flymentor

Beste Hansl

ik begrijp de stevigheid van het trainingskruis maar als je stokjes kruislings over elkaar legt krijg je toch hoogte verschil in het trainingskruis of zie ik dat verkeerd

Das zo minimaal, en de buizen veren ook nog wat, vermoed niet dat je dat gaat merken...

Wel integendeel, als je 2 volledige lengten gebruikt is het hoogte verschil tussen de hoogste en de laagste tip 16 mm bij gebruik van 8 mm berken rondhout. Dat werkt dus niet. Je heli komt dan scheef te staan.

Daarom moet je dus 4 halve lengten maken (met min of meer dezelfde lengte als een rotorblad) en die in het midden verbinden met elkaar.
Ik heb hiervoor een houten blokje uit de blokkendoos van m'n zonen gebruikt (zo'n vierkant blokje, half hoog, ong. 35 x 35 x 17 mm). 2 x volledige doorboord. dan kan je de 4 stokjes er langs de 4 zijflanken ong. 15 mm induwen.

Wel integendeel, als je 2 volledige lengten gebruikt is het hoogte verschil tussen de hoogste en de laagste tip 16 mm bij gebruik van 8 mm berken rondhout. Dat werkt dus niet. Je heli komt dan scheef te staan.

Daarom moet je dus 4 halve lengten maken (met min of meer dezelfde lengte als een rotorblad) en die in het midden verbinden met elkaar.
Ik heb hiervoor een houten blokje uit de blokkendoos van m'n zonen gebruikt (zo'n vierkant blokje, half hoog, ong. 35 x 35 x 17 mm). 2 x volledige doorboord. dan kan je de 4 stokjes er langs de 4 zijflanken ong. 15 mm induwen.

Dit zegt allicht veel meer

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, maar 8 mm berkenrondhout is ook wel een beetje heftig voor een kleine heli....
je hebt al voldoende aan 4 mm carbon staf, en het kruis hoeft ook absoluut niet even groot als de hoofdrotor diameter te zijn. Dan heb je al geen last meer van het hoogteverschil.

Hoe kleiner het kruis hoe minder last je er van hebt.
In de praktijk blijkt een hoepel met de helft van de rotordiameter, of een kruis met ongeveer 2/3 van de rotordiameter voldoende te zijn, waarbij een hoepel beter voldoet in verband met minder haken in het gras

Bij Brandstof heli's is PVC electriciteitsbuis ideaal materiaal (zéér goedkoop, en makkelijk te lijmen) en voor de kleinere heli's is carbons stok zoals gebruikt in vliegers (en redelijk goedkoop in verschillende diktes te koop) ook heel geschikt. Alleen een hoepel maken van carbon staf is eigenlijk niet te doen, mar een kruis werkt ook....

Groet, Bert

Ja, maar 8 mm berkenrondhout is ook wel een beetje heftig voor een kleine heli....
je hebt al voldoende aan 4 mm carbon staf, en het kruis hoeft ook absoluut niet even groot als de hoofdrotor diameter te zijn. Dan heb je al geen last meer van het hoogteverschil.

Hoe kleiner het kruis hoe minder last je er van hebt.
In de praktijk blijkt een hoepel met de helft van de rotordiameter, of een kruis met ongeveer 2/3 van de rotordiameter voldoende te zijn, waarbij een hoepel beter voldoet in verband met minder haken in het gras

Zo'n trainingskruis met 8 mm berkenhout is zeker niet de lichtste oplossing, maar dat extra gewicht maakt een 450 heli dan weer net dat tikkeltje rustiger en stabieler. En dat is dan als beginner weer een voordeel.

Ik vlieg nooit op gras, enkel vanop verhard terrein. De trainingsgolfballen vermijden dat de uiteinden zich in oneffenheden zouden vastprikken met alle gevolgen van dien.

Het type van landingskruis wat ik heb toegepast is natuurlijk niet de enige oplossing. Maar wel een die zelf te maken is voor weinig geld.

Back