Fokker D21

Heren,
zie ook eens : PHantasy in Blue deze jongens hebben bijna alles van de klu gebouwd. Rom Bakker heeft mij al eens een lijstje met tekeningen toegestuurd die zij hebben.
Ze kwamen van:
Yke Rusticus, All Flying scale in Exmorra (8759LE) www.afs1.myweb.nl
tekening: model9 DXXI 2,5m span, 1:4,5 voor een King 50cc 44,-euro
Deze site gaf bij mij niet thuis, maar mogelijk kan Phblue je meer info geven!

Nee, het is een echte replica maar hij kan niet vliegen! Er zitten veel delen aan die van polyester zijn gemaakt en ook de motor is deels van plastic.
Hij is volgens mij niet op de Fokker bedrijfsschool gemaakt. Voor zo ver ik weet is hij alleen bij Fokker gespoten, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Je zit er het dichtste bij.
Het is een replica, maar niet (deels) van plastic, geen omgebouwde Harvard, maar zeker ook niet aan de hand van originele Fokker tekeningen helaas.
De informatie voor de bouw van het replica komt uit Finland. Natuurlijk zijn bepaalde zaken zo aangepast dat hij goed op de Nederlandse versie lijkt.
Maar de 'poten' zijn duidelijk Fins. De Finse poten waren mede vanwege het moeten kunnen monteren van skis dikker.
De motor is ook echt en de meters die er in zitten zijn ook echt, alleen hebben ze vooral Engelse wijzerplaten, en geen Nederlandse wijzerplaten.
Theoretisch zouden ze hem vliegwaardig kunnen maken, maar dat kost heel veel moeite en geld. Ik heb wel eens gehoord dat het plan was om een tweede te bouwen die wel moest gaan vliegen. Wat er van waar is....
Hier is een collectie van ruim 200 detail foto's van de replica (ook de cockpit) en het enig bekende D.XXI wrak. Nederlandse Luchtvaart - Dutch Aviation - Fotoboek - Fokker D.XXI
Ik kan jullie niet aan modeltekeningen helpen, maar kan wel wat tips geven. I.m.v. werk aan een 3D model heb ik uren naar foto's zitten staren om verschillen te ontdekken tussen de Nederlandse en Finse versies. Want veel tekeningen zijn daar een mengeling van.

Tekeningen D21 en S-11

De heer Wicherink heeft mij Gister zijn tekeningen gegeven.
Ook heb ik zijn bouwkunsten dus gezien. Was een erg leuk bezoek, en we hebben erg veel gezien. Hartelijk dank hiervoor Ton..

Voor de geintereseerde in de tekening(en), neem even contact met me op. Dan regelen we wel wat.

Frank.

DXXI

ben even weg geweest maar jullie hebben niet stilgezeten, heb op deze manier toch wat meer info gekregen, "leeft" Rusticus nog? die heeft een goudmijn aan tekeningen!
ik heb vandaag een mailtje gestuurd en wacht rustig af

Weet niet of het al in dit draadje voorbij is gekomen. Maar heb via het franse blad RC Pilot Internation de volgende tekening van een D21 gevonden.

RC Pilot Webzine

via deze link is ook een video te downloaden van een gebouwde variant.

Rick

Mocht Yke niet reageren, hij is al zeker 40 jaar lid van LC Aeria in Leeuwarden.
Ze hebben een site mogelijk is dat dan een ingang.

Met vriendelijke groet

Ko

heb de lijst met tekeningen van Yke Rusticus nu in mijn bezit, keurig netjes via de post!

staat overigens gewoon op Welkom bij Big Scale Planes

kosten gemiddeld €50,= , alle ribben en rompspanten getekend, tekeningen kunnen tegen meerkosten tot 20% vergroot/verkleind worden

groeten john

Laatst bewerkt:
Daf model

Beste Ton Wicherink,

Laatst hebben wij een DVD bekeken van 75 jaar Daf. Daarin heb ik gezien dat u modelauto's heeft gemaakt. Doet u dit nog steeds of heeft u er misschien een aantal te koop? Ik heb namelijk precies dezelfde Daf maar dan in het groot (blauw).

Ik ben erg benieuwd!

groetjes,
Ans Scheepers & John Clement.

Ben nu vanwege de vakantie niet vaak online, ik neem eerdaags nader contact op...

Hartelijk dank......

Back