Mark Oostveen zei:
Sorry maaar hoe hou je dat ding in godsnaam in de lucht. Buiten een lust voor het oog is het dus een pokkeding (als ik het goed begrijp)
Mark
Nee het is niet echt een pokkeding dat slecht vliegt . Dat is het dus niet. Hoe moet ik het uitleggen, je hebt nu éénmaal vliegtuigen die bepaalde eigenschappen hebben (goede/of slechte) waarmee je rekening kunt (bij de goede) of moet (bij de slechte) houden. Dit is geen beginnerstoestel en wordt ook alsdusdanig in de bouwbeschrijving vermeld.
Ik zou nooit of te nimmer een tweede DR1 bouwen wetende dat het een vliegend kreng is waarbij de landing vergelijkbaar is met het openen van een belastingsbrief waarbij je gevraagd wordt om tegen een bepaalde datum 2500 Euro over te maken.
Eénmaal je het toestel een beetje onder de knie hebt, en weet wat het wel en niet kan, is het enig. Maar dat is dan ook met alle toestellen zo.
Er zijn veel, vergelijkbare toestellen (uit de periode 1914-18 ) die niet van wind of crosswind houden. Sopwith Pups (met hun hol profiel) houden ook niet van te veel wind. Wel dan vlieg je niet bij (voor dat toestel) veel wind. Als hij wat vinnig reageerd op zijn hoogteroer wegens een te korte romp, wel dan kan een beetje exponentieël wonderen doen.
Het is een vliegtuig waar je vooral bij rustig weer kunt van genieten.
Ik denk dat velen bang zijn om iets dergelijks te bouwen omdat ze via via vernomen hebben dat die toestellen slecht vliegen of er niet conventioneel uitzien. Je kunt het een beetje vergelijken met de Stuka (maar dan omgekeerd aan het DR1 verhaal) uit de tweede wereldoorlog die als mytische vogel werd aanzien door de burgers van de steden die werden platgebombardeerd maar die bij zijn piloten als "marginaal( gelet op andere voorhanden zijnde vliegtuigen)" stond aangeschreven.
Ik blijf erbij(zonder arrogant of beetweterig te willen zijn), het is een toestel die zeker de moeite waard is om te bouwen en te vliegen.
Stevo