Flying Legends Spitfire

Hallo, ik heb een spitfire van 'Flying Legends' (micro scale series). Het is een foam model gecombineerd met hout. Daarover heb ik wat vragen:
1. Heeft iemand ervaring met dit kistje en/of (bouw)tips?
2. De gleuf in de staart waarin het stabilo komt, is wat een de ruime kant. Er is ongeveer 1,5 tot 2 mm ruimte. Is het voldoende om het stabilo in de gleuf op één kant te lijmen en de ruimte te laten voor wat het is of moet er per se aan boven en onderkant een verbinding zijn en zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?

Alvast bedankt!
Mark

Hier een verslag van de Spitfire.
En voor de mensen die niet verder lezen, laat dit ding liggen en koop een Alfa.
Voor 99 euro krijg je dan wel de motor en de 20A regelaar inclusief, maar feitelijk is 99 euro veel geld voor een motor en een regelaar, want het airframe is alleen leuk om aan het plafond te hangen.
Het ziet er leuk uit hoor, maar het gewicht is echt hoog. zelfs met het bijgeleverde lood en een Thunder Power 2100mAH accu, was het CG nog maar net binnen de limiet. De staart van deze kist is dus echt veel te zwaar.
Inbouw van de 10gram Futaba 2.4GHz ontvangen en regelaar waren allemaal voor het zwaartepunt, daar kan het dus niet aan liggen.

In de doos ziet het er leuk uit, en lijkt compleet, dus 99 euro op tafel en het ding mee naar huis.
Thuis een avondje monteren waarbij het aansturen van de roeren met de gekromde stuurstangen de nodige tijd kost om de boel soepel te laten lopen. Maar ok, wel te doen.
Bij het monteren van de prop kwam het eerste probleem om de hoek, een meenemer die met 2 boutjes op de as gemonteerd is, maar te ruim, zodat de boel niet slingervrij te krijgen is.
Tijdens de eerste meters vlucht blijkt gelijk dat de trillingen daarvan te veel zijn voor de kleine magneet die de batterijklep op zijn plaats moet houden. Deze vliegt los, maar ik had de klep voor de veiligheid voorzien van een elastiekje, dus de klep klapperde aan de zijkant langs de romp. De eerste vlucht was dus maar 1 kort rondje.
Landen ging niet al te zachtjes, door de turbulentie was de kist nog maar net in de lucht te houden. Het klapperen van de klep gaf gelijk de eerste schade, het mooie is er vanaf.

Gelukkig was Erik op het veld, en na een tweede vlucht met wat minder vermogen bleek dat de meenemer echt niet bruikbaar was. Dus even met Erik mee naar huis, en een ander meenemer geleend.
Terug op het veld bleek dat de geleende 8x4 apc prop teveel van het goede was voor de motor. na een 5 tal minuten vliegen was deze op een hoge temperatuur gekomen. De accu kon e.e.a. prima bijbenen.
Dus terug naar de rare prop die bij de kist zat, ongeveer een 9x4 met een smaller blad dan de APC. Dat vond de motor al beter, iets meer toeren, evenveel trekkracht, en een hogere snelheid.
Even wat gevlogen, en toen de landing. tijdens de 3e vlucht bleek al dat de kist gemeen wegviel in de landing, terwijl er genoeg wind stond en niet langzaam gevlogen werd.
De laatste landing werd het kistje fataal, toen de kist eigenlijk gewoon uit de lucht viel en zich van 60cm hoogte met een flinke snelheid in de grond boorde.
Up trekken ging niet, geen reactie.
Resultaat, alle plastic delen aan de romp zijn compleet versplinterd en de romp is inwendig op meerder plaatsen flink gescheurd. Niet te maken zonder een behoorlijke investering in nieuwe malen voor de fairings, motorkap e.d. Echt gevalletje van open hart chirugie, anders total-loss.

resultaat van 99 euro Spitfire.
Constructie:
- kist is zwaar en het vergt een hoop gewicht in de neus om het zwaartepunt redelijk te krijgen. Daardoor wel redelijk ongevoelig voor wind.
- Stuurstangen zijn lastig om soepel te laten lopen.
- Het plastic van de kappen en fairings is ronduit slecht van kwaliteit. en niet te repareren, het versplinterd gewoon ipv buigen of breken.
- De magneetsluiting van de kap voldoet niet.
- De prop meenemer is gewoon waardeloos.
- De prop heeft het juiste formaat, maar de constuctie van deze rare 3 delige prop is dubieus en geeft al snel speling en aanleiding tot trillingen.

Vliegeigenschappen:
- Redelijk met de hand te lanceren, maar wel de nodige portie ailerons geven naar rechts in de start. Dit was een redelijk winderige dag, dus dat hielp wel.
- Vliegt niet fijn in de bochten, en heeft behoorlijk de neiging om weg te vallen over de binnenvleugel. Moet echt door de bochten heen gevlogen worden.
- Stuurgedrag is niet constant over de snelheid. Bij een lage snelheid zie je de kist door de lucht dweilen, bij hoge snelheid is er redelijk me te sturen, maar heeft af en toe de neiging om uit te breken. Het airframe begint dan moeite te krijgen en laat merken dat het een foamie is.
- Landing zijn ronduit slecht, het toestel viel 2x gewoon uit de lucht.
na de laatste klap bleek dat de stuurstang van HL los lag, maar niet meer vast te stellen of daardoor niet meer gestuurd kon worden tijdens het afvangen.

Resultaat: doe mij maar een Alfa, dan zet ik er deze motor en regelaar wel in.

Laatst bewerkt:
Lijkt inderdaad veel op wat er met de Spitfire gebeurde.
Ik denk bij de Spitfire een combinatie van het vrij hoge gewicht, de lagere windsnelheid bij de grond, en een hoogteroer wat waarschijnlijk niet goed werkte.
De stuurstang in de romp is niet ondersteund, en het buisje was aan de achterkant los.
De Spit is in elk geval behoorlijk total-loss, waarbij het gekke is dat alle schade aan de romp zit, de vleugel heeft niets geleden.
Het meeste verbaasd ben ik nog wel over het plastic, dat is gewoon versplinterd.

Tijd voor een berichtje naar de heren winkeliers om dit product links te laten ligggen, en een kwaliteitsmerk te gaan voeren. (zoals Alfa)
De stikkers van de Spit zien er trouwens niet uit, veel te dik plakplastic, glanzend en niet soepel, zodat de vormen van het toestel niet gevolgd kunnen worden. De decals van Alfa zijn veel beter geschikt voor dit kleine werk.

Tijd voor een berichtje naar de heren winkeliers om dit product links te laten ligggen, en een kwaliteitsmerk te gaan voeren. (zoals Alfa).

Nederland gaat voor goedkoop dus alfa is marketingtechnisch helemaal niet interessant. Als er goedkope warbirds worden gevraagd dan worden die ook geleverd. Het is zelfs zo dat er uit een ander continent besteld wordt als de prijs 2 a 3 euro lager uitkomt en dan is de wachttijd op levering geen issue.

Wel gek dat vleesschaaltjes plastic in Europa duurder is dan in China.
Zoveel goedkoper dat er nog een motor en regelaar in de prijs bijkan.
Toch tijd dat ALfa een klein beetje water bij de wijn doet.

Back