Flybarless systeem van hobbyking

Ik heb er 's-ochtends mee gevlogen, en via de USB-link het een en ander beter afgesteld.
Hij staat wel op foto's. Misschien nog ergens op een filmpje.
Het vliegt best goed. Zal met digitale swashservo's alleen nog maar beter worden. Hij mag blijven.

Ik heb er in de middag niet meer mee gevlogen omdat ik de rest van de dag met de Atom550 de lucht in ben geweest. En bij telkens overschakelen moet ik steeds weer een accu wennen.

Zo, vandaag de 1450mm 3blads elektroheli ingevlogen met de ZYX. Op de 1 of andere manier was mijn setting "deadband 20-4" niet gesaved dus een beetje houterig op de staart. Inderdaad teveel deadband. Maar verder meteen stabiel en lekker wat in de rondte kunnen gooien. Uiteraard op de "beginner" stand want dit mech moet in een scale Alouette III "Grasshopper" romp komen. Als je goed keek een klein beetje toiletbowleffect bij hoveren, daarom bij thuiskomst de gain iets teruggenomen naar 35 voor aileron en "pitch" waar ze eigenlijk elevator mee bedoelen natuurlijk. En de deadband aangepast natuurlijk. Deze keer waren de waardes wel gesaved.

Ik merkte weinig verschil met de BeastX, misschien nu iets luier, iets meer eigenstabiel te noemen.

Hij mag ook bij mij blijven, direct 2 stuks bijbesteld.:D

Marco.

Als je goed keek een klein beetje toiletbowleffect bij hoveren, daarom bij thuiskomst de gain iets teruggenomen naar 35 voor aileron en "pitch" waar ze eigenlijk elevator mee bedoelen natuurlijk.

Als dat alleen in hoover gebeurde, dan heb je goed kans dat dat TBE niet zozeer uit teveel of weinig gain voortkomt, maar uit een kleine hoekfout tussen sensors en helirespons (als de sensor een beweging recht vooruit meet, en de respons van de heli op de correctie is niet recht achterover, dan blijft er een licht aandeel rol over waar de 3-assen gyro weer op reageert, die respons is ook weer een beetje verdraaid, en zo is letterlijk het kringetje rond en krijg je een cirkelvormige beweging..

Zou je het makkelijst moeten kunnen corrigeren door de swashdriver een heel klein beetje om de rotoras te verzetten en kijken of het beter of slechter word....

Groet, Bert

Dat is idd een mogelijkheid. Het was maar zo weinig dat alleen ik het zag en mijn maatje niet. Ik zal de aansturing nog eens exact checken want nu heb ik het puur op het oog gedaan.

Marco.

marco60.jpg

Als dat alleen in hoover gebeurde, dan heb je goed kans dat dat TBE niet zozeer uit teveel of weinig gain voortkomt, maar uit een kleine hoekfout tussen sensors en helirespons (als de sensor een beweging recht vooruit meet, en de respons van de heli op de correctie is niet recht achterover, dan blijft er een licht aandeel rol over waar de 3-assen gyro weer op reageert, die respons is ook weer een beetje verdraaid, en zo is letterlijk het kringetje rond en krijg je een cirkelvormige beweging..

Zou je het makkelijst moeten kunnen corrigeren door de swashdriver een heel klein beetje om de rotoras te verzetten en kijken of het beter of slechter word....

Groet, Bert

t7c met r617fs en tarot zyx

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de tarot goed aansluit op mijn r617fs en de servo's op de tarot?
Zender t7c staat wel in h1.

Maar met usb kom ik nog niet in de tarot dus denk ik dat deze niet goed is aangesloten, krijg rudder ook niet aangestuurd en swash servo's bewegen verkeerd en op verkeerde stick input.

Alvast heel erg bedankt.

Patriek

Ja, wat kan ik anders zeggen dan de manual volgen? Ik heb ook de 617FS. De bedrading is redelijk rechttoe-rechtaan. Je moet in de ZYX wel aangeven of een servo analoog is of digitaal, anders zal er iets niet werken of je servo's evt. zelfs verbranden.

Marco.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de tarot goed aansluit op mijn r617fs en de servo's op de tarot?
Zender t7c staat wel in h1.

Maar met usb kom ik nog niet in de tarot dus denk ik dat deze niet goed is aangesloten, krijg rudder ook niet aangestuurd en swash servo's bewegen verkeerd en op verkeerde stick input.

Alvast heel erg bedankt.

Patriek

Gek, bij mij zat er in het doosje een boekje met de kleuren draad en het kanaal waar ze in moeten hoor...;)

aileron zat verkeerd daarom ging alles fout usb werkt nu ook dus kan weer verder, alvast toch weer bedankt en ja ja rtfm.

Standaard ding, Zonder PC getweaked..

Alleen de aileron gain flink wat verlaagd en de elevator gain juist iets omhoog.
Vliegt gewoon goed, denk voor 90% van de mensen hier prima.. ik ga de 450 terugbouwen naar Vbar, dan kan ik m weer met HK blades vliegen zonder wobble, dit geinige dinkie verdwijnt dan in de 250..:D

(dikke vette bladescrape @ 1:18... LOL)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nice fly Anko.
En ben het met je eens dat het voor 90% van de vliegers (mezelf inbegrepen) zeker een leuk ding is om erop te zetten.
En als je hem zou tweaken met de PC is ie nog net iets beter te krijgen.

Trex500 met Tarot

Afgelopen weekend 2 Align(HK) Trex 500 FBL van maatje Han en ikzelf uitgerust met de Tarot ZYX. De ene had een standaard Align kop met van die langere armpjes en de andere een RJX kop. De Align moest iets minder gain op elevator en aileron, maar de RJX vloog standaard al prima. Ook hier de tail deadband terug gebracht naar waarde 5 zelfs.

Wat mild F3C werk met die stevige wind gisteren ging perfect. Toch weer een heel verschil met de voorheen bij mij gemonteerde Gaui GU-365. Vooral de staart is beter en de Tarot loopt veel meer als "op rails" bij wind. Ook had de Gaui bij echt heel snel vliegen last van pitch-up en de ZYX totaal niet.

Superstabiel ding! Nu nog 1tje op mijn 250...:yes:

Hallo,

Ik, heb op mijn TREX500 ook een Tarot ZyX gemonteerd i.c.m. een omgebouwde standaard Trex500 kop met verlengde bladarmen.
Als ik ga hoveren is er een enorm toiletbowl effect TBE) waarneembaar. Ik heb vervolgens het toerental omhoog geschroefd naar ongeveer 1830 RPM maar nog steeds het TBE. Nu lees ik dat Brutus aangeeft om de swashdriver wat te verplaatsen.
Wat is een swashdriver precies, is dat de meenemer van de swash?

Dan creeer je een soort mechanische phasing??

Grt Han

Laatst bewerkt:
Swashdriver is "tuimelschijfmeenemer" maar da's zo'n lang woord....
Als je die wat verzet, verzet je inderdaad de phasing. (die creëer je niet, phasing is er altijd... je verzet hem alleen. Het is, zeg maar, de "timing" van de cyclische bladverstelling)

Hoe staan bij jou de stuurstangen tussen swashplate en rotorkop? Verticaal? of heb je 90 graden phasing in de aansturing?
Waarschijnlijk het eerste (verticaal) en in dat geval, probeer het volgende: Verdraai de swashdriver zodanig, dat de stuurkogel op de swash, die bladhouder nr 1 aanstuurt, recht onder de as van de voorlopende bladhouder zit. Dan heb je 90 graden phasing en zou je E-stab er mee overweg moeten kunnen.

Als je E-stab een mogelijkheid tot phasing verstelling heeft, zou ik die gebruiken (is mechanisch veel mooier), maar anders zul je toch een manier moeten vinden dat als de E-stab de heli richting "X" wil corrigeren, dat de heli dan ook daadwerkelijk in de richting "X" reageert.

Je kunt ook de sensor van de E-stab onder dezelfde maar tegengestelde hoek zetten als de afwijking van de phasing (dus 90 graden min de werkelijke hoek) maar in dat geval moet je precies dezelfde hoek ook in je zender in "virtuele tuimelschijfverdraaiing" instellen. En dan ben je even bezig voordat je dat een beetje goed hebt....

EDIT: sorry, ik ging van een meerbladskop uit, maar herlezend vermoed ik dat je hier met een 2-bladskop bezig bent?
Beetje raar, want die hebben vrijwel altijd al een "ingebouwde" phasing van 90 graden.
Heb je een foto van je kop, en dan met name van hoe de stuurstangen van de bladarmen naar de swash lopen?

Groet, Bert

Bert,

Dank je wel voor de uitleg. Bij mij staan de stuurstangen inderdaad vertikaal. Dit is hetzelfde als bij Bruteforce. Ik vlieg met dezelfde bladen, zelfde ZyX alleen de kop bij mij staat hoger omdat dit een omgebouwde Trex 500 FB kop is. Zou dit probleem van het TBE hieraan kunnen liggen?

Grt Han

OK, volgende vraag: als je recht van boven op de rotorkop kijkt, staan de kogels van de tuimelschijf dan haaks op de fethering shaft? (m.a.w. is de hoek tussen blad en stuurkogel 90 graden?).

Zo nee, dan zit daar je probleem. Zo ja, dan zal ik toch nog even verder moeten denken.
Want met 90 graden phasing zou het gewoon goed moeten zijn, punt....

Dus als dat bij jou niet is, dan hebben we een ander probleem. (Zit je sensor haaks in de heli, bijvoorbeeld?)

Groet, Bert

EDIT: valt me nu pas op dat je het over "omgebouwde FB kop" hebt.... welke dempers zitten daar in? Zachte dempers willen in combinatie met E-stab ook nog wel eens roet in het eten gooien heb ik begrepen. (wat vreemd is, want FB beïnvloed het de boel totaal niet, en non-Estab FBL vliegt het zelfs beter met zachte dempers)

Oh ja.... welke kant om gaat het TBE? linksom of rechtsom? Moet weer even puzzelen, maar dan kan ik tenminste bepalen welke kant uit je moet corrigeren....

Groet, Bert

Van phasing krijg je geen TBE bij een flybarless systeem hoor.. je krijgt er alleen een gemixte besturing van.. en je moet wel erg traag zijn met corrigeren wil je daardoor TBE gaan uitlokken...(en erg veel phasing error, dus 45+ graden hebben oid);) Ik stel mijn Phasing altijd wat vooruit in de rotatie, zodat bij veel cyclische belasting(tictocs etc) de swash niet gaat achterlopen door speling in de meenemer.;)

Back