FMT Thermy 2,3 meter electrozwever

Echter blijft mijn overtuiging dat met een goed afgestelde v-staart vanaf de grond niet veel verschil waarneembaar is.
Ik denk dat je zonder wollen draaje op de romp sowieso niet kunt zien of en hoeveel je vliegtuig slipt. Daarvoor zou nl. lucht zichtbaar moeten zijn, en dat is die nu eenmaal niet ... :( ;)

Wat ik wel weet is dat een kist met een kruisstaart veel directer op Ri-roer reageert dan bij een V-staart. Het is veel aangenamer en preciezer sturen.

Dat is onafhankelijk van jou stuurmanschap of visuele kwaliteiten. Die bepalen enkel het niveau waarop het zich afspeelt. Een goede piloot stuurt ook met een V-staart beter ...

Enne ... smaak is een valide argument om voor een V-staart te kiezen. Zolang je maar weet wat de consequenties zijn. :rolleyes:

Dirk.

vakantie :D

Voor de vakantie niet veel tijd gehad maar nu wel, dus ik ben weer verder met het uittekenen. het resultaat: rib 1 en 2 klaar, de hoofd- en hulpverbinder gaten komen er pas later in na het frezen:

rib 1, bij deze is de achterste opening nog te groot
pqOsJ.png

en rib 2, deze is zelfs groter dan rib 1
dD0bQ.png

bij deze wens ik jullie allemaal gezellige en leuke kerstdagen en oud en nieuw

Leuk, leuk, nog een Thermy in aanbouw.

Ik ben zelf net aan de staartdelen begonnen, net als jullie vind ook ik het V-Tail ontwerp leuker.

Overigens geen verkeerd idee de delen zelf te fabriceren, de setjes van FTM worden met een vrij grove frees gemaakt - er zit veel speelruimte in een aantal verbindingen.

Close-up van het setje van FMT:
C3Fpg.jpg

Succes!

Leuk, leuk, nog een Thermy in aanbouw.

Ik ben zelf net aan de staartdelen begonnen, net als jullie vind ook ik het V-Tail ontwerp leuker.

Overigens geen verkeerd idee de delen zelf te fabriceren, de setjes van FTM worden met een vrij grove frees gemaakt - er zit veel speelruimte in een aantal verbindingen.

Close-up van het setje van FMT:
C3Fpg.jpg

Succes!

leuk! dat er nog een Thermy word gebouwd, als je wil mag je je vooruitgang wel in dit draadje plakken (en problemen met oplossingen enz. :mrgreen: ).

Ik hoop dat de ribben mooier van de freestafel komen dan die :rolleyes:, vooral met die inhammetjes in de 'hoek'.

Nog foto's van de staartdelen?

leuk! dat er nog een Thermy word gebouwd, als je wil mag je je vooruitgang wel in dit draadje plakken (en problemen met oplossingen enz. :mrgreen: ).

Ik hoop dat de ribben mooier van de freestafel komen dan die :rolleyes:, vooral met die inhammetjes in de 'hoek'.

Nog foto's van de staartdelen?

De grove ruimte is vooral bij in elkaar sluitende delen jammer, toch duidelijk speling. Deze grove frees is alleen gebruikt bij het meerlaags hout, het balsa is gelukkig met een fijner freesje gedaan:
ULoZi.jpg

De staart gaat vrij vlotjes:
bdHRa.jpg

Ik overweeg de aansturing voor de stuurvlakken naar de bovenkant van de romp te verhuizen, in de FMT zie je dat de ontwerper deze aan de onderkant van de romp heeft geplaatst.

Maar goed, eerst nog een hoop lijmen en schuren voor we zover zijn. Fijne feestdagen :)

Dat ziet er al een stuk beter uit dat balsa :)

De aansturing boven ga ik niet doen denk ik, want ik heb liever dat ze een beetje verstopt zitten :). Die staartvlakken zien er goed uit.

Ik wenst u ook fijne feestdagen (en de rest natuurlijk ook), helaas wel minder tijd om te bouwen :( :D

Overigens even opletten, er staat een typfoutje in de bouwbeschrijving (FMT 10/12 - Pagina 42):
"Die abnehmbare Haube wird als nächstes direkt auf Rumpf gebaut, dann passt sie exakt. Die Haubenspanten 9 und 10 in den Rumpf kleben."

Dat moet 9 en 12 zijn, niet 9 en 10. Ribbe 10 is namelijk het voorste spantje van de canopy, die wil je beslist niet in de romp vast lijmen :)

Die inhammetjes zijn expres (extra) zo gefreesd. Ze zorgen ervoor dat je de ronding van het freesje niet met een vijltje hoeft na te bewerken. Er wordt dus eigenlijk iets 'te veel' materiaal weggehaald zodat je haaks aan kunt sluiten.

Daarnaast is die rondig voor de krachtinleidig ook niet slecht.

Die inhammetjes zijn expres (extra) zo gefreesd. Ze zorgen ervoor dat je de ronding van het freesje niet met een vijltje hoeft na te bewerken. Er wordt dus eigenlijk iets 'te veel' materiaal weggehaald zodat je haaks aan kunt sluiten.

Daarnaast is die rondig voor de krachtinleidig ook niet slecht.

In een ander draadje had ik gelezen dat iemand de hoeken rond laat (dus dat de frees niet IN de rib komt), daardoor zou de kracht beter verdeelt worden.
Dat je het dan niet meer hoeft na te bewerken is natuurljjk ook handig.

Ik ben benieuwd naar de foto's en het draadje, zal het morgen wel even doorlezen :D zelf had ik ook al een duits draadje gevonden, zoek hem morgen wel even op

Laatst bewerkt door een moderator:
De vleugel:

Mooi bouwplankje maken:
NbzPz.jpg

Achterlijst en beide liggers fixeren en ribbetjes inlijmen. De bouwbeschrijving stelt voor de plaatsen voor de ribbetjes op de onderste beplanking over te nemen en gelijk hierop te bouwen, ik doet dit zelf achteraf, net als ked bij zijn Tiger Hai
sZecy.jpg

Zodra alle ribbetjes vast zitten en ook de bovenste liggers zijn geplaatst lijm ik de achterlijst op zijn plek:
j2Tcd.jpg

Wanneer die droog is kan het restant er af:
ZfgyK.jpg

Dat schuren we even mooi strak:
o9pXu.jpg

Zo ook de lijst op gelijke hoogte met de ribbetjes brengen:
neIEP.jpg

Nu het bovenstaande droog is verwijder ik de vleugeldelen en plaats ik de onderste beplanking op de bouwplaat:
nILoQ.jpg

Daar lijm ik vervolgens de vleugeldelen op vast, met al het gewicht wat maar wou blijven staan ;)
fexb1.jpg

Om het profiel mooi te volgen plaats ik een metalen stang onder de beplanking, beetje schuiven tot de ribbetjes overal mooi aansluiten:
fvlpL.jpg

Dat is prima gelukt:
nGuic.jpg

Als laatste de voorlijst plaatsen en de boel goed laten drogen:
Avuiv.jpg

Het is nu wachten op de 2e vleugelhelft, pas dan kan ik de messing buizen plaatsen en de bovenste beplanking inlijmen.

Tot zover de voortgang, morgen weer lekker verder hobbyen.

Haha, leuk. Kwam de tekening vrijdag toevallig tegen toen ik door jaargang 11 van de FMT aan het bladeren was :). Ik dacht toen nog, geinig ding!

Het vordert hier gestaag, beide wortelribben onder de juiste hoek inlijmen was even een uitdaging :)

BWr1M.jpg

De vleugel heeft een lichte V-Stelling, beide wortelribben moesten dus als laatst en tegelijk worden ingelijmd. Zakje ertussen om te voorkomen dat mijn twee vleugelhelften voor de rest van hun leven verbonden raken ;)

Eindelijk wat tijd gevonden. Rib 1 t/m 8 zijn getekend en spant 1 t/m 3 ook :mrgreen:

Ziet er goed uit, ga je ook nog tussen de messing buis en de hoofdligger opvullen? En webbings (rechtopstaande delen tussen de ribben op de hoofdligger geplakt, dat er een doosligger ontstaat? Ben beniewd naar het kleurenschema :D

Sent from my iPad using Tapatal

Toch leuk dat je de zaak zelf tekent en freest, is het model straks echt iets unieks :)

Webbings heb ik volgens tekening geplaats en doorgetrokken tot in de wingtips, ik heb de messing buis een extra ribbe doorgetrokken, ingelijmd met epoxy en ervoor gekozen de ruimte tussen de liggers niet op te vullen.

De buis loopt, volgens ontwerp, niet geheel parallel aan de liggers. Anders had ik het waarschijnlijk wel gedaan.

Wat betreft kleurstelling wil ik zo iets maken:
7Jh2M.jpg

Ik heb er ook voor gekozen zonder flaps te gaan vliegen, enkel ailerons.

Succes met het tekenen!

Hier is een link van een filmpje waar twee thermy's in actie te zien zijn Neue Projekte. Ik ben er zelf ook een aan het bouwen en wil de rolroeren en kleppen aan gaan sturen met rds.

Zo zo, die gasten hebben lekker wat vermogen in die kisten zitten zeg, dat gaat wel erg rap omhoog. Ze hebben ook erg veel vertrouwen in de vleugel, dat jaagt behoorlijk!

De vleugels zijn zo goed als klaar, de voorlijst schuren is de volgende klus. Inmiddels wat bowden in de romp gelijmd en de verwijderbare V-Tail aan het prepareren :)

Hierbij foto's van mijn Thermy tot nu toe. De romp kan bespannen worden en aan de vleugels zit nog wat werk.

img2486t.jpg

img2485xl.jpg

Zoals ik al eerder schreef wil ik de roeren aan gaan sturen met RDS. Vanwege de prijs heb ik de onderdelen hiervoor zelf gemaakt. Het is de eerste keer dat ik dit ga toepassen maar het tot nu ziet het er goed uit.
Op de eerste foto zijn de onderdelen te zien die ik ga gebruiken, en op de tweede foto hoe dit in de vleugel komt te zitten.

img0357mw.jpg

img2484t.jpg

Prachtig gemaakt, hier schiet het nog niet echt op (school :( )

Ik zal er ook maar eens over nadenken om dat te gebruiken :D succes

Dat ziet er strak uit!

Zie je kans een close-up van de wingtip te maken? Met name de overgang naar het oor van de vleugel.

Het volledig in de vleugel en het stuur oppervlak verbergen van je servo is natuurlijk prachtig, het zal de grote vleugel niet misstaan :)

Back