fokker DR1

• Topicstarter Topicstarter extra
  • Startdatum Startdatum
E

extra

Guest
gezocht tekening van een dr1.wil deze kist bouwen rond de 2.60m.
Het liefst een gedetailleerd plan.

Ik heb wel enkele tekeningen van een Fokker dr-1, maar niet van die maat. een kleintje van ik dacht 80 cm en eentje van rond de 150 cm. Die laatste heeft zelfs de originele profielen erop staan.

Domme vraag misschien, maar als je een tekening voor een sw van 1.5m vermenigvuldigd met ca. 1.6, krijg je dan een tekening voor een sw van 2.6m.
Of werkt het niet zo eenvoudig (afgezien van de tussenafstanden van de ribben etc.). :oops:

@ extra

Zelfde hier, één DR1 van Flair gekocht waarbij je van mijn part de plannen mag kopiëren.

Maar 2,6 meter 8O No Way josé Dat is schaal 1/2,5 of zoiets. Ik heb eens in La Ferté dergelijk toestel gezien met een ULM motor. Misschien staat er op de site van La Ferté een contactadres van die persoon.

Stevo

AWe zei:
Domme vraag misschien, maar als je een tekening voor een sw van 1.5m vermenigvuldigd met ca. 1.6, krijg je dan een tekening voor een sw van 2.6m.
Of werkt het niet zo eenvoudig (afgezien van de tussenafstanden van de ribben etc.). :oops:

Zo werkt het inderdaad niet (helemaal). Zo zul je bepaalde liggers die bvb 6x6 mm als afmetingen hebben niet klakkeloos kunnen mee vermenigvuldigen door het feit dat het resultaat van die berekening een niet standaard ligger zal opleveren. Ten tweede zul je de sterkte van een ligger moeten berekenen (al dan niet impirisch zoals ik dat altijd doe :wink: ) en zal een gewone "verschaling" van een plan hier uiteraard niet volstaan. Vergelijk het een beetje met dat voorbeeld (de ribben)dat je zelf reeds aanhaalde.

Het enige wat min of meer juist blijft zijn de contouren van het vliegtuig, al zul je vaststellen dat bij een te grote "verschaling" fijne tekenlijntjes opeens dikke vette strepen zijn geworden.

Stevo

hallo stevo,die plannen van flair zijn uitermate geschikt kan hem gewoon vergroten met de com
nu is de vraag hoe kom ik in het bezit van de plannen ik woon inantwerpen enig voorstel?

@ extra

Ik zal een kopie (normaal moet dat gratis kunnen via via) maken en opsturen. PBtje met je naam en adres zal volstaan.

Stevo

Vliegt dat nou een beetje?

Ik heb de tekening al een tijdje liggen, maar dat apparaat heeft nog al een slechte reputatie.

Misschien zonde van de tijd.

@ Jacques

Probleem met een DR1 (van Flair in mijn geval) was dat hij, welle.........drie korte vleugels heeft die nogal hoog boven elkaar gestapeld zijn. Daardoor heeft het toestel, mede door de hoge laterale ligging van het zwaartepunt, de neiging om "door te rollen" bij gebruik van de ailerons.

Net als de echte is hij daardoor een beetje "bokkig" op zijn ailerons. Tevens heeft het toestel ook een tamelijk korte romp waardoor hij op zijn hoogteroer nogal vinnig is.

Je hebt tevens lift van 3 vleugels + een kleine vleugel tussen de wielen en een veel te klein kielvlak. Daarom is dit toestel allergisch aan crosswind en zeer moeilijk te vliegen in dergelijke omstandigheden. Het heeft tevens een gloeiende hekel aan te veel wind.

Tevens heeft hij een korte neus waarbij een 4-takt de enige optie is om geen plak lood in de neus te moeten kleven. Ten andere een 2-takt is bij zo'n toestel geen optie.
En heeft hij soms de neiging om op zijn neus te gaan staan wegens de positie van het landingsgestel.

Is dit toestel nu niet de moeite waard? Tja , toch wel, zeer zeker!!!! Want zeg nu zelf, dat vliegbeeld van een DR1 die een lowlevel pass doet tijdens een DAWN PATROL op zoek naar Neuports en Pups boven het vliegveld. Enig gewoon.

Het is een toestel die op en top schaal kan gemaakt worden, tot en met de vliegeigenschappen toe. Het is een toestel met karakter die met het nodige respect moet gevlogen worden. Als je een beetje rekening houdt met zijn tekorten kun je veel plezier beleven aan dit toestel. Laat je niet afschrikken door dit bovenste Jacques, gewoon dat plan op tafel leggen en beginnen bouwen jongen! Dan heb je een dame met pit en passie (nee nee ik overdrijf niet) die torenhoog boven de grijze muizen van het modelfirmament uitschijnt.

AH YES I AM TRULY IN LOVE WITH HER :zon:

Manfred van stevohoven

Sorry maaar hoe hou je dat ding in godsnaam in de lucht. Buiten een lust voor het oog is het dus een pokkeding (als ik het goed begrijp)

Mark

Mark Oostveen zei:
Sorry maaar hoe hou je dat ding in godsnaam in de lucht. Buiten een lust voor het oog is het dus een pokkeding (als ik het goed begrijp)

Mark

Nee het is niet echt een pokkeding dat slecht vliegt . Dat is het dus niet. Hoe moet ik het uitleggen, je hebt nu éénmaal vliegtuigen die bepaalde eigenschappen hebben (goede/of slechte) waarmee je rekening kunt (bij de goede) of moet (bij de slechte) houden. Dit is geen beginnerstoestel en wordt ook alsdusdanig in de bouwbeschrijving vermeld.

Ik zou nooit of te nimmer een tweede DR1 bouwen wetende dat het een vliegend kreng is waarbij de landing vergelijkbaar is met het openen van een belastingsbrief waarbij je gevraagd wordt om tegen een bepaalde datum 2500 Euro over te maken.
Eénmaal je het toestel een beetje onder de knie hebt, en weet wat het wel en niet kan, is het enig. Maar dat is dan ook met alle toestellen zo.

Er zijn veel, vergelijkbare toestellen (uit de periode 1914-18 ) die niet van wind of crosswind houden. Sopwith Pups (met hun hol profiel) houden ook niet van te veel wind. Wel dan vlieg je niet bij (voor dat toestel) veel wind. Als hij wat vinnig reageerd op zijn hoogteroer wegens een te korte romp, wel dan kan een beetje exponentieël wonderen doen.

Het is een vliegtuig waar je vooral bij rustig weer kunt van genieten.

Ik denk dat velen bang zijn om iets dergelijks te bouwen omdat ze via via vernomen hebben dat die toestellen slecht vliegen of er niet conventioneel uitzien. Je kunt het een beetje vergelijken met de Stuka (maar dan omgekeerd aan het DR1 verhaal) uit de tweede wereldoorlog die als mytische vogel werd aanzien door de burgers van de steden die werden platgebombardeerd maar die bij zijn piloten als "marginaal( gelet op andere voorhanden zijnde vliegtuigen)" stond aangeschreven.

Ik blijf erbij(zonder arrogant of beetweterig te willen zijn), het is een toestel die zeker de moeite waard is om te bouwen en te vliegen.

Stevo

Ik heb met een dr1 gevlogen van een vriend met een span van2.20m.
dit vloog werkelijk goed,maar zoals stevo zegt "geen beginnerstoestel".
Het is een prachtig toestel en het vraagt om echt op schaal te vliegen,juist daarom wil ik hem bouwen op deze groote.

Ik heb met een dr1 gevlogen van een vriend met een span van2.20m.
dit vloog werkelijk goed,maar zoals stevo zegt "geen beginnerstoestel".
Het is een prachtig toestel en het vraagt om echt op schaal te vliegen,juist daarom wil ik hem bouwen op deze groote.

Ik heb hier wel de tekeningen liggen van een hele grote DR1
en wel in autocad formaat . tevens beschik ik over een loei van een plotter en kan ook de tekening uitplotten ...

dus als u interresse heeft efe met mij contact opnemen via email >>
biglift@msn.com

dan wissellen we even gegevens uit

groet

Rob van der Heijden

even dit draadje oprakelen,

ik ben ook op zoek naar plannen, shortkit, kit, opknapper.... van deze fokker dr1

het liefst schaal 1/4 of wat groter. kan iemand mij helpen hieraan?
groeten Chris

Back