een pendelroer en beweegt het de servo ook echt mee? ... zoals het mij lijkt te gebeuren?

    Mocht je nog andere (minder ingrijpende) opties hebben hoor ik het graag, anders ga ik het pendelroerscharnier verder naar voren zetten.

    In elk geval bedankt,
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2010
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik denk het eigenlijk niet... Maar je kan je wel voorstellen dat een pendelroer waarvan de as achter het aerodynamisch centrum ligt, een probleem kan geven.

    Veel succes!
     
  11. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik nu een rand van pakweg 3 cm van de voorkant afsnij en aan de achterzijde bevestig krijg ik toch (ongeveer) hetzelfde effect ? ...en die operatie is veel simpeler :D.

    Ik schrijf ongeveer, omdat feitelijk het hele hoogteroer dan een cm of 3 naar achteren gaat, ik denk overigens dat dat niet veel zal uitmaken.

    Of zie ik nu iets over het hoofd?

    Grtz,
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2010
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Lijkt me geen gekke oplossing. Ik kan zo gauw geen bezwaren zien...
     
  13. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat ga ik dan doen, ik hou je op de hoogte van het resultaat.
    Bedankt voor het duwtje in de juiste richting.

    Grtz,
    Jan
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou... dat moeten we natuurlijk nog maar afwachten... :lol:
     
  15. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Let ook op dat koolstof (eventueel) enorm je ontvangst kan beinvloeder, dit, wanneer de antenne parellel aan het koolstof loopt. Hang je antenne eens naar beneden tijdens het vliegen.
    Doe ik even een rangetest met de motor aan.
    De schanieren kun je vervangen voor wat stuggere. Een tape schanier of de disc van een floppy kunnen helpen.

    het zijn maar wat idee's

    Good luck!
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2010
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het gaat over een pendelroer.
     
  17. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Jup,

    Maar vraag me af of het nodig is. Blij flutter vind ik het vreemd dat je roer een 4x per seconde heen en weer gaat. Flutter word je gek van, alleen zie ik nauwlijks de roeren bewegen, je hoort ze wel.
    Laat het roer lekker zo zitten en kijk eerst eens of er niet wat anders aan de hand is.

    maargoed, da's mijn meniong. Ik ben ook niet bij het kistje, dus kan het mis hebben.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het is ongetwijfeld geen "gewone" flutter. Dat zal op een pendelroer ook niet gauw optreden lijkt me.
    Maar vooral gezien dat in het bouwdraadje waarheen ik linkte:
    FreeAir Blade build mods - RcTalk UK Model Flying Forum
    óók de draaias van het stabilo verder naar voren werd verlegd lijkt het me een zinvolle gok. Ik ben dan ook benieuwd naar de eindconclusie...
     
  19. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Operatie "draaias naar voren" is inmiddels geslaagd.

    Ik heb er aan de voorrand 3 cm afgesneden en die er aan de achterzijde met wat puzzelen weer passend opgezet (een soort Tangram :D).
    Het is nauwelijks opvallend, en weer heel stevig geworden, dus baat het niet, het zal ook niet schaden.

    Het zal nog wel een paar dagen duren voor ik hem kan testen, maar zodra ik weet of het geholpen heeft of niet maak ik het hier bekend.

    Het deed me overigens denken aan de tijd dat ik met pulseproportional vloog (wie kent dit nog?)...........alleen was dit op het hoogteroer ipv richting.

    Bedankt,
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2010
  20. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Hoogteroer flutter

    Is de stuurstang voldoende ondersteund ? Ik heb geen foto gezien, maar een stuurstang die door kan buigen kan dit gedrag wel veroorzaken.
     

Deel Deze Pagina