Satoer
Forum veteraan
Eindelijk is hij er, de 35 Mhz versie van de FS8 Co-pilot. Na 2 weken bij de douane gelegen te hebben waren ze er toch achter dat dit geen bom was :roll:
De Co-pilot is een optische stabilisator die het vliegtuig / heli stabiliseert als de stick gecentreerd is. Het kijkt naar de horizon door met infra rood de warmte van de aarde te vergelijken met die van de lucht. De aarde is immers altijd warm (zelfs als er sneeuw op ligt) en de lucht altijd koud.
Nadeel is dat de horizon dus wel zichtbaar moet zijn. Als er hoge gebouwen (die dus warmte afgeven) vlak bij staan heeft hij de neiging om ervan weg te drijven. Het werkt dus niet indoor. (daarnaast is de elektronica wel een tikkie zwaar voor een indoor heli)
Het pakje:
De FS8 Co Pilot is een behoorlijk geavanceerd speeltje. en veel meer dan alleen een vliegtuig / helikopter stabilisator.
- Het is ook nog een ontvanger.
- Accu voltage controle
- Ontvangst controle
- Frequency-clear controle: Controleerd of de gebruikte frequentie vrij is voor je gaat vliegen
- Digital Signature Recognition: Herkent het signaal van de zender en negeert andere signalen
- Bij verdwenen signaal gaat hij in z’n fail-save mode. Zo kan je de heli dus instellen dat hij hem stabiliseert en rustig naar beneden laat komen. IPV alles uit zodat hij als een baksteen naar beneden dondert.
Een heli kan dan dus rustig naar beneden hoveren of een vliegtuig kan rustig rondjes gaan cirkelen.
Afijn, ik heb dus het totale pakket aangeschaft:
- De FS8 Co-pilot (horizontale stabilisatie sensors en ontvanger)
- Optionele Z sensor (voor betere / makkelijkere calibratie en om uit inverted te rollen)
- PC link kabel en software
Binnenkort komt er ook een dataloger zodat je je vlucht terug kan kijken op je PC.
In totaal inclusief kristal, verzendkosten, doanerechten en invoer belasting zo’n 300€ Best veel geld maar als het dus 1 keer een flinke crash kan voorkomen heb ik hem er al bijna of helemaal uit
Het pakket:
De sensor moet je volgens de handleiding met een stukje dubbelzijdig tape een tiewrap aan de boom vast maken. Gelukkig had ik al mijn crashparts bewaard van mijn vorige crash en zo kon ik uit een kapot horizontaal vinnetje een mooie sensor-mount maken
Dus bewaar je crashparts, ze kunnen altijd weer van pas komen
Al de elektronica geïnstalleerd:
Jaja, moet nog een tapje over het X-tal
Het instellen:
Het instellen ging makkelijker als verwacht. De Co-pilot heeft controlle over al de inkomende kanalen dus ziet wat jij doet. Als jij aangeeft (door warmte te geven aan de sensors met een fles warm water) dat jij de nick in wilt stellen, hoef je alleen de nick te bewegen. De co-pilot herkent de mix instellingen van de CCPM en neemt die automatisch over. Hetzelfde moet je dus doen voor de Roll.
De Co-pilot kan dus met elk vliegend voorwerp omgaan, omdat hij de besturing “leert” 8O
De Viewer software:
Na de software geïnstalleerd te hebben en de co-pilot aangesloten te hebben aan de meegeleverde seriële kabel, kan ik de gegevens uitlezen.
Jammer genoeg is het “Viewer” software. Hij kan dus alleen de gegevens uitlezen en niet programmeren. Niet dat er veel te programmeren valt, maar zou wel leuk zijn.
In de viewer kan je eigenlijk alles uitlezen wat er te bedenken valt.
- Al de uitslagen op de kanalen.
- De correcties van de Co-pilot
- Batterij voltage monitor
- Ontvangst van de zender
- Het aantal verkeerd aangekomen frames
- Het aantal keer dat de failsave moest ingrijpen
- Werking van al de sensors.
Ga zo maar door, met de optionele (is nog niet uit) datarecorder kan je 90 minuten vlucht data loggen en later terug zien op je PC.
Ik denk dat als je een beetje handig bent de seriële gegevens stroom met een simpel schakelingetje door de lucht kan sturen en met een laptop alles op de grond kan monitoren.
Waarom:
Waarom heb ik dit ding gekocht? Niet om zo te vliegen, maar als nood. Mocht ik even de oriëntatie kwijt zijn of in paniek raken, dan kan ik snel een schakelaar omzetten. Daarnaast wil ik serieuze luchtopnamen gaan maken. Op 100 meter hoogte is het al erg moeilijk de heli te “hoveren” Nu kan ik zo hoog gaan als ik wil, aangezien de Co-pilot het toch wel horizontaal houdt.
De test:
8O Windkracht 4 vandaag. Niet de ideaalste omstandigheden om even wat te testen :lol:
Op het veld: Wil je met de co-pilot gaan vliegen dan moet hij voor de vlucht eerst gekalibreerd worden. Dan leest hij de warmte van de lucht en de grond. Daarnaast moet hij z’n horizontale positie vast zetten. Ik had geen waterpas bij de hand dus dan maar even op het oog.
Het ging allemaal minder omslachtig dan ik dacht. Gewoon de heli recht zetten en een knopje indrukken. (zonder de optionele Z-sensor (boven en onder) moet je 1 stap meer doen om te calibreren)
Na flink gecontroleerd te hebben of de co-pilot werkte Heb ik de heli zonder dat de co pilot aan stond op flinke hoogte gebracht en ingeschakeld.
Het werkt gewoon zoals geadverteerd. Stick in het midden = heli horizontaal. Erg grappig.
Het vliegt heel erg raar. De Co-pilot stuurt constant tegen voor het gevoel.
Normaal blijft de heli met de stick in het midden in de hoek staan totdat je tegen gaat sturen. Met de co-pilot staat hij in de stand van de stick. Het is dus ook niet mogelijk de heli te rollen of te loopen. Als je de stick naar achteren trekt nickt hij gewoon naar achter en blijft hij onder die hoek staan.
Als ik de heli met uitgeschakelde pilot, tot een halve loop door nick en vervolgens aanschakel heeft hij hem weer in een halve seconde horizontaal 8O erg snel.
De Co-pilot is lineair instelbaar. Zodat hij steeds minder gaat tegenwerken. Hij blijft echter tegensturen, maar minder hard. Als je de stick dus naar het midden beweegt duurt het langer voor hij hem weer horizontaal heeft.
De test om de zender uit te schakelen heb ik maar even niet gedaan
Conclusie:
Het werkt echt! Als je hem goed uitlevelt en er is geen wind kan je zonder handen een accupack leeg hoveren. Maar hij is niet geschikt om aan te laten bij het vliegen. In mijn ogen puur inschakelen in geval van nood. Het vliegt namelijk erg mak en hoewel het mij een veilig gevoel geeft vind het niet zo prettig vliegen.
Dus ik hou hem lekker onder de schakelaar voor als het fout gaat. Ook bij de landing heb ik heb liever de touwtjes in eigen handen.
Een beginner kan er zeker baat bij hebben. Maar dan wel op de mijn beschreven manier: Gaat het fout of weet je het niet meer? Co-pilot aanschakelen. Gewoon goed leren vliegen dus. Toch kan een beginner het in mijn ogen beter leren met instructeur.
Dus ideaal voor noodsituaties en onboard-camera werk. En dat is precies waar ik hem voor gekocht heb, zeker geen miskoop
Hier te koop: https://www.fmadirect.com

De Co-pilot is een optische stabilisator die het vliegtuig / heli stabiliseert als de stick gecentreerd is. Het kijkt naar de horizon door met infra rood de warmte van de aarde te vergelijken met die van de lucht. De aarde is immers altijd warm (zelfs als er sneeuw op ligt) en de lucht altijd koud.
Nadeel is dat de horizon dus wel zichtbaar moet zijn. Als er hoge gebouwen (die dus warmte afgeven) vlak bij staan heeft hij de neiging om ervan weg te drijven. Het werkt dus niet indoor. (daarnaast is de elektronica wel een tikkie zwaar voor een indoor heli)
Het pakje:

De FS8 Co Pilot is een behoorlijk geavanceerd speeltje. en veel meer dan alleen een vliegtuig / helikopter stabilisator.
- Het is ook nog een ontvanger.
- Accu voltage controle
- Ontvangst controle
- Frequency-clear controle: Controleerd of de gebruikte frequentie vrij is voor je gaat vliegen
- Digital Signature Recognition: Herkent het signaal van de zender en negeert andere signalen
- Bij verdwenen signaal gaat hij in z’n fail-save mode. Zo kan je de heli dus instellen dat hij hem stabiliseert en rustig naar beneden laat komen. IPV alles uit zodat hij als een baksteen naar beneden dondert.
Een heli kan dan dus rustig naar beneden hoveren of een vliegtuig kan rustig rondjes gaan cirkelen.
Afijn, ik heb dus het totale pakket aangeschaft:
- De FS8 Co-pilot (horizontale stabilisatie sensors en ontvanger)
- Optionele Z sensor (voor betere / makkelijkere calibratie en om uit inverted te rollen)
- PC link kabel en software
Binnenkort komt er ook een dataloger zodat je je vlucht terug kan kijken op je PC.
In totaal inclusief kristal, verzendkosten, doanerechten en invoer belasting zo’n 300€ Best veel geld maar als het dus 1 keer een flinke crash kan voorkomen heb ik hem er al bijna of helemaal uit

Het pakket:

De sensor moet je volgens de handleiding met een stukje dubbelzijdig tape een tiewrap aan de boom vast maken. Gelukkig had ik al mijn crashparts bewaard van mijn vorige crash en zo kon ik uit een kapot horizontaal vinnetje een mooie sensor-mount maken


Dus bewaar je crashparts, ze kunnen altijd weer van pas komen


Al de elektronica geïnstalleerd:

Jaja, moet nog een tapje over het X-tal

Het instellen:
Het instellen ging makkelijker als verwacht. De Co-pilot heeft controlle over al de inkomende kanalen dus ziet wat jij doet. Als jij aangeeft (door warmte te geven aan de sensors met een fles warm water) dat jij de nick in wilt stellen, hoef je alleen de nick te bewegen. De co-pilot herkent de mix instellingen van de CCPM en neemt die automatisch over. Hetzelfde moet je dus doen voor de Roll.
De Co-pilot kan dus met elk vliegend voorwerp omgaan, omdat hij de besturing “leert” 8O
De Viewer software:
Na de software geïnstalleerd te hebben en de co-pilot aangesloten te hebben aan de meegeleverde seriële kabel, kan ik de gegevens uitlezen.
Jammer genoeg is het “Viewer” software. Hij kan dus alleen de gegevens uitlezen en niet programmeren. Niet dat er veel te programmeren valt, maar zou wel leuk zijn.

In de viewer kan je eigenlijk alles uitlezen wat er te bedenken valt.
- Al de uitslagen op de kanalen.
- De correcties van de Co-pilot
- Batterij voltage monitor
- Ontvangst van de zender
- Het aantal verkeerd aangekomen frames
- Het aantal keer dat de failsave moest ingrijpen
- Werking van al de sensors.
Ga zo maar door, met de optionele (is nog niet uit) datarecorder kan je 90 minuten vlucht data loggen en later terug zien op je PC.
Ik denk dat als je een beetje handig bent de seriële gegevens stroom met een simpel schakelingetje door de lucht kan sturen en met een laptop alles op de grond kan monitoren.
Waarom:
Waarom heb ik dit ding gekocht? Niet om zo te vliegen, maar als nood. Mocht ik even de oriëntatie kwijt zijn of in paniek raken, dan kan ik snel een schakelaar omzetten. Daarnaast wil ik serieuze luchtopnamen gaan maken. Op 100 meter hoogte is het al erg moeilijk de heli te “hoveren” Nu kan ik zo hoog gaan als ik wil, aangezien de Co-pilot het toch wel horizontaal houdt.
De test:
8O Windkracht 4 vandaag. Niet de ideaalste omstandigheden om even wat te testen :lol:
Op het veld: Wil je met de co-pilot gaan vliegen dan moet hij voor de vlucht eerst gekalibreerd worden. Dan leest hij de warmte van de lucht en de grond. Daarnaast moet hij z’n horizontale positie vast zetten. Ik had geen waterpas bij de hand dus dan maar even op het oog.
Het ging allemaal minder omslachtig dan ik dacht. Gewoon de heli recht zetten en een knopje indrukken. (zonder de optionele Z-sensor (boven en onder) moet je 1 stap meer doen om te calibreren)
Na flink gecontroleerd te hebben of de co-pilot werkte Heb ik de heli zonder dat de co pilot aan stond op flinke hoogte gebracht en ingeschakeld.
Het werkt gewoon zoals geadverteerd. Stick in het midden = heli horizontaal. Erg grappig.
Het vliegt heel erg raar. De Co-pilot stuurt constant tegen voor het gevoel.
Normaal blijft de heli met de stick in het midden in de hoek staan totdat je tegen gaat sturen. Met de co-pilot staat hij in de stand van de stick. Het is dus ook niet mogelijk de heli te rollen of te loopen. Als je de stick naar achteren trekt nickt hij gewoon naar achter en blijft hij onder die hoek staan.
Als ik de heli met uitgeschakelde pilot, tot een halve loop door nick en vervolgens aanschakel heeft hij hem weer in een halve seconde horizontaal 8O erg snel.
De Co-pilot is lineair instelbaar. Zodat hij steeds minder gaat tegenwerken. Hij blijft echter tegensturen, maar minder hard. Als je de stick dus naar het midden beweegt duurt het langer voor hij hem weer horizontaal heeft.
De test om de zender uit te schakelen heb ik maar even niet gedaan

Conclusie:
Het werkt echt! Als je hem goed uitlevelt en er is geen wind kan je zonder handen een accupack leeg hoveren. Maar hij is niet geschikt om aan te laten bij het vliegen. In mijn ogen puur inschakelen in geval van nood. Het vliegt namelijk erg mak en hoewel het mij een veilig gevoel geeft vind het niet zo prettig vliegen.
Dus ik hou hem lekker onder de schakelaar voor als het fout gaat. Ook bij de landing heb ik heb liever de touwtjes in eigen handen.
Een beginner kan er zeker baat bij hebben. Maar dan wel op de mijn beschreven manier: Gaat het fout of weet je het niet meer? Co-pilot aanschakelen. Gewoon goed leren vliegen dus. Toch kan een beginner het in mijn ogen beter leren met instructeur.
Dus ideaal voor noodsituaties en onboard-camera werk. En dat is precies waar ik hem voor gekocht heb, zeker geen miskoop

Hier te koop: https://www.fmadirect.com