rook en olie happen voor de gene erachter.... miss wel een handig als er een vijand achter je aan zit! haha ik heb ondertussen even op wikipedia en nog paar sites gekeken en begrijp nu hoe de motor precies werkt. moet nog wel verzinnen hoe ik de klepstoters ga fabriceren..... ik weet nog niet wanneer ik aan de motor ga beginnen maar de kist zelf schiet al aardig op. de romp, 2 van de 3 vleugels, hoogte en richtings roeren zijn al klaar... foto's hoop ik volgende week eens te plaatsen... uit de handleiding begreep ik dat ik bij het bespannen van het vliegtuigje de lapjes op maat moet knippen, dan aan de randen vast lijmen en daarna moet besmeren met (clear dope) ??blanke lak?? is dat dan water gedragen of "chemische"? ik heb nog nooit met bespannings materiaal gebruikt en kan alle maar dan ook alle tips en trics gebruiken!
Op mijn website staat een uitgebreide handleiding voor het bespannen van een Comper Swift. Ik denk dat je daar veel aan hebt. Clear dope is nitro-cellulose lak en kan je niet vervangen door een andere blanke lak soort. Wat je wel kunt doen is bespannen met behangerslijm, daar heb ik zelf goede ervaringen mee. Er zijn veel manieren om de bespanning aan te brengen. Een belangrijke keus is tussen droog of nat bespannen. Met nat bespannen kan je complexere vormen mooi bespannen, maar niet elke soort spanpapier is nat te verwerken. De meeste worden slap en scheuren. Bij nat bespannen wordt het hout van te voren met nitro-cellulose lak, vervolgens wordt het natte papier daar mooi overheen gelegd en wordt het natte papier rondom met nitro-celluloselak ingestreken. De lak op het hout lost daardoor weer op en hecht zich aan het papier. Bij droog bespannen smeer je het hout in met een lijmsoort die voldoende lang nat blijft om het papier te positioneren. Ik heb dus goede ervaring met behangplaksel, maar ook met 50% water verdunde witte houtlijm. Er zijn ook mensen die graag met lijmstift werken, en je kan ook lijmsoorten gebruiken die met de strijkbout worden geactiveerd. Wat lijkt je zelf een prettige methode? Wout
ik weet niet goed wat ik wil of moet.... het papier dat ik gebruik zat bij de kit, ik weet niet of jij/u al eens een guillows gebouwd hebt? en nog weet hoe u het toen gebruikt hebt ofzo? de verschillende manieren zijn interessant maar weet niet wat ik moet gebruiken in combi met het bijgeleverde papier het idee dat ik hem nog moet gaan bespannen geeft me echt kopzorgen.... ben erg bang me model te "verpesten" omdat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben...
Zo dramatisch hoeft het niet te gaan, hoor. Als je begint op de staartvlakken en behangerslijm gebruikt kan je kijken hoe het gaat. Als het tegenvalt gooi je het staartvlak in een bakje met warm water en het papier komt weer los. Om te zien of het papier nat te verwerken is moet je een stukje afknippen en flink nat maken. Als het dan nog sterk is hebje geluk,als het dan makkelijk scheurt is het een minder goede papier kwaliteit. Dan is het ook nog prima te gebruiken, maar niet nat. En niet meer te verschuiven als het contact maakt met de behangerslijm. Succes!
dat moet ik dan maar eens proberen, de lijm moet dan wel meer verdunt worden als wanneer je het gebruikt voor behangen denk ik? ik begreep van het i-net dat je de vezels in het papier in lijn met rondingen moet leggen?
En wat ook heel belangrijk is, het onderliggende houtwerk moet perfect zijn, onregelmatigheden zoals lijmresten die nog "ietsje" uitsteken, net niet goed passende delen en kleine beschadigen zie je met papierbespanningen heel snel terug als rimpeltjes en vouwtjes (papier is daarin veel mindere tolerant dan folie) ...
Meer verdunnen hoeft niet. De huidige trend is om bij de vleugels de vezels in de richting van de ribben te leggen. Bij vlakke oppervlakken maakt de vezelrichting niet echt uit, maar zorg wel dat de richting aan beide kanten gelijk is omdat het anders ongelijke spanningen in de constructie geeft. Niet elke papiersoort heeft even duidelijke vezels. Door te kijken in welke richting het papier het makkelijkst scheurt is de vezelrichting eenvoudig vast te stellen. Dirk heeft volledig gelijk wat betreft het voorbereiden van de ondergrond!
oke dus schuren schuren en nog meer schuren? haha en lekker dikke smurrie erop smeren ik begreep dat je na het bespannen nog extra lagen lak erop kan doen? wat is daar het doel van? en is dat verstandig?
Schuren, laagje lak en dan nog eens schuren. Anders blijft balsa vezelig. Die lak maakt het papier sterker. Voor een statisch model betekent dat stof makkelijker te verwijderen is. Daarnaast maskeert het de plekken waar lijm op het papier zit.
maar op de behanglijm kan ik dan geen lak op waterbasis doen dan denk ik? maar stof wat makkelijker verwijderen is wel makkelijk als statisch model. morgen avond weer eens aan de slag en fototje maken!
zo.... vanavond weer druk bezig geweest! de romp en vleugels zijn nu "klaar" en heb de romp al aardig opgeschuurt. hierbij de foto's (even los in elkaar gezet voor de foto's) ze staan in album klik op de link ImageShack Album - 4 images
tis niet allemaal zo recht als het lijkt op de foto hoor haha eens kijken of ik vanavond nog iets nuttigs kan doen
zo.... vrijdag avond moest het er maar eens van komen.... en heb het richtingsroer bekleed. lijm aangemaakt, papier ingesmeerd en dan tegen het roer aan geplakt.... een het zag er niet uit! =0 had er weinig vertrouwen in dat het netjes op zou drogen.... vanmorgen zodra ik wakker was gelijk gaan kijken wat het resultaat was... WOOOOW! het staat helemaal strak! ziet er erg netjes uit op 2 hele kleine kreukjes na maar ben dik tevreden met het resultaat!
Smeer je alleen het papier in of ook het hout? Ik doe meestal alleen het hout. Als je het paPier insmeert moet je wel oppassen dat de beide zijden niet aan elkaar gaan kleven. Maar nogmaals, het ziet er goed uit!
ik heb het papier ingesmeerd met de lijm en dat ging eigenlijk heel aardig... het kleefde wel een beetje aan elkaar maar was zo weer los... ennuh... tja beetje vreemde lichtinval maar het is echt rood haha! ben ook erg blij met het resultaat!
Was er wel een uitlaat? Ik meen dat er aan elke cilinder een kort uitlaatbuisje zat. De uitlaatgassen werden er bij het ronddraaien gewoon uitgeblazen en kwamen er door de open onderkant van de motorkap uit. Voor een statisch model moet je inderdaad de motor gewoon opbouwen uit wat je maar handig lijkt, en vervolgens zwart en zilver schilderen. De prop kun je maken uit een waaier op elkaar gelijkmde stukjes fineer (liefst licht en donker afgewisseld), en dat in de juiste vorm schuren. Ik denk overigens dat je kant en klare houten props, bedoeld voor rubbermodellen, ook bij SAMS in Engeland moet kunnen krijgen. Neem een prop die qua lengte wat in de buurt komt, en dan liever iets te groot dan te klein, want een houten prop kun je, zeker als er niet mee gevlogen hoeft te worden, altijd een beetje kleiner maken.