Oh, ik zie dat ik hier een discussie heb laten versloffen.
Een langere paddelstang lever een directere (=minder tijdsvertraging) en wat "hardere" (de heli volgt exacter de sticks, en minder de invloeden van buitenaf) op, maar geen hogere rolsnelheid.
Heel veel mensen verwarren deze verschijnselen, inclusief ikzelf in het begin.
Het begon me een beetje te dagen, toen ik rigid multiblade ging vliegen. Deze vertonen ook een heel "harde" stuurreactie. Hierdoor heb je het gevoel de stuuruitslagen terug te moeten nemen. Ga je vervolgens flink sturen, dan blijkt dat die "harde" reactie alleen in het begin van de respons zit, in de tijdsvertraging tussen stick-input en reactie van de heli.
Met de lengte van de paddelstang neemt de omloopsnelheid van de paddels evenredig toe. Het effect van de paddels neemt dus kwadratisch toe (en de weerstand ook), maar het traagheidsmoment neemt met de 3e macht toe. En dat traagheidsmoment is zowel de oorzaak van de stabiliteit, als de oorzaak van dat de heli op een lineaire wijze de sticks volgt. Als het massatraagheidsmoment stijgt, verzet de paddelstang zich dus ook sterker tegen een verandering van de stand van de rotatie as.
Zoals gezegd, het gyroscopisch effect neemt met een hogere macht toe dan het aerodynamische effect.
Nogmaals, iedereen die zegt en verschil te merken, heeft gelijk, want het maakt behoorlijk verschil. Maar iedereen die denkt een hogere rollrate te halen, die moet nog maar eens een volle rol vliegen. Het lijkt alsof je een hogere rolrate haalt, omdat de stuurvolgzaamheid verbeterd is. Omdat de heli minder tijdvertraging heeft, van zichzelf stabiler aanvoelt en erg direct reageert, lijkt het net alsof hij ook sneller rolt. Het verschil zit hoofdzakelijk in wat je als piloot prettig aan vind voelen.
Wil je echt sneller rollen, dan moet je het voordeel van de langere paddelstang combineren met die van de lichtere paddels, zodat het effect van de hogere omloopsnelheid niet tegengewerkt word door een grotere massatraagheid, en dus een groter gyroscopisch effect.
Groet, Bert