flybar verwijderen de moeite waard?

• Topicstarter Topicstarter tomos19
  • Startdatum Startdatum
T

tomos19

Guest
Hallo,

ik heb een single rotor hue van revell, die zoals veel rtf heli's een flybar heeft.
nu is dat voor het vliegen buiten niet bevorderlijk, omdat de reacties op de zender, door die flybar drastisch worden verminderd bij ook maar het kleinste zuchtje wind.
zonder flybar zou ie denk ik veel beter reageren, maar is het aan te raden?

graag hoor ik jullie mening erover, voor ik begin te sleutelen.

alvast bedankt!

de rotor kop met die flybar:
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet hoe ver je ervaring met heli's strekt....

Maar dat gaat hoe dan ook een extreme klus worden...
Dit is nl een fp.

Normaal stuurt een fbl heli via zijn hoofdbladen, door de pitch van het ene blad anders te zetten dan het eerste blad.
Fp stuurt door de flybar van richting te laten veranderen, de bladen kunnen niet eens van pitch veranderen.

Wordt dus lastig..

Daarnaast is fbl vliegen zonder stabilisatie een heel stuk lastiger dan normaal vliegen
Zeker met deze kleine heli's is dat eigenlijk niet te doen als ze er in oorsprong niet voor gebouwd zijn

En deze heli's zijn gewoon erg windgevoelig, dat hou je
Ze zullen er best wat minder gevoelig van worden, op andere punten worden ze juist gevoeliger

Gewoon niet doen: De gehele werking van deze rotorkoppen berust op het feit dat de rotor een heel (maar dan ook HEEL) erg sterke reactie op wind of airspeed vertoont, die door de flybar dan weer zodanig onderdrukt word, dat de heli "eigenstabiel" word.

Als je de flybar weghaalt, hou je alleen maar een afschuwelijk windgevoelig dingetje over waar niet mee te sturen valt.

Als je me niet gelooft: je krijgt nagenoeg hetzelfde effect, als je de flybar vastzet (de heli blijft dan iets trager als zonder flybar, maar verder lijkt het vlieggedrag er veel op). Je zult vanzelf merken, dat dat niet het resultaat is waar je op hoopt....

Wellicht, dat het met een gemodificeerde G3 of ander FBL systeem wel werkt, daar durf ik verder geen uitspraak over te doen....

Groet, Bert

Zo te zien is dit ook een 45graden flybar. Dat schijnt, heb er zelf geen ervaring mee, bijna het zelfde te vliegen als een Coax heli. Stabiliseert zich bijna extreem.
Een 90graden flybar is veel agressiever en kan door met de flybar te spelen lang, kort en zwaarte ook worden getemt.

Wat je zou kunnen doen is minder gewicht aan je flybar hangen en met de gewichtjes gaan spelen om te kijken met hoeveel minder er te vliegen is.

Er af halen is geen optie, is er niet meer mee te vliegen!

Succes! :D

Bedankt voor de reacties :D

@ Brutus: ik geloofde je niet direct, inderdaad lastig te vliegen:o
conclusie: deze z'n flybar laten houden, en een CP aanschaffen...

Back