FMA IA58 Pucara project (bouwverslag)

enige tijd ben ik al een beetje bezig met info zoeken voor het bouwen model (scratch-buid) van de FMA IA58 pucara. een argentijnse twinseater voor ground-support en tactische ondersteuning

uitgangs punten voor het model zijn
span 1.20 m
lengte 1.20 m
gewicht: 1400 gram
twin speed 400 (direct of vertraagd)
hoogte, rol, richting, en regelaar

de tekeningen voor de romp beginnen al redenlijke vormen aan te nemen.

met de vleugel loop ik voornamelijk met de keuze van het profiel en de uitvoering hiervan tegen enkele problemen aan... ten eerste heeft het toestel een erg dunne vleugel ten tweede hebben de vleugel tippen met de rolroeren elk 7,5 graad v-stelling. ik zou dus even niet weten wat ik hiervan moet maken. mijn eerste idee was om er een flat-plate vleugel van te maken zoals bij de Nigel Hawes modelen maar ik weet niet of dat zo'n goede keuze is.

indien iemand mij hierin advies kan geven graag.

perfil1.jpg

pucara-ING.jpg

groet,

vinze

Klinkt goed. Alleen voor zo'n plaat vleugel is het prettig als je niet teveel lift nodig hebt en dus een laag gewicht. Dunne vleugel vliegt dan goed en lekker snel.
Snel model, dus weinig voordeel van vertraagde motoren. Gewoon direct dus.

Lijkt veel op een vergrote hawes tucano. 2 speed 400 i.p.v. een sp600, maar verder goed vergelijkbaar.
http://tucanobuild.tripod.com/

Heb je al een accu op het oog of iets liggen?
2s lipo (3000 mAh of meer) sp400 6v
3s lipo (2000 mAh of meer) sp400 7.2v
Als je al een 6-7 cellen pakket hebt zou ik zeggen gebruik jamara 480 HS, want dan ben je wat zwaarder en mag het een beetje meer.
Met 10 4/5SC cellen (gp2200 of sanyo 1600) gebruik je jamara 480 (zonder HS) of permax 480

Gewoon gunters gebruiken om mee te beginnen.

Heb je links naar Nigel Hawes bouw methode? ik ben die net aan het zoeken.

Eventueel volle hout-vleugels bouwen, voor de sterkte en als ze erg dun moeten zijn. en dan nog een plaatje carbon in de lengte ertussen.

Ik ben zelf bezig met een volle vleugel en deze is lichter dan een van de zelfde afmetingen in piep met abachi.

Profiel keuze zou ik niet weten, maar kijk eens bij piloon kisten.

Uiteindelijk worden buigkrachten omgezet in trek en duwkrachten. Een plaatje carbon in het midden is dus niet zo zinvol., want daar heb je de minste krachten.

Ik zou dat plaatje in ieder geval niet plat leggen ,maar rechtop zoals de versterking in schock flyers of de versteviging die je wel eens ziet om een hoogte roer te versterken.

Met plaatje carbon bedoel ik een stuk plat van bv 3x1 mm op 1250 of 6x2 op 1250 voor alle duidelijkheid.

uit ervaring kan ik zeggen dat bij een platte vleugel een of twee vurenligges tussen de planken als spacer meer dan voldoende zijn om de juiste stijfheid te garanderen. het maakt ook nog eens dat je de vleugel super simpel kun bouwen.

wat zou een goed profiel zijn als ik toch voor een ribben vleugel zou gaan>?

groet,

vinze

Ik geloof dat direct dat die vleugel sterk is. De sterkte komt echter voornamelijk van de onder en boven beplanking. Het vurenlatje heeft maar een heel klein aandeel in de sterkte. Wel belangrijk om afstand tussen boven en onder constant te houden (webbing)

Harold,

volgens mij gaan er nu een tweetal dingen door elkaar. de flat-plate wing bestaat uit enkele masieve planken balsa die daarna in een profiel worden geschaafd en geschuurd... er is hierbij geen sprake van een boven een onder beplanking.

maar mischien kan ik beter wel wat extra lift gebruiken en wat minder gewciht door gebruik te maken van een ribben vleugel ... dan maar gewoon clark y

Ik ben er inmiddels wel achter dat het echt een flinke romp gaat worden... heb mijn handen weten te leggen op 2 zee uitgebreide 3 views met dwars doorsnede van de romp het grootste spant is bijn 15cm bij 10 cm... in iedergeval geen probleem om de apparatuur en accu's kwijt te kunenn.

Clark-Y (maar wel een "echte", dus onderkant neus loopt iets op) gaat altijd wel goed werken op een hoop kisten.
Eventueel wat dunner uitvoeren.

Ben,

dat artikel heeft juist mijn interesse in dit toestel gewekt. ik kan de tekning idd kopen echter het leek mij wel een leuk idee om hier eens op een andere manier mee aan de slag te gaan..... scratchbuild dus... of zelf de tekeing maken maar ik krijg rhino 3d niet erg onder de knie. dus mischien toch maar potlood en pen.

groet,

vinze

ik heb eindelijk een zeer goede tekeing van een pucara weten te vinden op het net eentje met cross sections van op diverse plaatsen van de romp. ik heb de tekening nu opgeschaald naar de beoogde grote van 1.2 meter lang en breed

ik loop alleen een beetje de mist in met mijn eigen gedachten voor wat betreft de grote van het geheel. 120 is een mooie maat echter als ik dit doorreken. dan kom ik op een romp die op zijn breedste punt maarliefst 12 cm breed is en wel 17 centimeter hoog. een beetje erg extreem naar mijn gedachten. om van de weerstand van zo'n romp nog maar niet te spreken.

zou dit dan nog een beetje willen vliegen of zien jullie daar toch ook wat moeilijkeheden mee.

groet,

vinze

het is een tijdje stil geweest rond dit project. maar sinds deze week weer lekker aan het bouwen aan de pucara.

Afb127.jpg

de spanten 3mm

Afb129.jpg

de romp neemt vorm aan

Afb128.jpg

Afb130.jpg

was alleen vergeten iets meer 2mm balsa te kopen dus morgen maar even langs de hobbyshop

groet,

vinze

Ik wil even men reactie verbeteren in men vorige post. omdat harold het natuurlijk beter heeft (ben soms een beetje eigenwijs). Dus de sterkte van een vleugel komt inderdaad meer van de onder en boven beplanking met daar tussen materiaal die de afstand houdt. metalen I profielen zijn ook zo.
let er op dat je ook nog iets wil wat torsi stijf is.

Verder een mooi project, het leuke is dat er gewone propelors op zitten ipv een fan aandrijving

Groeten Val

zo weer even verder met de bouw

Afb123.jpg

turtledeck stringers 3x3mm vuren aangebracht en onderkant beplankt.

Afb125.jpg

crossbraces van 3x3 balsa aangebracht te versteviging van de romp

Afb126%7E0.jpg

crosbraces, vleugelversteviging en onderkant van een andere zijde

nu is het tijd om het turteldeck te beplanken hiervoor zijn als hulpmiddel al stripjes van 10 x 1 mm balsa aan de binnenkant aangebracht.

Afb128%7E0.jpg

altijd een rot klusje vind ik dat beplanken van ronde vormen.... de ene kant gaat altijd goed alleen die andere.... grr

Afb129%7E0.jpg

Afb124%7E0.jpg

zo dat begint er op te lijken morgen weer verder

groet,

vinze

weer even een paar avonden lopen pielen maar de rest van de romp is nu ook ingedekt met 2 mm balsa

Afb140.jpg

zo het begint al op een echte romp te lijken.

Afb141.jpg

de cockpit area wordt nog nog verder dichtgemaakt met balsa, maar pas als de accu schacht er in gemonteerd zit

Afb142.jpg

en de rechterkant

totaal gewicht is nu 120 gram voor de gehele romp.. begint ergens op te lijken qua gewicht

na het weekend verder met de T- staart

zo ik heb mijn digitale camera weer retour gekregen dus de foto kwaliteit gaat iets omhoog.

HPIM0996.JPG

de staartvin opgebouwd uit 10x8 mm balsalatjes met 2mm zijkanten hierkrijgt de hoogte roerservo zijn plek dus ook de verlengkabel is ook al aangebracht

HPIM0985.JPG

alles even goed uitlijnen

HPIM0992.JPG

balsa opvul klossen om het geheel en netjes af te ronden zorgen tevens voor versteviging van de staartvin

HPIM0993.JPG

testpassing voor het stabilo....bijna in eenkeer haaks en waterpas

prachtige vooruitgang en heel mooi gebouwd.
You rock dude,
ben echt benieuwd om dit tot een goed einde te zien komen...IT will come right !

Back