FMS & Graupner MX-12

Ik heb me ook zo een USB kabeltje om in de zender te pluggen aangeschaft. Het ding werkt want ik kan het calibreren in windows, maar ik krijg het toch maar niet ingesteld in FMS.

Als ik mijn kanalen instel dan blijft de heli aan de grond staan en het is net alsof die meer in de grond gedrukt word, invers heb ik ook al geprobeerd maar dat helpt niet. Wie kan me helpen met die kanalen in te stellen ?

Ik heb een kabel vanuit hong kong via ebay. Ik had op dit forum gelezen dat die dingen gingen. Zo te zien werkt het, maar als ik bijvoorbeeld in fms de linkerstick naar boven doe dan zie ik 1 kanaal omhoog gaan en een ander kanaal omlaag ?

Je kunt toewijzen welk joystick kanaal op welke vlieg-as gemapt staat. Je kunt ook inverteren en expo toevoegen. Kalibreer en kijk als je je throttle beweegt welk kanaal reageert. Vervolgens vul je dat nummer in achter 'throttle'. Kijk door even te vliegen welke kanalen je moet inverteren en viola!

Waarschijnlijk heb je die berichten van mij? Ik ben zelf redelijk fel gekant tegen de veel te dure kabeltjes die hier in NL en BE worden verkocht (en die meestal niet werken).
Als je de audio oplossing kiest met een onboard geluidskaart introduceer je een hoop ruis. Dit komt omdat de meeste geluidskaarten niet snel en goed genoeg sampelen. De usb kabel is dan een makkelijkere en betere oplossing (tenzij je een high end geluidskaart hebt natuurlijk).
Wat jij beschrijft heb ik al geprobeerd. Maar als ik bijvoorbeeld het throttle kanaal beweeg dan zie ik dat het bij 2 kanalen in fms beweegt. Het ene gaat omhoog en een andere omlaag.

Ik zal nog eens proberen en wat verder zoeken...

Reset anders je model in je zender even! Gewoon met een standaard vliegtuigsetup zonder mixing vliegen. Je probeert het toch niet met een helikoptermodel in de zender? CCPM mixing moet uit, dus niet de instellingen van je T-Rex overnemen!
Dan denk ik dat ik iets fout doe. Ik heb niets veranderd in mijn zender dus die gebruikt de instellingen van de MT. En er staat PPM op de zender (ik ken nog niet zoveel van m'n zender) ;)

Daar gaat het mis!

CCPM = Cyclic Collective Pitch Mixing: een manier om met 3 servo's je swash aan te sturen. PPM is een modulatietechniek om servopulsen door te geven aan je ontvanger. Je moet alles in FMS met een standaard vliegtuigmodel aansturen!
Maak dus een nieuw leeg *vliegtuig* model aan! Kijk maar eens in het servo monitormenu wat ccpm met alle servo kanalen doet, dan begrijp je wat er aan de hand is. Zo niet: kijk even naar de video's van Finless over CCPM. Dit is elementaire stof als je collective pitch heli's vliegt.

Het werkt, je had gelijk. Ik heb een vliegtuigmodel geselcteerd en het werkt.

even dit topic wakker schudden...

heb voor mijn buurman fms + usb cable gekocht, en het is de bedoeling dat hij met zijn mx12 daarmee gaat simmen.

probleem is alleen... ik krijg het throttle kanaal NIET werkend.
Alle kanalen (en zelfs de 2 switches) doen het bij kallibratie in windows, maar het throttle kanaal NIET... (je ziet geen enkel kanaal in de kallibratie reageren op throttle stick input)

(ter info, ik draai vista, misschien ligt het probleem daar?)

Iemand tips?

Heb je al gekeken of de gasfunctie het op de ontvanger wél doet? Als bijv. throttle hold ingeschakeld staat kun je op de sim natuurlijk calibreren wat je wil, maar gebeurt er niks.

Throttle hold heeft bij een vliegtuig geen functie volgens mij? (of zie ik dat verkeerd)
SIM model (op zender) is namelijk als vliegtuig ingesteld, normal, ppm.

En op andere sims werkt het prima, met mijn eigen kabeltje (van gws) doet alles het prima, met dezelfde instellingen.

Heb het ondertussen op 2 pc's geprobeerd (1 met vista, 1 met xp) en met 2 mx12 zenders.

Uiteraard zal ik het nog even nakijken van die throttle hold.

Nog even ter verduidelijking: bij kallibreren in windows zelf (dus buiten wat voor sim dan ook) mis je dat kanaal dus ook.

Laatst bewerkt:
Maakt niet uit hoe ik alle schakelaars zet, met de FMS kabel werkt het NIET.
DUS maar een gws kabel besteld, die werkt bij mezelf ook prima. (voor die paar dollar...)

BadBert
Ik heb hier het zelfde ,op mijn sapac zender werkt het prima op de mx12 doet alles het behalve het gas kanaal .
IK heb de kabel van een zender met usb afgehaald en er een jack plug aangezet.
Erg vreemd alles doet het behalve het gas kanaal ,en het werkt wel op een servo.

Groeten wiebe.

Ydo, je moet dezelfde kabel hebben als ik en rogier....
Dan werkt het prima... Heb zelfs 2 kabels, dus je kan er wel 1 lenen om te testen....

Emil

De kabel werkt wel met een ander merk zender (futaba), daar mist ook 1 kanaal, maar dat is 1 van de switches, dus neit erg.

ik heb van de verkoper het geld terug gehad, en een andere kabel besteld (een echte GWS, die werkt perfect op 6 kanalen) voor mijn buurman, en jup, die werkt zonder problemen

Back