FMA FS8 Co-Pilot (automatische piloot) review!!

Satoer

Forum veteraan
Eindelijk is hij er, de 35 Mhz versie van de FS8 Co-pilot. Na 2 weken bij de douane gelegen te hebben waren ze er toch achter dat dit geen bom was :roll:
FS8.jpg

De Co-pilot is een optische stabilisator die het vliegtuig / heli stabiliseert als de stick gecentreerd is. Het kijkt naar de horizon door met infra rood de warmte van de aarde te vergelijken met die van de lucht. De aarde is immers altijd warm (zelfs als er sneeuw op ligt) en de lucht altijd koud.
Nadeel is dat de horizon dus wel zichtbaar moet zijn. Als er hoge gebouwen (die dus warmte afgeven) vlak bij staan heeft hij de neiging om ervan weg te drijven. Het werkt dus niet indoor. (daarnaast is de elektronica wel een tikkie zwaar voor een indoor heli)

Het pakje:
afb5527.jpg

De FS8 Co Pilot is een behoorlijk geavanceerd speeltje. en veel meer dan alleen een vliegtuig / helikopter stabilisator.

- Het is ook nog een ontvanger.
- Accu voltage controle
- Ontvangst controle
- Frequency-clear controle: Controleerd of de gebruikte frequentie vrij is voor je gaat vliegen
- Digital Signature Recognition: Herkent het signaal van de zender en negeert andere signalen
- Bij verdwenen signaal gaat hij in z’n fail-save mode. Zo kan je de heli dus instellen dat hij hem stabiliseert en rustig naar beneden laat komen. IPV alles uit zodat hij als een baksteen naar beneden dondert.
Een heli kan dan dus rustig naar beneden hoveren of een vliegtuig kan rustig rondjes gaan cirkelen.

Afijn, ik heb dus het totale pakket aangeschaft:
- De FS8 Co-pilot (horizontale stabilisatie sensors en ontvanger)
- Optionele Z sensor (voor betere / makkelijkere calibratie en om uit inverted te rollen)
- PC link kabel en software
Binnenkort komt er ook een dataloger zodat je je vlucht terug kan kijken op je PC.

In totaal inclusief kristal, verzendkosten, doanerechten en invoer belasting zo’n 300€ Best veel geld maar als het dus 1 keer een flinke crash kan voorkomen heb ik hem er al bijna of helemaal uit :mrgreen:

Het pakket:
afb5528.jpg

De sensor moet je volgens de handleiding met een stukje dubbelzijdig tape een tiewrap aan de boom vast maken. Gelukkig had ik al mijn crashparts bewaard van mijn vorige crash en zo kon ik uit een kapot horizontaal vinnetje een mooie sensor-mount maken :D
afb5529.jpg

Dus bewaar je crashparts, ze kunnen altijd weer van pas komen ;)
afb5530.jpg

Al de elektronica geïnstalleerd:
afb5531.jpg

Jaja, moet nog een tapje over het X-tal :oops:

Het instellen:
Het instellen ging makkelijker als verwacht. De Co-pilot heeft controlle over al de inkomende kanalen dus ziet wat jij doet. Als jij aangeeft (door warmte te geven aan de sensors met een fles warm water) dat jij de nick in wilt stellen, hoef je alleen de nick te bewegen. De co-pilot herkent de mix instellingen van de CCPM en neemt die automatisch over. Hetzelfde moet je dus doen voor de Roll.
De Co-pilot kan dus met elk vliegend voorwerp omgaan, omdat hij de besturing “leert” 8O

De Viewer software:
Na de software geïnstalleerd te hebben en de co-pilot aangesloten te hebben aan de meegeleverde seriële kabel, kan ik de gegevens uitlezen.
Jammer genoeg is het “Viewer” software. Hij kan dus alleen de gegevens uitlezen en niet programmeren. Niet dat er veel te programmeren valt, maar zou wel leuk zijn.
afb5532.jpg

In de viewer kan je eigenlijk alles uitlezen wat er te bedenken valt.
- Al de uitslagen op de kanalen.
- De correcties van de Co-pilot
- Batterij voltage monitor
- Ontvangst van de zender
- Het aantal verkeerd aangekomen frames
- Het aantal keer dat de failsave moest ingrijpen
- Werking van al de sensors.

Ga zo maar door, met de optionele (is nog niet uit) datarecorder kan je 90 minuten vlucht data loggen en later terug zien op je PC.
Ik denk dat als je een beetje handig bent de seriële gegevens stroom met een simpel schakelingetje door de lucht kan sturen en met een laptop alles op de grond kan monitoren.

Waarom:
Waarom heb ik dit ding gekocht? Niet om zo te vliegen, maar als nood. Mocht ik even de oriëntatie kwijt zijn of in paniek raken, dan kan ik snel een schakelaar omzetten. Daarnaast wil ik serieuze luchtopnamen gaan maken. Op 100 meter hoogte is het al erg moeilijk de heli te “hoveren” Nu kan ik zo hoog gaan als ik wil, aangezien de Co-pilot het toch wel horizontaal houdt.

De test:
8O Windkracht 4 vandaag. Niet de ideaalste omstandigheden om even wat te testen :lol:
Op het veld: Wil je met de co-pilot gaan vliegen dan moet hij voor de vlucht eerst gekalibreerd worden. Dan leest hij de warmte van de lucht en de grond. Daarnaast moet hij z’n horizontale positie vast zetten. Ik had geen waterpas bij de hand dus dan maar even op het oog.

Het ging allemaal minder omslachtig dan ik dacht. Gewoon de heli recht zetten en een knopje indrukken. (zonder de optionele Z-sensor (boven en onder) moet je 1 stap meer doen om te calibreren)
Na flink gecontroleerd te hebben of de co-pilot werkte Heb ik de heli zonder dat de co pilot aan stond op flinke hoogte gebracht en ingeschakeld.
Het werkt gewoon zoals geadverteerd. Stick in het midden = heli horizontaal. Erg grappig.
Het vliegt heel erg raar. De Co-pilot stuurt constant tegen voor het gevoel.
Normaal blijft de heli met de stick in het midden in de hoek staan totdat je tegen gaat sturen. Met de co-pilot staat hij in de stand van de stick. Het is dus ook niet mogelijk de heli te rollen of te loopen. Als je de stick naar achteren trekt nickt hij gewoon naar achter en blijft hij onder die hoek staan.
Als ik de heli met uitgeschakelde pilot, tot een halve loop door nick en vervolgens aanschakel heeft hij hem weer in een halve seconde horizontaal 8O erg snel.
De Co-pilot is lineair instelbaar. Zodat hij steeds minder gaat tegenwerken. Hij blijft echter tegensturen, maar minder hard. Als je de stick dus naar het midden beweegt duurt het langer voor hij hem weer horizontaal heeft.
De test om de zender uit te schakelen heb ik maar even niet gedaan ;)

Conclusie:
Het werkt echt! Als je hem goed uitlevelt en er is geen wind kan je zonder handen een accupack leeg hoveren. Maar hij is niet geschikt om aan te laten bij het vliegen. In mijn ogen puur inschakelen in geval van nood. Het vliegt namelijk erg mak en hoewel het mij een veilig gevoel geeft vind het niet zo prettig vliegen.
Dus ik hou hem lekker onder de schakelaar voor als het fout gaat. Ook bij de landing heb ik heb liever de touwtjes in eigen handen.

Een beginner kan er zeker baat bij hebben. Maar dan wel op de mijn beschreven manier: Gaat het fout of weet je het niet meer? Co-pilot aanschakelen. Gewoon goed leren vliegen dus. Toch kan een beginner het in mijn ogen beter leren met instructeur.

Dus ideaal voor noodsituaties en onboard-camera werk. En dat is precies waar ik hem voor gekocht heb, zeker geen miskoop :D

Hier te koop: https://www.fmadirect.com

He Satoer,

Toch wel een mooi dingetje, leuke interface enzo. Wat ook opvalt is dat de sensors onder 45 graden kijken tov de vliegrichting (zover als je daarvan kan spreken bij een heli).

Maar door het vlieggedrag inderdaad niet echt geschikt voor het leren vliegen met de Co-pilot ingeschakeld, lijkt meer op het rijden met een auto-tje dan. Ze zouden eigenlijk de software zo aan moeten passen dat het geheel weer een beetje stuurt als een normale heli. Maar dat het systeem begint in te grijpen bij gevaarlijke situaties, hoge roll of nick rates, maximale hoek tov de horizon. En dat instelbaar dan zodat met her vorderen van je vaardigheden ook steeds meer de teugels laat vieren.

Rick

Ja inderdaad, het is goed te vergelijken met het rijden van een autootje.

De sensors kan je monteren zoals je zelf wilt. Op een vliegtuig zitten ze wel haaks. Maar op een heli is dit gemakkelijker omdat je hem dan gewoon op de boom kan plakken. Heeft de sensor geen hinder van de body.

Misschien moet een beginner een "dodemans knop" maken. Een touwtje aan een vinger, op het moment dat je je hand snel wegtrekt de heli (of vliegtuig) zichzelf stabiliseert. Of een knop die je constant moet indrukken om de co-pilot uit te schakelen.

Ik denk ook dat dit bij het landen van een vliegtuig voor een beginner een prettig hulpmiddel is. Ook nose in met een heli leren is gemakkelijk. Gewoon proberen gaat het teveel fout: schakelaar omhalen. In plaats van: pitch bijgeven staart naar je toe en recoveren. Goed voor het zelfvertrouwen.

Gewoon echt gebruiken als vangnet. Je zal er vanzelf er steeds minder gebruik van maken, want zonder Co-pilot vliegt leuker.

inderdaad zonder dat ding vliegen, en hopen dat je snel genoeg de schakelaar kan vinden als het misgaat :wink:

Hoge gebouwen test

Zondag heb ik de Co-pilot eens getest tussen hoge gebouwen (loodsen) en andere obstakels op een industrie terein.
afb5651.jpg

Tot mijn verbazing reageert de co-pilot erg goed. bijna geen last van de horizon vervuiling. Als je dichter bij het gebouw komt heeft hij de neiging ervan weg te driften (wat dus eigenlijk niet eens zo'n slechte eigenschap / bijwerking is).
Boven de gebouwen heeft hij helemaal geen last meer van het wegdriften.

Close call...

Zooo!!! Vandaag bijna RIP voor m'n Logo!!

Als je nieuwe servo's in je heli zet: VERGEET NIET JE CO-PILOT OPNIEUW TE CONFIGUREREN!!!

Ik heb m'n HS-85MG servo's verwisseld voor Futaba S9650 coreless digitale servo's.
Ik wilde meer pitch bereik (+12 - 12) om met de tijd toch eens wat loopings en op de kop te kunnen hangen uit te proberen.

Het gekke aan deze servo's is dat deze precies tegenovergesteld draaien ten opzichte van de Hitecs
Dus servo reverse op al de servo kanalen.

1ste testvlucht. WOW quite a diffrence! wat is die vlot met sturen!! 8O lekker kon ik het niet noemen, leek alsof ik weer helemaal opnieuw moest leren hoveren, stuurde constant te veel.

Afijn, even kijken hoe de co-pilot reageert op de servo's. Op hoogte gebracht... Co-pilot ingeschakeld. BWAAAAA Neus duikt meteen recht de grond in. Kon maar net de schakelaar terug zetten en recoveren. (1m boven de grond) wow close...

De Co-pilot was natuurlijk nog geconfigureerd zonder de servo reverse en deed precies het tegenovergestelde.

Helpt dit systeem ook tegen domme piloten die proberen met een leeg accu pack te gaan vliegen?

I feel stupid, maar ja..

Maar een zeer leuk / interessant systeem zeg!
Vooral idd voor filmen of fotografie, wat ik ook ooit nog wel eens wil gaan doen.

Geen problemen met de warmte van brandstofheli's ?? Ik heb geen idee hoe de warmte van een heli afgevoerd wordt.

Misschien wel eens leuk om een warmtebeeldcamera te gebruiken... maar ja, om dat voor 1 shotje aan te schaffen.

Veel plezier en vooral alleen gewenst contact met de grond toegewenst ;-)

Nee, hij heeft geen last (volgens de handleiding dan) van de warmte van de motor.
Je moet er wel op letten dat er geen brandstof en andere vuiligheid op de sensors kan komen.

Heb met m'n vakantie eens getest met hoge bomen rondom en bergen in de verte. Wederom nauwlijks last van :)

Het lijkt dus serieus goed te werken voor bepaald gebruik.

Tijdens 3D is het niet handig, behalve als je er niet meer uit komt (en voldoende hoogte hebt)!

Sterker, je kunt er helemaal geen 3D mee doen. Als je je stick helemaal naar achter trekt om bv een looping te doen gaat de heli gewoon onder een bepaalde hoek staan naar achter en niet verder.
Je stuurt dus eigenlijk de hoek van de heli en niet de swashplate.

Maar een backup onder een schakelaar is altijd fijn (en beter dan het alternatief: niets).

Lijkt me een perfect hulpmiddel voor het maken van luchtfoto´s. Op grotere hoogte is het heel moeilijk zo niet onmogelijk om de heli stabiel stil te hangen om een foto te maken. Hmmm.... mooi hoor.
:D

Vandaag een minpuntje ondekt bij de co-pilot. Hij werkt niet boven sneeuw. Dan is de warmte straling van het land tov de lucht te weinig. Tijdens het initialiseren geeft de co-pilot aan of het warmte verschil tussen aarde en lucht groot genoeg is. Vandaag gaf hij dus voor het eerst aan van niet.

Kan overigens gewoon gaan vliegen, alleen mijn "Back up" werkt dan niet.

Niet dat het enig nut heeft, maar ik denk graag na over nutteloze dingen...

Boven raamsdonksveer had je vandaag ook een aardige uitdaging.. er was daar een grote brand in een plasticfabriek..

Zou de heli dan inverted gaan vliegen? het vuur op de grond is stukken warmer dan de lucht erboven maar vooral eromheen. Of zou dan 1 sensor niet meetellen en de overige 3 de heli horizontaal houden...
(het werkt toch met 4 sensoren in een 4 x 90 graden opstelling gericht op de horizon?)

Dat zou best een apart beeld geven ;-), een heli die als standaardhoover positie altijd terug wil naar inverted :-).

Hmm.. tis denk de tijd van de dag dat ik over zulke dingen uberhaubt nadenk...

Groeten!

Back