FMT Hai 2: Veel uptrim nodig?

Hallo bouwers,

Enige tijd geleden hebben wij van een mede modelbouwer een Hai 2 over genomen. Het model is visueel in goede staat, er zijn geen herstelwerkzaamheden zichtbaar. Na het uitwegen van het model en het juist plaatsen van het CG aan de hand van de tekeningen van FMT, zijn wij met het model gaan vliegen.

Wat vrijwel direct opvalt is dat enorm veel uptrim nodig is om het model rechtdoor te laten vliegen. Het gaat hier om 10 tot 15% stuurvlak uitslag om level flight te behalen zonder constant te corrigeren!

Nu zijn wij totale nieuwkomers wat betreft Nurflügel modellen, wij vliegen in de regel met zwevers en electro zwevers.

Ter verduidelijking, deze uptrim is tijdens de gehele throttlecurve nodig. Het is niet het geval dat dit elke bij laag vermogen nodig is en er bij hoog vermogen juist down nodig is.

Is dit gebruikelijk bij nurflugel modellen of moeten wij de oorzaak elders zoeken?

Alle suggesties welkom :)

Ik vermoed dat het ZW-punt teveel naar voren ligt. Nurflügels zijn hier heel gevoelig voor. Stapje voor stapje naar achteren leggen. Max. 2,5 mm per keer. Na elke stap moet een tikkie down getrimd worden.

Dirk

Ik heb ondertussen 3 Hai-'n gebouwd (Hai1, Hai2 en de Killer-Hai) en deze vliegen allemaal met de roeren up-getrimd. Op de tekening staan de roeren afgebeeld in diverse vlucht-fasen en ook daar staan de roeren up bij normale vlucht.

Ik heb ondertussen 3 Hai-'n gebouwd (Hai1, Hai2 en de Killer-Hai) en deze vliegen allemaal met de roeren up-getrimd. Op de tekening staan de roeren afgebeeld in diverse vlucht-fasen en ook daar staan de roeren up bij normale vlucht.

Hallo gurodewa, heb je toevallig een indicatie van de hoeveelheid uitslag?

Op onze tekeningen is dit niet zichtbaar.

Ik ken het toegepaste vleugeprofiel niet, maar bij staartloze modellen zonder zogenaamd S vleugelprofiel is het normaal dat de elevons naar boven getrimd staan in horizontale vlucht.

Hallo gurodewa, heb je toevallig een indicatie van de hoeveelheid uitslag?

Het plan van de Hai2 is blijkbaar zoek, maar op het plan van de Hai1 staat dat je best voor de eerste vlucht de roeren 6 mm up zet, en dit zijn de aanwijzingen voor de Killer-Hai:

Heren, onze dank is groot :)

Wij gaan het veld op en geduldig de LiPO verplaatsen tot de trim niet meer zo belachelijk ver moet staan. Het was ons niet bekend dat uptrim nodig is bij dit soort modellen, weer wat geleerd.

uit interesse: Is deze uptrim nodig als compensatie voor het ontbrekende stabilo?

@HansL: Het is inderdaad geen S profiel.

Back