FMA IA58 Pucara project (bouwverslag)

HPIM0999.JPG

zo de voorkant is ook dicht gemaakt en in vorm geschuurd

zo ik laat de romp even voor wat het is en ga verder met de vleugel

HPIM1000.JPG

eerst een mal uit 3mm triplex maken voor de vleugelribben van het midden gedeelte.

HPIM0997.JPG

en een half uur later 13 nette ribben. alleen nog de braampjes van de rondingen verwijderen.

de ribben voor de vleugel tippen moeten individueel uit gesneden worden omdat deze taps to lopen.

groet,

vinze

na de ribben gesneden te hebben verder met het middeldeel van de vleugel

HPIM1001.JPG

alles uit lijnen onderspar van 5x5 mm balsa

HPIM1002.JPG

vastlijmen met dunne ca en de bovenspar er op van 5x5 mm vuren

HPIM1004.JPG

onderkant van achterlijst indekken

HPIM1005.JPG

versteving aangebracht voor de montage schroeven

HPIM1006.JPG

een nieuwe plaat gebruikt omdat het sotfboard een beejte te veel mee veert. bovenkant achterlijst indekking voorbereiden

HPIM1008.JPG

achterlijst indekken en verzwaard met paar accu;s

HPIM1009.JPG

valse voorlijst en onderbeplanking

HPIM1012.JPG

balsa klos voor de vleugelpen.... en ja ik weet dat ie verkeerd zit kosten een half uur on hem weer op de goede plek te krijgen

HPIM1014.JPG

en het middendeel is gereed

HPIM1015.JPG

volgende stap de motorgondels en de opgebouwde vleugeltippen met de servo's

tot de volgende keer

groet,

vinze

nee ik heb niet stil gezeten............. er zijn weer wat vorderingen op bouw gebied.

HPIM1017.JPG

de beide wingtips

HPIM1018.JPG

uitsparing voor de servo in de wingtip

HPIM1019.JPG

de start voor de motorgondels

HPIM1020.JPG

aan de zijkant

HPIM1021.JPG

de vleugel tot nu toe samengevoegd met alle onderdelen

HPIM1025.JPG

de stand tot zover. de ruwbouw is al bijna gereed.

ik heb me toch een beetje bedacht ipv dit toestel te folien ga ik hem nu met 25gr glasmat en pu100 bedekken om hem daarna te spuiten. Ik zal dus eerst de open ribben moeten indekken met 1,5 mm balsa en daarna de vleugel opbouwen.

ik hou jullie op de hoogte

Word een mooie kist! Tweemotorig heeft wat.

Ik denk dat glasmat het toestel meer tot z'n recht laat komen, je kunt dan veel meer doen met de afwerking dan wanneer het toestel in de folie zit.
Wel meer werk, maar het lijkt me het zeker waard.
Ik heb het nu 1 keer gedaan en ik heb er zeker geen spijt van.

Hoe ga je btw. de canopy maken?

Ik ben van plan de canopy eerst zelf te maken op de manier zoals ik ook de canopy's voor de de tucano en de Fizza heb gemaakt, van een lidl lemon fles dus.
ik vermoed alleen dat deze canopy te groot wordt voor de pet fles. (ivm met de krimp)

als dat niet lukt bestel ik bij Rodel modelbau een spare canopy voor een mini pilatus p9. deze is goed aan te passen voor dit model. is net zo duur als eentje bij hobby-in laten trekken.

ik wil de cocpit ook nog aankleden dus hij moet doorzichtig zijn.

groet,

vinze

zo na enkel maanden weinig aan het model te hebben gedaan door diverse redenen ben ik de afgelopen weken maar weer verder gegaan met de bouw.

inmiddels heeft de romp een neus ontvangen en is de is de vertical fin naar voren verlengd. het model is geschuurd en eventuele openingen zijn op gevuld met plamuur

na een paar keer oefenen op wat rest stukken heb ik deze week de knoop maar doorgehakt en de gehele romp in de glasmat en pu100 gezet. alleen nog schuren voor een 2e laag pu

het is even wennen met het verwerken maar voor al complexe rondingen zijn makkenlijker te realiseren als met folie.

1 gondel is inmiddels hout gereed. en kan geplamuurd worden voor het glas . 1 gonden moet nog een neus krijgen. waarna ze beiden in glas gezet kunnen worden.

de vleugel is nu bijna geheel ingedekt en glad gemaakt. de servo luiken moet ik er nog in maken waarna hij gesloten kan worden en ook kan worden verglaasd en de gondels er op kunnen worden gemonteerd.

daarna volgt het plamuren schuren en spuiten van het model.

ruwbouw gewicht is nu 520 gram voor romp gondels en vleugel... is toch netjes al zeg ik het zelf. ik gok erop dat het totaal ruwbouw gewicht met glas rond de 600 gram uit zal komen
totaal gewicht voor het model zal dan uitkomen rond de 1350 gram met 8 cellen rc2400 of 1200 gram met een 3s3p 1500 pakket.

hierbij nog wat foto's

Afb017.jpg

de beiden gondels met en zonder neus

Afb015.jpg

het neus je van de zalm

Afb014.jpg

toestel in zijn geheel

na het weekend beter foto's dan heb ik mijn camera weer terug

groet,

vinze

Ziet er strak uit 8)

Een paar posts eerder zie ik een dunne koolstof(?) ligger langs de trailing edge van de vleugel. Wat is het nut hiervan?

Ok, duidelijk.
Lijkt me met een volledig ingedekte vleugel een beetje 'overdone', maar goed, ik kan alleen maar afgaan op wat ik op de foto's zie.

klopt dat het misschien nu overdone lijkt maar ik heb pas later in het project de beslissing gemaakt om de vleugel in te dekken... en om die carbon tube er nu uit te halen>???? ...

groet,

vincent

Ziet er supernetjes uit! :D

Ik hoop dat ik later ook zoiets kan maken...
Maar ik heb nog maar 4 maanden ervaring met modelbouw :P

Zo het huis is nu zo goed als klaar, de laatste kamer was mijn nieuwe hobbyhok ... we zijn deze week maar weer eens begonnen met de pucara.... het gehele toestel staat inmiddels in de glasmat en ps100. vanavond bezig geweest met de 2e gondel. morgen gaat ie ook in de glas waarna alles in de haarscheurvuller gezet kan worden.

hierbij wat overzicht foto's met de status tot nu ...

DSC00447.JPG

DSC00446.JPG

DSC00443.JPG

en het nieuwe hobby hok

DSC00438.JPG

DSC00439.JPG

DSC00440.JPG

dit is wat je kan noemen een lekkere slow build dat krijgje he met wat ander verbouw projecten in en om het huis.... maar goed

een jaar geleden stond ie er nog zo bij. ...
image006.jpg

en sinds vandaag heeft ie wat cammo kleuren gekregen.
image001.jpg

image005.jpg

Ik moet wel zeggen dat dit mijn eerste keer spuitwerk is en ten eerste vond ik het erg moeilijk om een goede contrastkleur voor ten opzicht van de zanderige basiskleur ik heb volgens mij wel 20 kleur combi's uitgeprobeerd.
op de foto zie je het niet goed maar eigenlijk ben ik niet helemaal tevreden over de donkere kleur van zoals ik die gespoten heb
het is mijn eerste spuitklues en de basis kleur zit er erg netjes en strak op echter de bruine groene cammo is een beetje vlekkerig en op sommige plekken iets te veel overspray. indien iemand er zin in heeft om ermee te helpen om de cammo er groep op te zetten dan hoor ik het graag want dan schuur ik hem en zet hem weer in de basiskleur.

van de week een eerste start maken met de inbouw van de RC en het afmaken van de cockpit rest dan nog het maken van weat scale details zoals wat pannellines.
maar eerst met vakantie

gaat hopenlijk geen jaren meer duren voor ie af is.

gr vinze

Hoi vinze,

Ik zou graag willen wegen hoe zwaar jouw Pucara geraakt is. Meer dan 1.8 kilo?

Is jouw landingsgestel intrekbar?

Groetjes, Stefan

Back