Fokker D21 no 213

Ok ik heb dus maar besloten een ijge draatje te openen over mijn d21
Hier komen wat foto,s van de bouw en de foto,s van het maken van de dummy motor en de neus en wielkappen

hier de foto,s van de bouw
Het schiet nu echt op
Dit jaar vliegen hoop ik:-D

full


full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ontzettend gaaf. Als ik nog eens wat meer ervaring en tijd zou hebben zou er ongetwijfled ook wat meer komen maar helaas. Zover is het nog niet.:(
 
hoi jeroen,

schiet lekker op zo.
ik hoop vanavond de laatste hand te leggen aan het instrumentenpaneel.
als ik dan nog tijd heb zet ik hem nog op het forum.

groeten john
 
Hallo Jeroen, ziet er erg mooi uit. Ik snap alleen niet dat je op de eerste foto's een versie laat zien die bijna af is en later een die met beplaat is. Ben je er 2 aan het maken?

Gr,
Freek
 
Het is ijgelijk van onder naar boven
Ik had eerst foto,s geplaatst in het draadje van john
maar het werd een beetje veel en er komt nog meer bij
zodoende een nieuw draatje
 
Hoi Jeroen, mooi hoe je dat aluminium doet!

(De bovenste foto's schreeuwen wel om een mottorkappie, ziet er een beetje raar uit zo.....;))

Groetjes,
Gerald
 
Ja de panelen zie je nog wel aleen zijn ze nu wel in de kleur gespoten
Het resultaat is de bovenste foto
Voor mensen die nu gaan vragen waar is de antennemast
Niet alle d21 toestellen hadden een antenemast omdat niet alle d21,s waren uitgerust met een radio
Dat is dus iets waar je goed op moet letten bij het kiezen van het nummer
De 213 had geen radio en geen antenemast
Ik heb een foto van het echte toestel wel in zwart wil maar daar is duidelijk op te zien dat er geen mast op staat
Ik heb er eve over zitten denken om hem niet te spuiten dus gewoon alu kleur te laten
Maar dit was het oorspronkelijke model van yke en ik wou hem weel zo maken als i was
Maar wel beter
en dat is me aardig goed gelukt al mag ik het zelf zeggen
Volgende stap neuskap en wielkappen
word aan gewerkt
ook wel lekker voor john
 
Hoi Jeroen,

ziet er goed uit. Alleen is de '213' een beetje aan de dunne kant. De camouflage springt er meer uit dan de mijne. Dat maakt deze hobby zo leuk om de info te vinden en te documenteren. Ik denk dat onze testvlucht bijna het zelfde weekend wordt?!?

Veel succes,
Edwin
 
Ik weel niet of dat in hetzelfde weekend word ik denk dat de mijne pas eind van de lente klaar is
Dit voral omdat ik moet wachten op de motor
Ik heb een hele partij besteld in cina
voor bijna 10.000 euro aan spullen pfffffff
Dus gaat per boot
De nummers zit ik ook een beetje mee maar ik had verschilende invo
Toen ik uitijndelek een zwart wit foto van de echte 213 kreeg leek het echter tamelek te kloppen voor zover je het kan zien
Maar ik had ook een plaatje van de 213 waar de leters nog dunner waren
en ook weer 1 waar de letters dubol dik waren
ik heb toen maar gekozen voor de gulde middenweg
 
Hoi Jeroen, wat voor motor ga je er op zetten,als ik op de lijst van Yke kijk is deze kist toch oorspronkelijk ontworpen voor een 7 cilinder.Dus wat gewicht betreft heb je redelijke keuze in motoren.Wat word straks jouw startgewicht?
 
Yke vloog hem oorspronkelijk met een 45 solo maar dat blok heeft de crass niet overleeft
ik ga er de dle55 op plaatsen
met een dummymotor er voor
het gewicht gaat ergen rond de 14 kilo zitten
oorspronkelijk woog i 12 kilo maar er zitten nu meer detais op en ja dat alu he
 
Al dat alu en die details zijn juist schitterend,ik denk dat jij de eerste bent hier die straks een alu kist heeft, en dat extra gewicht kom je met genoeg vermogen wel overheen. Ik vind 14 kilo ook nog wel meevallen voor zo'n kist, weet alleen niet hoe hoog jouw vleugelbelasting gaat worden, heb je daar rekening mee gehouden? Hopelijk komt er straks wel een schaal 3 blads op?
 
Er kom hoe dan ook een dummy schaal prop op aleen draat bij de D21 de prop de andere kant op
en dat zou erg lastig worden
dus voor het vliegen komt er een normale prop op
Met de vleugolbelasting zit het wel goed
hij had voorheen met een 45 cc motor maar 5 meter nodig voor de takeof
en echt veel zwaarden is i niet geworden
 
Ik ben momenteel druk bezich met de mallen voor de neuskap
eerst heb ik van roofmate de neusrand en de hoofdkap ruw gedraait op de draaibank
daarna poliesterplamuur er overheen gesmeerd
en daarna afgedraait naar de juiste diameters en afgewerkt
Ik ben nu dus met epoxsie de negatiefe mallen aan het maken
en nu komt het
Ik haat epoxsie
ik ben metaal en houtbewerker maar epoxsie brrrrrr vreselik
het gaat nooit soals ik wil
De hoofdkap gaat wel
maar de neusring weet ik niet van of dat goed lukken gaat
 
Het is zo een ramp dat ik nieteens foto,s durf te plaatsen
ik smeer de epoxsie
wacht tot het bijna droog is dus nog wel kleeft en poog dan de glasmat aan te brengen
nou dan heb ik dat mooi aangedrukt geen luchtbellen er onder
laat het eve door drogen
en dan weer epoxsie smeren voor de volgende laag
en wat denk je
laat de eerste laag hier en daar los resultaat
luchtbellen brrrrrrrrrrrr
 
Han ik nodig je hierbij uit om een keer bij me langs te komen
ik koop voor de zekerhijd een nieuwe voraad epoxsie want dit spul wat ik nu heb heeft een droogtijd van 8 uur
en ik zal ook nieuwe kepervezol kopen want das nu op
welke vesol kan ik het best pakken
80 of 160 grams
 
Laatst bewerkt:
Back
Top