fok zonder giek

• Topicstarter Topicstarter Gert-janhulzebosch
  • Startdatum Startdatum
Helaas,

Heb Jan-Tinus niet op de vlootdagen gezien.

Wel een modelbouwer gesproken die een prachtig 1 op 15 (RC) model van een Colin Archer had gebouwd.
Op dit schip een fok en kluiver.
De schoten liepen tot achter de mast. (Is dat bij een genua ook zo?)
De schoten moeten dan dus om de mast (en bij de kluiver om de voorstag/voorlijk van de fok).
Deze man vertelde dat er erg veel spanning op de schoten staat. Zoveel dat ze niet om de mast en stag wilden lopen. Hij had dit opgelost door een rol voor de mast en de stag te maken. Ik zal, zodra ik weer op m'n werk ben (en de stapel die er wel zal liggen doorgewerkt heb), een schetsje maken van die rollen.
Hij had 2 "gewone" lieren in het schip, dus niets met tapse rollen of andere zaken.

Hij was lid van Mini-Sail. Zal even kijken of ik kan vinden wie het is. Heb zijn naam daar niet gevraagd (stom, stom, stom :wink: )

Wim

@wimg,

Kijk anders even bij het topic bm 16m2, daar staat ook een schets en die is volgens mij ook afkomstig van iemand van minisails.

BMbouwer

Eén van onze clubleden heeft een (goed zeilende) BM-op-schaal.
Hij heeft er dit systeem in voor z'n fokkeschoot:

normal_naamloos.JPG

Op het dek zit een stuk messing I-[rofiel gelijmd. Op dat I-profiel loopt een kunststof blokje. Ongeveer hetzelfde systeem als een gordijnloper. Aan dit blokje dit de schoot vast.
Aan dit blokje zitten (aan de onderkant) ook de beide halende parten van een schootwinch.
Met die winch kan hij de schoot behoorlijk snel vóór de mast langs naar de andere kant trekken. De bolling van de fok wordt geregeld door de plaats waar hij het 'blokje' laat stoppen.
Is een redelijk "idiotsicher" systeem en heeft als voordeel dat de fok strak tot voorbij de mast gezet kan worden bij scherp aan-de-windse-koersen, of juist vrij bol als het model wat ruimer vaart.
De schoot van het grootzeil staat uiteraard op een andere winch.

Kan dat clublid wat foto's plaatsen/opsturen.
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van een BM16m2.
Zie topic 16m2 ook in dit zeilgedeelte.

Bmbouwer

Voor de fok zou dit inderdaad een oplossing kunnen zijn. (Ook voor een genua zou dit kunnen werken)
Maar bij een kluiver werkt dit niet. De fokkestag zit dan in de weg. Daar zal het systeeem zoals ik in Den Helder heb gezien wel werken.
Ik ben er inmiddels achter dat de bouwer Boele Tienstra is.
Hier de Colin Archer

Wim

harrie16m2 zei:
Van rexonamen ontving ik de schets van de fok/genua bediening via een rondloop.
Schoonheid van de oplossing zit hem weer eens in de eenvoud.

Toelichting van rexonamen: de schoten die aan de fok/genua komen lopen tegen over elkaar met de omloop mee dit geeft extra lengte normaal ongeveer 60cm nu kan het ongeveer 80cm worden zou dze opstelling even op een proef proberen

Back