Flybarless heli met Ardupilot controller

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Hallo people,

ik ben aan het rondkijken naar een heli.. Hoeft niet een nieuwe te zijn, en er worden geregeld heli's aangeboden zonder flight (barless) controller..
Nu heb ik inmiddels aardig wat ervaring met APM controllers in multi-copters en vliegtuigen.. Ik vroeg me dus af hoe aanbevelens-waardig het is een heli op te bouwen met zo'n controller?

Ja, ik weet dat het KAN.. Maar zijn specifieke flybarless controllers misschien veel beter?

Thanks alvast!

mvg
Roeland

..ik denk, dat fbl-systemen,
die voor heli's gemaakt zijn,
ook in een heli hun werk best doen,

misschien kan het jou controller beter,
maar misschien is die dan ook duurder,
anders zou iedereen toch niet een fbl-systeem kopen,
dat tussen 100 en 500 € kost, maar een controller uit een multi slopen,

trouwens kan je een fbl heli ook zonder controller vliegen,
anders om heb je vele extra spelletjes in een controller,
die bv. in HeadingHold modus bij veel wind
een comfortabele vlucht toestaat,

als ik dan zo kijk, hoe zo'n controller reageert op een multi,
en dan vergelijk met de reactie van mijn Bavarian Demon op een 2,50 m heli,
zo zie ik daar ook grote verschillen,

maar als niemand het probeert, weten wij het ook niet !

zo veer mijn ervaringen,
ik hoop dat het wat helpt.

Groet
Heli-Uwe

een stabilisatie voor een vliegtuig is iets heel anders dan stabilisatie voor een multicopter..
en dat is weer anders dan een heli

het zal best passend te krijgen zijn, maar een "echte" helistabilisatie zal toch sneller goed werken.

een stabilisatie voor een vliegtuig is iets heel anders dan stabilisatie voor een multicopter..
en dat is weer anders dan een heli

het zal best passend te krijgen zijn, maar een "echte" helistabilisatie zal toch sneller goed werken.

+1
ik denk je krijgt dat ding wel tot vliegen,
maar de comfort en dat wat je eigenlijk wil,
kreeg je moeilijk tot niet.

Bedankt voor de reacties heren!
Is die snelheid (in jullie ogen) het grootste verschil? Uiteraard het stabilisatie van een vliegtuig iets heel anders dan een heli.. Very true.

Om HEEL eerlijk te zijn weet ik niet helemaal waarom een flybarless heli een ingewikkelder FC heeft dan een niet-flybarless..

En ja.. Er gewoon eens mee gaan experimenteren is ook een idee inderdaad :) Ik heb toevallig nog zo'n Ardupilot FC liggen.. Die dingen zijn echter wel wat groter dan de meeste FB-controllers.. Ik ben benieuwd of het zo-ie-zo al past...

snelheid is wel een groot verschil,
als ik mijn Bell kantel en dan weer recht zet,
dan duurt het zeker 2 tot 3 seconden
tot de swash weer level is,

bij een kleine 500er is het misschien een halve seconde,
en dan is het nog afhankelijk, hoe veer word hij uit balans gebracht ...

testen, met een tweedehands spul zou leuk zijn,
maar het zou ook belangrijk zijn, dat je een heli
een klein beetje kan sturen,
anders is die eerder op de grond,
dan je een reactie van de fbl-unit ziet,

Groet
Uwe

Hmm okee.. Als ik het allemaal zo lees, is het niet 1-2-3 erg aanbevelenswaardig.. Zelfs een gebruikte (goede) heli kost nog wel het 1-en-ander.. Als het niet goed werkt kan de vlucht best van korte duur zijn uiteraard..

een heli MET flybar heeft geen stabilisatie. niet electrisch altans
die flybar is een mechanische stabilisatie.
haalt een paar "lastige" vliegeigenschappen van de heli weg.

Haal je de flybar eraf, kun je 2 dingen doen.
- leren vliegen zoals hij dan is
- stabilisatie erop.

beide kan, heb het beide gedaan. heb van beide opties nog een heli staan.
maar voor optie 1 is het wel een strikte voorwaarde dat je al redelijk moet kunnen vliegen.
Zeker bij de kleinere heli's (450 etc)

Gooi je daar een multicopter stabilisatie op, bestaat er de kans dat hij crasht.
maar die bestaat altijd.
of het werkelijk werkt zul je ff na moeten kijken. Als je maar in je achterhoofd houdt dat een goedkope stabilisatie voor een heli max 50 eur kost..
2e hand microbeast, align 3g of 3gx..

Ah ja.. wellicht goed om erbij te zeggen wat mijn vlieg-ervaring is:
met vliegtuigen kan ik Goed vliegen.
met multicopters kan ik Redelijk vliegen.
En ik heb wat kleine fixed pitch heli's gehad.

Voor het idee een filmpje van een 450 heli met (een oude versie van) een ardupilot FC:

Hmm het Trex 450 frame dat ik op het oog had, is verkocht.. maar der komt vast wel weer wat voorbij..

Laatst bewerkt door een moderator:
kleine fixed pitch zijn altijd wat eng..
veel zijn tegenwoordig zelfstabiliserend, waardoor de stap naar een CP heli eigenlijk nog steeds erg groot is.

ff goed simmen voor je eraan begint

True.. ik heb inmiddels aardig wat uurtjes heli-simmen er op zitten, maar daar ga ik nog wel een aantal avonden aan zitten inderdaad :)

Is het dan wellicht een goed plan, om eerst wat rond te fladderen met een T-Rex 150 DFC.. En volgend jaar es een +/- 500 size met APM projectje aan te vangen?

*update*
inmiddels heb ik zo'n beetje een 450 (flybar versie) overgenomen.

Mini updateje.. Inmiddels heb ik dit apparaat aangeschaft om op-den-duur te kunnen testen met een APM flight controller:

Maarrrrrr eerst es gewoon mee leren vliegen :)

Volgebs mij is er hardware matig niet veel verschil tussen.
Meeste gebruiken of de zelfde sensors.
Aleen je moet het apparaat wel opnieuw programmeren.

DJI doet het ook Naza M is het zelfde als een Naza H
(nu gebruiken niet veel mensen die veel te dure naza h :P )
Dus als je beetje kan programmeren moet het geen probleem zijn..
Denk dat dat ook de enige reden warom je het zou doen.
Voor 28 euro heb je al een "Chineese" BeastX/Vbar

Heb zelf een FB heli gekocht omdat ik eerst wilde kijken hoe dat allemaal nu precies werkt.
Nog geen meter gevlogen, maar ben al al aan het studeren voor advocaat lijkt wel :P

[media=youtube]WDIg0Q5jRuk[/media]

Ohw ja.. het gaat me er niet om of het echt nut zou hebben, maar vooral leuk om mee te experimenteren.. Aan de andere kant is een flight-controller toch wel een stuk meer dan een FB controller..
Ik kan wel (goed) programmeren.. Dat gaat lukken :)

Ohw ja.. het gaat me er niet om of het echt nut zou hebben, maar vooral leuk om mee te experimenteren.. Aan de andere kant is een flight-controller toch wel een stuk meer dan een FB controller..
Ik kan wel (goed) programmeren.. Dat gaat lukken :)

Hey DutchRC!

Staan toch wel aardig wat filmpjes op Youtube over Arducopter..
Arducopter werkt perfect. Alleen duurt het vaak even voordat je het goed heb ingestelt. Vaak zien mensen dit niet zitten dus denken ze al gouw "oh dat gaat niet werken"
Dacht dat er zelfs ook 1 staan met een HK450.. Misschien dat een optie?

Howdy Lyrix :)

zeker! Het is niet dat ik het als eerste op deze aardbol probeer ;) Desondanks leek het me een leuk experimentje.. Inmiddels heb ik het zelfde gedaan met een 3D vliegtuig.. Dat werktze zeer goed eigelijk..
Een HK450 zou zeker ook kunnen ja! Voor nu ga ik het eerst proberen met een MPX FunCopter (omdat ik die toevallig dan al heb)..

Howdy Lyrix :)

zeker! Het is niet dat ik het als eerste op deze aardbol probeer ;) Desondanks leek het me een leuk experimentje.. Inmiddels heb ik het zelfde gedaan met een 3D vliegtuig.. Dat werktze zeer goed eigelijk..
Een HK450 zou zeker ook kunnen ja! Voor nu ga ik het eerst proberen met een MPX FunCopter (omdat ik die toevallig dan al heb)..

Super! Als het lukt plaats je een filmpje op je youtube? :)

Succes!

Ook als het NIET lukt ;)

Dank u! Ik ga de MPX wel eerst wat vliegen met de normale gyro.. (ik heb em net nieuw..)

Back