FMS paralel interface : heeft iemand deze al uigeprobeerd???

Hoi,

Heb op het internet een schema gevonden voor een paralele interface voor een Graupner .

http://home.zonnet.nl/blacksphere2/interface/example.html

Ik vroeg me af of er al iemand deze heeft uitgeprobeerd.

Ik vindt het namelijk raar dat de voeding van de reciever op de uitgang van kanaal 1 wordt gestoken en dat het signiaal via de voeding ingang wordt opgenomen.

Ik wil deze graag proberen maar ik wil zeker zijn dat ik mijn reciever niet om zeep help.

Iemand?

:D :D :D

De voeding van je ontvanger kan je zonder enig gevaar op ELKE uitgang van je ontvanger aansluiten. Alle pootjes van de + zijn in de ontvanger met elkaar doorverbonden en alle pootjes van de - zijn in de ontvanger met elkaar doorverbonden, dus maakt het niet uit waar je de accu op aansluit.
De enige reden dat de ontvanger een "speciale" BATT aansluiting heeft is dat er op die manier geen kanaalaansluiting verloren gaat voor de accu.
Bij veel ontvangers wordt de extra poot van de BATT aansluiting gebruikt om het nog niet gedecodeerde signaal naar buiten uit te voeren. Dit signaal kan gebruikt worden om de ontvanger te testen en af te regelen.
Bij deze interface wordt het signaal met een transistor een beetje opgepept en dan de computer ingestuurd. Het programma kan dan met dit sigaal het modelvliegtuig op het scherm besturen.

int9.jpg

Als je zo gaat zenden en je hebt een gewone CRT monitor, zou ik toch de antenne er toch maar niet zo dicht bij houden. Kan wel eens rare effecten geven.

Een collega heeft ooit eens z'n monitor schoongemaakt met een whiteboardwisser met magneet. Die monitor is dus onherstelbaar beschadigt. Er zit nu een lichte grijze vlek in die met de degaus functie niet weg te halen is :(

Mijn buurman vond dat zijn nieuwe breeed beeld tv raar deed..
Beeld hobbelde soms zo.
Effe gaan kijken, staat de tv boven een knoepperd van een bas luidspreker.

Leg maar eens uit aan zo'n atech dat de tv last heeft van de bassen..

Satoer zei:
Een collega heeft ooit eens z'n monitor schoongemaakt met een whitboardwisser met magneet.

Neem dan gelijk zo'n aquarium schoonmaak magneet. Wordt je scherm aan de binnenkant ook gereinigd :D

Knappe uitleg, bedankt.

Wat denk je van de interferentie van de zender met het scherm?

Ernst Grundmann zei:
De voeding van je ontvanger kan je zonder enig gevaar op ELKE uitgang van je ontvanger aansluiten. Alle pootjes van de + zijn in de ontvanger met elkaar doorverbonden en alle pootjes van de - zijn in de ontvanger met elkaar doorverbonden, dus maakt het niet uit waar je de accu op aansluit.
De enige reden dat de ontvanger een "speciale" BATT aansluiting heeft is dat er op die manier geen kanaalaansluiting verloren gaat voor de accu.
Bij veel ontvangers wordt de extra poot van de BATT aansluiting gebruikt om het nog niet gedecodeerde signaal naar buiten uit te voeren. Dit signaal kan gebruikt worden om de ontvanger te testen en af te regelen.
Bij deze interface wordt het signaal met een transistor een beetje opgepept en dan de computer ingestuurd. Het programma kan dan met dit sigaal het modelvliegtuig op het scherm besturen.
:? :? :? :?: :?: :?:

Hoi,

Ik begrijp je reactie niet.

Ik zeg eerst en vooral dat ik het een knappe uitleg vindt. En ik heb er alles van begrepen.

Ik wou enkel vragen of de opmerking van Satoer wel gegrond is. Is er mogelijkheid op beschadeging van het computerschem door de zender.

Sorry voor eventuele misverstanden.

Roozeken

De signalen afkomstig van je zender antenne zijn elektromagnetische signalen. Dat signaal kan het beeldschem beïnvloeden. Beschadiging van je beeldscherm is zeer onwaarschijnlijk. Ook die beeldbuis die met een magneet is "behandeld" kan met behulp van een externe, stevige demagnetisatiespoel weer helemaal in orde komen. Na verloop van tijd zal de demagnetisatie van de monitor het zelf ook wel wegkrijgen maar dat kan even duren omdat dat veld niet zo heel erg sterk is.
Let er op dat je de demagnetisatiefunctie van je monitor niet snel achter elkaar kunt gebruiken. De werking van de overgrote meerderheid van de demagnetisatie berust op een PTC weerstand. Dit is een weerstand met een Positieve Temperatuur Coëfficient. De stroom van de demagnetisatiespoel loopt ook door deze weerstand. De weerstand wordt daar heet van en de weerstand stijgt. Hierdoor wordt de stroom minder. Na enkele seconden loopt er nog maar een heel klein beetje stroom en wordt de spoel uitgeschakeld. Nu moet de PTC weerstand eerst helemaal afkoelen voordat dit proces herhaald kan worden. Is de weerstand nog niet voldoende afgekoeld dan loopt er te weinig stroom door de spoel en werkt de demagnetisatie slecht of helemaal niet. In het ergste geval kan het probleem dan zelfs erger worden. Dus als je de demagnetiesatiefunctie van je monitor nodig hebt wacht dan minimaal 5 minuten voordat je hem weer gebruikt.
Let ook op dat vooral de kleinere en goedkopere monitoren en de meeste TV's geen mogelijkheid hebben om de demagnetisatie te gebruiken. Bij deze monitoren en TV's vindt demagnetisatie alleen direct na het aanzetten plaats en wordt de PTC met een apparte weerstand heet gehouden om de demagnetisatie uit te schakelen. Als je bij deze monitoren of TV's nog een keer wilt demagnetiseren moet je de monitor of TV dus minimaal 5 minuten uit zetten.

Na verloop van tijd zal de demagnetisatie van de monitor het zelf ook wel wegkrijgen maar dat kan even duren omdat dat veld niet zo heel erg sterk is.
Vlekken zitten er nu al onverminderd 2 jaar. Hoe dan ook, het is dus gewoon verstandig voorzichtig te zijn met (elektro) magnetisme.

Satoer zei:
[Vlekken zitten er nu al onverminderd 2 jaar. Hoe dan ook, het is dus gewoon verstandig voorzichtig te zijn met (elektro) magnetisme.

Even langs de lokale RTV reparateur gaan en vragen of je zijn demagnetisatiespoel mag lenen. De kans is groot dat je de vlekken daarme wel weg zal krijgen. Vraag ook even hoe je die spoel precies moet gebruiken want ook hier geldt dat je het veel erger kan maken als je het verkeerd doet.

Zelf uitgeprobeerd, maar....

NIKS

Alles gedaan volgens de instructies van de link welke bij de opening van deze draad had aangegeven.

Alles aangesloten, en niets.Nog thans de bediening op Par/Ser 32 bit VXD gezet.

Weet er soms iemand welke spanning er ongeveer moet zijn op de pinnen van de parallelaansluiting?

Moet er soms nog iets speciaals ( programmatje of zo) worden geÏnstaleerd?.

Is er soms al iemand in geslaagd om dit te doen werken?

OF kent er iemand een betere aansluiting voor de Graupner FM314 met de comuter?

Ben benieuwd.

:D

Hoi,
Je moet even aangeven welk besturingssysteem je op de pc hebt.
W95/w98 heb je geen apart programma meer nodig echter voor w2000/wXP wel, namelijk PPJoy.
Hierover is een apart draadje. Kun je makkelijk vinden met de zoekfunctie en dan PPjoy intikken.
Werkt overigens prima als je de instructies opvolgt om te installeren.

veel succes,
Jaap

je zou beter een pic interface kopen, heb ik ook gedaan , veel simpeler en werkt perfect
ik ben de link kwijt dus als je even 'googled' vind je et vast wel
(ik zoek ook nog even en als ek het vind edit ik de post wel.)

nooit geprobeerd met zo´n interface.
maar 18 euro voor een kitje vind ik behoorlijk, dan liever een freeware programma wat hetzelfde doet.
maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

groet,
Jaap

Back