fok zonder giek

• Topicstarter Topicstarter Gert-janhulzebosch
  • Startdatum Startdatum
pompebled zei:
Kun je die tekening inscannen en hier plaatsen?

Jan,

De tekening staat in m'n computer maar ik heb geen idee hoe ik hem op het forum plaats.

Groeten, Gert-Jan

Gert Jan,

de tekening is waarschijnlijk een jpg bestand. Die kun je gewoon als afbeelding plaatsen.
Wanneer het een ander bestand type is, kun je die meestal omzetten naar jpg. (Bijvoorbeeld met Irfanview)

Ik ben ook wel geinteresseerd.

Even voor mijn duidelijkheid. (Ik ben geen echte zeiler, dat moet nog komen)
Een genua, zit daar ook een fok voor (naar de mast gezien bedoel ik) net zoals er voor de buitenkluiver en de kluiver de fok zit (ook weer naar de mast toe gerekend)
Bij de lijnvoering heb je voor de kluiver en de buitenkluiver namelijk "last" van die fok. Die zit in de weg. De lijnen open achter de fok langs (en voor de buitenkluiver lopen die dus achter de kluiver langs.)

Wim

thumb_Fokschoot%7E0.JPG

Hierbij de tekening.

De roode lijnen (A) zijn de elastieken om de schoot strak te houden.
De blauwe lijn (B) die in tweeën splitst gaat naar de servo.
De groene lijn (C) loopt over een rail voor de mast langs en gaat naar de fok/genua.

In theorie moet het werken volgens mij. Het eenige wat eventueel problemen kan opleveren, is dat het haakje wel de groene lijn goed moet oppakken.

Groeten,

Gert-Jan

Succes met de schootvoering.
Waarom zie je dit nooit? Afgezien van het gedoe, omdat het beetje snelheidswinst door het grotere voorzeil aan de wind, meer dan teniet wordt gedaan bij erg ruime- en voor de windsekoersen. Dan hangt de genua als een vaatdoek naar beneden.
Bij 1:1 boten (zonder spinnaker) zie je op zeer ruime koersen een fokkeloet om de fok uit te houden. Lijkt me lastig bij modelboten. Kan wel, maar als je zover bent gekomen is een spinnaker effectiever.
Groet
Wim Bakker

Gisteren nog even met mijn oom over hetzelfde gesproken.
Zoals jullie misschien weten ben ik bezig met een Deense Galjas. Deze heeft voor de fok een kluiver, buitenkluiver en soms wordt ook nog een vlieger gevoerd. Al die zeilen liggen inderdaad uit de wind wanneer er ruimere koersen gevoerd worden. Het grootzeil neemt dan alle wind weg. In die gevallen worden alle voorste zeilen niet over de andere boeg (te loevert) gevoerd, omdat dan de fok nog steeds de wind wegneemt voor de kluivers.

Voor wat betreft de bediening: Fok is geen probleem. Die kun je eventueel met 1 schoot bedienen.
Maar, hoe nu met de rest?
Die hebben wel degelijk lijnen die los gezet worden (aan loef).
Mijn "probleem" is dat ik niet 1 op 1 zeil, en mijn modelzeilen beperkt zich tot een fok met giek.
De geschetste oplossing is denk ik niet voldoende.

(Maar ja, ik heb nog even. Ik heb nu het 1 op 100 model klaar, en die hoeft niet te zeilen. Na de vakantie ga ik bezig met het 1 op 20 model. Die moet wel volledig RC worden.)
Verslag van de 1 op 100 Galjas komt nog in de bouwverslagen-hoek, zodra de teksten die ik heb gemaakt zijn gecontroleerd.)

Wim

Gert-Jan, kun je het plaatje iets groter maken?

Brildragend en vergrootten geeft alleen maar pixels....

Groeten, Jan.

Sorry,
Heb geprobeerd hem groter te plaatsen maar krijg het niet voor elkaar. Als ik de tekening upload in het forum foto album blijft er maar een klein plaatje over. :?
Was al blij dat ik het voor elkaar kreeg om de tekening te plaatsen. Ben niet zo handig met de computer :oops:

Gert-janhulzebosch zei:
Fokschoot%7E0.JPG

Hierbij de tekening.

De roode lijnen (A) zijn de elastieken om de schoot strak te houden.
De blauwe lijn (B) die in tweeën splitst gaat naar de servo.
De groene lijn (C) loopt over een rail voor de mast langs en gaat naar de fok/genua.

In theorie moet het werken volgens mij. Het eenige wat eventueel problemen kan opleveren, is dat het haakje wel de groene lijn goed moet oppakken.

Groeten,

Gert-Jan

Bedankt bol!

Het principe lijkt me eenvoudig genoeg, maar zoals je zelf al aangeeft, valt of staan het systeem met de bedrijfszekerheid van het haakje.

Als de genua door een windschifting tijdens het overstag gaan, terug naar loef wordt gedrukt, terwijl het haakje op weg naar de schoot is, mist die dus z'n doel en blijft de genua klapperen.

Je zou een profopstelling moeten maken, om te zien óf, en hoe goed het werkt.

Ik ben er (nog) niet van overtuigd, dat het een 'idiotensicher' systeem is.

Groeten, Jan.

Bol,
hoe krijg je het voor elkaar? :worship:

Pompebled,
Het is nog maar een idee. Maar een proefopstelling ga ik zeker maken. Ik ben nu zelf ook heel benieuwd of het werkt.
Wie weet? over een tijdje een werkend prototype op dit forum?

Alle mensen met aan- of opmerkingen op dit :idea: laat het me horen.

Groeten,

Gert-Jan

Gert-janhulzebosch zei:
Alle mensen met aan- of opmerkingen op dit :idea: laat het me horen.
Nou Gert-Jan, hier is dan de eerste:
Ik denk dat het haakje de lijn op deze manier niet zo goed zal grijpen.
Wanneer je de "groene" lijn onder de rode door laat lopen en het haakje naar beneden/links laat wijzen, de kans groter is dat het haakje de lijn grijpt.
Een plaatje:
save0792um4.jpg

Wim

wimg zei:
Wanneer je de "groene" lijn onder de rode door laat lopen en het haakje naar beneden/links laat wijzen, de kans groter is dat het haakje de lijn grijpt.

Wim,

De groene lijn kan niet onder de rode lijnen doorlopen omdat deze aan het einde vast zitten en dan kan de fok niet keren.

Maar bedankt voor het meedenken.
Groeten,

Gert-Jan

OK, gesnapt!

Maar, ik denk ook dat het haakje een belangrijk punt is.
Je schoot naar de fok (of genua) loopt niet vlak, maar schuin omhoog. Je lijn met het haakje loopt vlak over het dek. In de tekening zie je dat niet, maar op je boot zal dit wel zo zijn.
Je haakje komt dus op de tekening wel, maar in werkelijkheid niet in de buurt van het haakje.

Maar:

Ik blijf er over denken!

Wim

pompebled,

Je had het over problemen door een windschifting. Dat komt zelfs bij de besten voor, zag bij de finale van de America's cub een spinaakerboom compleet afbreken door een windschifting.

Ik heb gisteren nog even over je probleem nagedacht. Ik zat te denken aan een lier met 2 consiche trommels. Op de ene wordt de lijn opgewonden,op de andere afgewonden.
Had er een schetsje van gemaakt en op de scanner gelegd om te scannen.
Maar, even wat anders te doen (was op het werk ;) ) en vergeten te scannen.

Vandaag thuis (1e dag van de vakantie) dus die scan heb ik niet :(.
Maar het leek me wel de goede richting. Doordat de trommels conisch zijn gaan het opwikkelen en afwikkelen niet even snel.
(Het is dan natuurlijk de bedoeling dat de ene lijn aan het smalle einde van trommel nr. 1 zit, en de andere lijn zit dan aan het brede einde van trommel 2.)

Wim

Dat idee heb ik ook eens onder de loep genomen, het probleem is dat je de schoot op spanning moet houden om spagetti onder het dek te voorkomen. daarbij moeten de conussen wel gegroefd zijn om de schoot netjes op te rollen. een oplossing kan zijn om per winch/motor een dubbele conus te maken (ook gegroefd) en dan per winch een rondlooplijn waar de schoot aan zit. maar daar haal je wel wat werk op je hals!! maar als je gewoon lang genoegen schoten maakt kun je het ook gewoon met 1 rondlooplijn en 1 winch af.....als de winch dan in het midden staat moet de schoot hoek van de fok gewoon bij de voorstag kunnen komen. echter dan moet je wel een snelle winch (of dus een motor met vertraging) hebben om nog enigzins snel overstag te kunnen.

Kleine tip, 2 goede boeken zijn:

RC Segelmodelle van Borek Dvorak en Bernhard Reimann
Verkrijgbaar bij Modell Werft (www.vth.de)
ISBN 3-88180-757-8

en

Ontwerp en bouw van Zeilende schaalmodellen van Theo van Harpen
Verkrijgbaar bij Lanasta

Uitvoerig de werking van een Genua beschreven.

Pendelaar

Pendelaar zei:
Ontwerp en bouw van Zeilende schaalmodellen van Theo van Harpen
Verkrijgbaar bij Lanasta
Waarschijnlijk is Jan-Tinus (van Lanasta) op de vlootdagen.
Ik ben van plan naar de vlootdagen te gaan. Zal eens kijken.
Kan ik gelijk weer eens met Jan-Tinus praten :)

Wim

Back