Foam lijmen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Scorpio, 21 aug 2014.

  1. Scorpio

    Scorpio

    Lid geworden:
    30 mrt 2010
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Den Haag
    Goede middag allemaal,

    Door privé omstandigheden heb ik jaren lang niet kunnen vliegen. Nu is mijn zoon om een leeftijd dat ik het hem wil gaan leren met een simpel en goedkoop vliegtuig.
    Tegenwoordig zie je veel vliegtuigen die gemaakt zijn uit foam ipv hout of verschillende kunststoffen. Daar zijn ook weer verschillen in zoals bv Depron en EPP. Ik ben daarom tegen een goedkope EPP trainer gelopen die ik samen met mijn zoon in elkaar wil gaan zetten.

    Maar waar kan je die 2 soorten foam het beste mee lijmen?

    Je hoort en leest zoveel verschillende artikelen dat het een speld in een hooiberg wordt.

    Wat ik tot nu toe heb ondervonden voor Depron is Epoxy (minimaal 30 min.) voor bv verstevigingen en plaatsen carbon liggers, motormounts, ect. en UHU por voor het verlijmen van de Derpon zelf.

    Wat betreft EPP hoor ik hele andere verhalen en heb ik zelf nog niet uit kunnen/willen proberen door de vele verschillende discussies. Je hoort van de een dat je epoxy moet gebruiken, andere zeggen speciale foam seconden lijm, PU bruis lijm van bison, UHU por, pattex 100%, ect. Dan lees je verder en dan worden deze lijm soorten weer tegen gesproken doordat deze foam wat vettig is en moeilijk te verlijmen. Zelf het lassen van epp foam wordt vermeldt, wat natuurlijk de beste oplossing is maar lastig doordat je met kleine oppervlaktes te maken hebt
    Ik heb zelf ook contact gehad met Bison en patex. Bison verwijst mij om UHU por te gebruiken omdat zij aangeven dat Polypropyleen(EPP) een niet verlijmbare kunststof is. Ook heb ik contact gehad met Pattex en die geeft aan om “pattex repair 100% gel” te gebruiken of “pattex speciaal modelbouw” en juist geen PU bruislijm omdat deze de foam oplost.

    Ik zou graag jullie bevindingen en ervaringen horen wat betreft het verlijmen van Depron en EPP. Met name van “foam to foam verbindingen, verlijmen van motormount (elctro) en verlijmen van servo’s zodat ik de juiste lijm kan gebruiken?

    Alvast bedankt voor de vele reacties die gaan komen.

    Groetjes,
    Michel
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2014
  2. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Depron lijm ik met 5 minuten epoxy of hobbylijm van de action (contactlijm van createx)

    Laatst heb ik een magnum reloaded van epp verlijmd met bison constructie lijm (bruislijm).... als je een beetje erop uitsmeert gaat het prima.
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Epoxy is zwaar...
    Ik gebruik veel UHU Por en 'gold' CA (medium foam safe zap).
    Voor EPO is dunne gewone CA ook bruikbaar maar NIET voor depron en EPP.

    Het is btw depron en niet derpon.

    Ik heb 1 maal gewerkt met PU bruislijm en nooit meer. Veel te lange droogtijden, brosse verbinding, je moet alles fixeren (als ware het een balsa vliegtuig)
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Depron is dan al bekend.

    EPP op EPP lijm je het beste met UHU-por.
    Dat heeft ongeveer dezelfde flexibiliteit na het uitharden als EPP.

    Eventueel is ook Bisonkit (transparant) mogelijk, echter deze is iets minder flexibel na het uitharden.

    Depron aan EPP lijmen gaat ook het beste met UHU-por.
    Vaak zijn bij mij de roertjes van Depron en met UHU-por wordt het scharniertje gemaakt.

    Moet er iets in de EPP gelijmd worden, zoals een pennetje.
    Dan is het tijd om een bruislijm tevoorschijn te halen. zoals Beli-Zell.

    Koolstof aan EPP lijmen gaat met UHU-por of epoxy 5/30 min.
    De keus epoxy of UHU-por is afhankelijk van de toepassing/belasting.
    Moet de verbinding flexibel blijven, is het UHU-por, mag/moet deze stram zijn, is het Epoxy.

    Ik heb meerdere van deze exemplaren vliegend EPP-Versand.de - EPP, Depron, Carbon und manches mehr...
    Die worden vanaf windstil tot windsnelheden en turbulentie gevlogen, waarbij anderen allang niet meer durven te modelvliegen.

    Bij harde wind en turbulentie wordt de EPP extreem zwaar belast.
    UHU-por is dan de beste lijmsoort.

    Ik word niet gesponsord door de lijm fabrikanten, de beste lijmsoort voor flexibel materiaal is een soort die na uitharding dezelfde flexibiliteit heeft als het gelijmde materiaal.
    Bij EPP is de keus beperkt.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    UHU POR met stip bovenaan (mijn persoonlijke mening :)).... Let wel even op hoe je dit gebruikt. Namelijk het beste volgens de gebruiksaanwijzing (duh), dun opbrengen op beide delen, laten drogen aan de lucht, dan weer dun opbrengen en goed tegen elkaar drukken. Een sterke verbinding die ook tegen trillingen, etc. kan. Dat is weer met name handig bij montage van motor-mounts bijvoorbeeld.
     
  6. Scorpio

    Scorpio

    Lid geworden:
    30 mrt 2010
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Den Haag
    Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.

    Als iemand anders nog een andere reactie of idee heeft hoor ik die natuurlijk graag en daar kunnen we elkaar allemaal mee helpen tijdens het bouwen, want niets is erger dan dat je vliegtuig door fout lijmen uit elkaar zou vallen.

    Via jullie reacties ga ik zelf in ieder geval proberen met UHU por, en de liggers, ect met epoxy en bv pennetjes van scharnieren met bruislijm of epoxy.

    Wanneer klaar zet ik er nog wel een foto bij.

    Nogmaals bedankt voor de reacties allemaal.:D
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Epoxy zou ik helemaal links laten liggen, tenzij aan de motormount. Rest met foam CA (bij EPP). Bij epo kan je ook met gewone CA werken.

    Dus Por en CA all the way!

    Met Por kun je zelfs scharnieren maken: fSE6v9NFRCM[/media] / afgescheurde-flap-herstellen-scharnieren
    Die zijn heel sterk en over de ganse lengte!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    EPP lijmen gaat prima met UHU-Por, normale CA werkt ook zeer goed, gaat wat sneller en is minder zwaar. Maar het is ook wat minder flexibel.

    Ik gebruik altijd de HobbyKing Super Glue CA en werkt prima voor EPP en EPO's / Elapor etc.:

    HobbyKing Super Glue CA (50g / 1.7oz) Medium (EU Warehouse)

    Met Depron en de diverse normale EPO foam's altijd even een proef doen, voor sommige heb je echt foam-safe nodig, maar EPP kan vrij veel hebben. Epoxy vind ik onhandig en zwaar, vermijd het dus zo veel mogelijk.

    UHU-Por is dus favoriet, enige nadeel is dat de lijmnaden na verloop van tijd erg vergelen. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een vervanger.. in ieder geval voor de situaties waar haast (zoals veldreparaties) niet belangrijk is.

    Heb nu net een Extra Slick 32" van RC-Factory / Twisted Hobbys gebouwd en dit gedaan met de rode "Welder" tubes wat ook erg goed werkt en niet verkleurd. Is echter moeilijk te krijgen in Europa, en droogt wat langzamer als UHU-Por. Heeft daardoor wel het voordeel dat je nog wat kan verschuiven.

    EPP Foam Plane Welder Glue 3D Aerobatic Foamy RC Airplanes Foam Jet Yak Sbach | eBay

    Ik heb 2 tubes gekocht, dan zijn de verzendkosten nog enigszins te overzien.

    Een alternatief maar wat dikkere lijm: de grijze E6000 tubes, meestal via de UK maar ook in NL te vinden dacht ik.

    E6000 Free Nozzle Tip Industrial Strength Clear Glue Crafts Jewellery 110ml | eBay

    Wat nieuwere lijmen zijn Foam-Tac of Foam-Cure, laatste heb ik gisteren binnen gekregen via HobbyKing en ben ik wat proeven mee aan het doen. Eerste indruk is goed en zal zo z'n toepassingen hebben!

    Foam-Cure EPP and EPO Foam Glue 4 oz. (EU Warehouse)
     

Deel Deze Pagina