Fly Wing H1 controller issue.

Discussie in 'Electronica' gestart door helixer, 13 mrt 2022.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Gewoon leuk om eens uit te proberen, helikopter vlieg ervaring heb ik ruim opgedaan. Ik zal meteen de YouTube video plaatsen zodat een en ander wat duidelijker wordt en je kan genieten van mijn steenkolen Engels. :rolleyes:



    Lees ook even wat ik er voor commentaar heb bijgeschreven.

    Bij voorbaat mijn dank voor de moeite,
    Helixer
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik mij niet sterk vergis, zit die controller meer vanuit de drone hoek qua software.

    Zou mij volledig niets verbazen als het ding een stick actie nodig heeft om los te komen.
    Iets van de twee sticks naar binnen en onderin.. zoals bij dji vaak het geval.
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Klopt ja. Als je mijn video bekijkt zie je ook dat ik de motor op enig moment ga unlocken. Op dat moment zou ik de motor moeten kunnen starten, maar dat gebeurd dus niet. Qua instellingen heb ik alles verschillende keren doorgelopen. Terug naar fabrieksinstellingen en helemaal opnieuw begonnen heb ik ook 3 keer gedaan. Alles zonder resultaat.

    H:(
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    volgens mij haal je daar alleen een knop om..
    of ik zie het verkeerd :D

    vanuit de heli gedachte normaal, throttle hold eraf onder 1 knop
    Volgens mij zie ik je verder niet met de rechter stick rommelen
    en bijvoorbeeld bij de dji mavic, moeten de sticks echt even naar het midden, en dan naar onder..

    ff de handleiding opgezocht
    pagina 16
    https://www.manualslib.com/manual/1819174/Fly-Wing-H1.html?page=16#manual
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik duw de beide sticks naar beneden in de rechter en linkerhoek, het zelfde inderdaad als bij mijn mini 2. Ik heb zelfs een tweede esc geprobeerd, maar ook die weigert dienst. Zal het aan de esc instellingen kunnen liggen? Maar ook daar ben ik geruime tijd mee bezig geweest.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik het goed zie, is DJI sticks naar binnen, en dit ding wil de sticks onderin en naar buiten hebben

    In theorie, kun je hem op de computer niet volgens als hij dit doet?
    ik kan me voorstellen dat zo'n actie aan of uit gezet kan worden.
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Met de zender unlock je de motor en vervolgens zet je de schakelaar op de zender op run. Maar even wat anders: Ik krijg nu via de facebookpagina van de H1 controller te horen dat ik mijn ESC moet instellen in 1100~1900pwm (Pulse width modulation). Nu dan, dat gegeven kan ik niet vinden in mijn settings. Is dit weer iets nieuws? Heb ik een te oude ESC? Ik kan wel mijn timing veranderen, maar dat is toch iets heel anders? Mijn ESC is een RCE-BL35P en dit heb ik ingesteld:[​IMG]
     
  8. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Even een servo op de Esc out en kijken of hij reageert , anders servo reverse proberen op gas/throttle
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kan..
    dat heeft te maken met het signaal vanaf de ontvanger.
    dat staat blijkbaar dan op een andere frequentie dan de normale servo's of regelaars aankunnen.
    Dit stel je in op de ontvanger...
    Vroeger op een gyro had je een standje voor digitale servo's en analoge. dat had ook met die modulatie te maken.
    zette je een analoge op die hoge setting, fikte hij af of hij deed gewoon niets.


    In een drone zitten andere typen regelaars dan in onze vliegtuigen of heli's
    is ook een andere techniek.
    Ik heb er 1 in een vleugeltje zitten.. een 60 ampere regelaar, toch is hij rond de 20 gram of zoiets.
    ding is miniscuul.
    ding is ook geflashed om samen te werken met een normale ontvanger. BLheli32 heette dat programma geloof ik

    Maar, in je standaard regelaar kun je dit niet aanpassen.
    de uitgang van de controller.. die moet je aan zien te passen.


    steek inderdaad je regelaar ff in een andere uitgang (ik vermoed dat deze gevoed wordt door de bec van de regelaar)
    servo op die uitgang. zie je het vanzelf...
     
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    De esc uitgang van de Flight controller kan ik niet aanpassen in de software, wel gebruik ik de sbus van mijn ontvanger. De servo's werken allemaal prima. Ook ik denk nu dat het wellicht aan de esc's ligt maar het blijft vooralsnog aan denken, ik heb 3 verschillende esc's geprobeerd maar geen van de esc geeft enig reactie. Wel als ik de sbus niet gebruik en de esc in kanaal 3 stop, dan werkt de motor wel. Helaas is dat geen optie omdat de FC de headspeed moet regelen om op gelijke hoogte te blijven. Ik heb ook overwogen om de esc maar in kanaal 3 te stoppen en er zo mee te gaan vliegen. Op zich geen probleem lijkt mij, ik zal dan de headspeed zelf moeten controleren. Maar dat is een paardenmiddel.

    De eerste 2 regelaars waren wat oudere modellen, maar ik heb ook een simonk 30A erop gehad en die is wel te flashen met BL-heli(althans gebaseerd op BLHeli firmware, ik moet hem gewoon met mijn zendersticks instellen), maar ook die werkt niet via de sbus, wel in kanaal 3. De eindpunten staan goed. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, reversen, endpoints, de FC terug gezet in fabrieksinstelling en opnieuw geprogrammeerd etc. Of het ligt volgens mij aan een defecte FC of er is iets aan de hand met de sbus in mijn ontvanger en dat het geen signaal of verkeerd doorgeeft voor mijn headspeed aan de esc. Het punt waar ik nu op zit is dat wellicht de FC een signaal doorgeeft die niet wordt herkend door mijn ESC. Dat lijkt waarschijnlijk, maar ik weet het niet zeker.

    Ik ben trouwens ook bezig met mijn probleem op de facebookpagina van de Flywing H1 flight controller helicopter (trouwens onder mijn echte naam Leo Mei). Heel veel hulp tot nu toe, maar nog steeds geen oplossing. Maar goed voordat ik die conclusie trek dat er ergens een defect zit ga ik alle opties na. Het defect kan ook tussen mijn oren zitten.

    Die 60 regelaar waar jij het over hebt, is dat een regelaar met een BEC? Zo ja welke is dat als ik vragen mag?

    Hier nog even een video die ik voor de jongens op de facebookpagina heb gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2022
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nee, eentje zonder.
    heb hem via een forumlid.. wist zelf niet van het bestaan af.

    maar, ff tussendoor.
    hoogte regel je met pitch.
    niet met toeren op een cp heli.
    het 1 kan niet zonder het andere natuurlijk.. maar als je de vliegfasen goed instelt, gaat de motor gewoon uit als het moet.
    is geen paardemiddel.. is eigenlijk een best veel gebruikte optie.
    zeker met een brandstofheli. dan wil hjet wel eens een beetje rommelen zijn om een goede governor aangesloten te krijgen.

    toeren zijn wel belangrijk, maar ze moeten voornamelijk op 1 niveau blijven.
    persoonlijk zou ik de regelaar lekker in kanaal 3 stoppen.
    regelaar op governor zetten, of een lichte V in de curve.
    5 punten verschil tussen midden en uiteindes.
    dat ie net ff extra aanzet als er flink aan getrokken wordt.

    Ik weet alleen niet hoe de flightcontroller omgaat als hij intern de motor niet heeft vrijgegeven, maar jij via de zender de motor wel al aanzet.
    kan zijn dat hij dan ook niet corrigeert. maar dat zou je ff moeten bekijken

    maar..
    bij de vbar en een reeks andere stabilisaties kun je wel op de pc zien dat alles werkt..
    dus kabel eraan houden, aansluiten op de heli..
    heli aan.. zou je moeten kunnen zien of hij hem vrij geeft.
    2 kabels van de motor los. voorkomt optoerproblemen.
    meestal is er wel ergens een balkenschema, waarmee je kunt zien hoe de kanalen binnenkomen (en wat de sticks uitsturen)
    soms kun je ook zien hoe alles eruit gaat, dus voor ieder kanaal wat er wordt uitgestuurd.
    ik heb wel eens gehad dat de sbus een kanaal andersom had..
    kun je soms in de software van de stabilisatie nog instellen, welk kanaal wat doet.
    als hij kanaal 3 gewoon niet ontvangt als zijnde "gas"... doet ie het niet.

    Qua kanaal: ik dacht de vbar, heeft standaard op de staart servo uitgang andere waarden staan dan bij de swash servo's
    dit kun je voor dat kanaal ook aangeven in de software.
    lijkt me sterk dat bij jou gas zo afwijkend is ingesteld..
    bijna ongeloofwaardig..

    Je zou bijna zeggen dat de software de motor gewoon niet vrij geeft. of hij ontvangt dat kanaal gewoon niet.
    wissel een servo eens naar gas, en regelaar naar dat vrije kanaal.
    motor 2 draden los.
    zien wat ie doet...
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Yesssss, hij doet het, probleem opgelost. Ik wilde op de uitgang van de esc een servo aansluiten, maar dat stekkertje ging er niet zo lekker in. Ga ik naar de pootjes kijken in de FC zie ik dat het signaal pootje iets naar beneden stond. Deze gelijk gezet met het er naast staande pootje en kon de servo aansluiten. Zowel een digitaal als analoge servo bewogen na het inschakelen. Mooi, er komt dus een aanstuur signaal naar buiten. Toen wederom de esc weer aangesloten zoals het is aangegeven en ja hoor, het zooitje komt in beweging. In totaal 3,5 dag bezig geweest om alles aan de praat te krijgen, ligt het aan een verbogen signaal pootje die kennelijk naast het stekkertje was gaan zitten. al die tijd kon ik simpel het esc stekkertje erin stoppen en heb er nooit naar gekeken, totdat ik de servo erin wilde stoppen en er niet makkelijk in ging.

    WAUW................op naar de volgende fase. Headspeed instellen, pitch meter erop, finetunen en gaan.

    Dat servo idee was dus eigenlijk een geweldig idee van jouw en helikopoter
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn persoonlijke valkuil bij rc dingen is dat ik vaak te moeilijk denk...
    zeker op het forum:D
    helikapoter zijn punt met de servo was idd een prachtige test:D

    en inderdaad, wie denkt er nou aan een verbogen poot?
     
    Helikapoter en Cnn vinden dit leuk.
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja een hoop geklooi en gezoek dat was het. En ja dat moeilijke denken is ook mijn valkuil. Super dat het is opgelost. Allebei bedankt.:)

    Nog even over de veiligheid.
    Normaal koppel ik de motordraden wel los als ik bijvoorbeeld een pitchhoek moet instellen, maar de stekkertjes zitten heel erg verstopt en kom er niet meer zomaar bij in deze helikopter. Wat ik wel heb een een soort van testplateau waarop ik de heli vastzet. Enfin ik zet het filmpje wel even hier. Wat denken jullie ervan? Sowieso gaan bij mij altijd de bladen eraf, maar je, je moet toch de pitchhoek kunnen instellen en dat doe ik liever met bladen. Uit die gedachte is dit test plateau instaan.



    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2022
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik schuif meestal de motor weg van het maingear. Kun je alles testen met bladen en hoor je wat de motor doet.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dat is ook een idee,
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    doe ik inderdaad ook..
    heb 1 keer een flybar in mn vingers gehad op volle toeren, wordt je niet gelukkig van.
    wel voorzichtiger :D
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb mogen worstelen met een 450. sloot hem aan en meteen vol gas. Wel lang geleden en zaten al die beveiligingen er nog niet op een regelaar.
    Dat was een dure les en ben ook best voorzichtiger.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zo'n situatie heb ik ook eens gehad met diezelfde 450..
    was heel erg voorzichtig met mn vingers, maar dacht hem ff uit te proberen in de woonkamer.
    op het eind stak er een stuk rotorblad uit 1 van de kasten...
    en de vloerbedekking had een extra scheur

    meteen de tweede les: nooit meer binnen :D
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2022
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind een 450 bij een indoormeeting ook not done.
     

Deel Deze Pagina