Foam banden bewerken ( hoe moet dat )

Oscar

verslagschrijvers
Ik gan mijn foam banden voor mijn F1 wat afronden en eventueel wat lengte groeven aanbrengen.

Ik heb al een setje gedaan en het werkt er goed op tapijt.

De eerste prof was nogal grof met een beitel uit de hand,
wel had im wat streepjes op de band afgemeten met een lineaal.

Ik zag op het web dat er ook machientjes zijn om dit te doen.

ab0025.jpg

Verder moet het geloof ik met een vrij laag toerental en vrij grof schuurpapier.

Heeft imand nog tips? Do's & Dont's ?

Waar je vooral op moet letten, op welke 'spoel' je de band ook vastzet. Zorg dat hij recht in het midden loopt... Zodra er maar een kleine hobbel inzit neemt je band dit extreem over. Dan krijg je dus min of meer ovale banden ;)

Ik heb een keer van iemand een zelfgemaakt machientje overgenomen, ik doe er niets mee dus hij is te koop.
afb15167.jpg

Ik ben inmiddels een stapje verder,

ik heb de band in de boorkolom op het laagste toerental gezet.

Verder heb ik van houten latjes een mal gemaakt met alle groeven en rondingen die ik op de band wil hebben.

Die mal beplakt met schuurlinnen van aan bandschuurmachine P80.

Boorkolom op de laagste stand en de mal op het werkvlak langzaam tegen de band gedrukt.

Resultaat : verbluffend ! had het niet zo mooi verwacht !
kerige bolle zijkanten en 4 perfecte groeven op de band.

Helaas zijn de voorbanden va de F1 weer smaller en hebben 3 groeven IPV 4 dus nu moet ik nog een tweede mal gaan maken.

Bedankt voor de tips en opmerkingen.

Oscar

hey oscar,

heb je ook een foto ervan? Kunnen denk ik veel mensen wat van leren. En het is altijd mooi om te zien hoe mensen 'echt' modelbouwen :D

Joris zei:
hey oscar,

heb je ook een foto ervan? Kunnen denk ik veel mensen wat van leren. En het is altijd mooi om te zien hoe mensen 'echt' modelbouwen :D

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_pic.php?pic_id=759

Ik weet niet of het zo wekt met een link naar de eigen foto pagina.

Anders moet je daar even kijken .

Edit: Nee, dat werkt niet, doordat er een php-extensie in de link zit, de IMG-tags kunnen alleen linken naar jpeg-extensies.. Heb er dus gewoon even een URL van gemaakt

Moet zeggen dat het er zeer netjes uitziet! Heb je nu ook voordeel wat grip betreft?

Joris zei:
Moet zeggen dat het er zeer netjes uitziet! Heb je nu ook voordeel wat grip betreft?

Ja er is een duidelijk merkbaar verschil.

Waarschijnlijk zou een smallere band ook al helpen,
die F1 banden zijn echt belachelijk breed waardoor de druk te veel verdeeld wordt.

Back