Fokker E.III 1/4 schaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Teus,
ik ben benieuwt hoe het op het Fokker EIII front is!
Heb je nog wat kunnen doen tussen de bedrijven door?

Ben trouwens zeer benieuwt naar het vleugelprofiel wat voor deze EIII gebruikt wordt(ben n.m.l met de voorbereidingen bezig van een soortgelijke kist).

Mvgr Hans

Hoi Hans,

Ik heb toevallig net van de week de werk kopie gemaakt van de tekening en zit er aan te denken om de romp binnenkort op te gaan zetten op het gemakkie.

Ik weet niet hoe het profiel heet, maar het schijnt wel het originele te zijn. Ik kan je een kopie van het profiel bezorgen (proctor tekening) als je dat wilt?
Wat wordt jou projectje tussendoor Hans?

Gr. Teus

Hoi Teus,
Kijk dat is goed nieuws dat je toch lekker bezig bent om eraan te beginnen!

Ik hou me aanbevolen voor het vleugelprofiel(zeg ik geen nee tegen)!
Mag ik het klein hoor via de mail want dan vergroot ik het wel weer tot de koorde die ik nodig heb.

Het project'je waar ik aan bezig ben is geen tussendoortje hoor!
Ben met alle voorbereidingen bezig om tot een goed resultaat te komen en daar gaat toch best wel wat tijd inzitten!

Het kistje wat ik ga maken is een Pfalz E V(5) en wil die ongeveer in de schaal 1:4(spwdt 2,76mtr) gaan krijgen!
Ik heb een tekening van FMT maar dat is een semi-schaal kistje(spwdt 920mm) en daar kloppen na al wat speurwerk(winsock datafile) de verhoudingen niet helemaal exact van!

Het fascinerende is is dat de fokker EIII,de Moraine Soulnier H type en de Pfalz E Type errug veel gelijkenissen hebben!
Dit komt omdat Pfalz in licentie heeft gebouwd van Moraine Soulnier en dat Fokker ontzettend heeft gespioneerd bij Moraine Soulnier en dat naar eigen inzicht heeft gemodificeerd(moet je maar is voor de gein met elkaar vergelijken met de technische data's van winsock)!

Het leuke van de Pfalz E V is dat ie een Mercedes D1 100pk lijnmotor heeft i.p.v een rotatiemotor!

Mvgr Hans

Vandaag een kleine start gemaakt met de bouw :D

Voor dat ik de romp kan gaan opzetten moesten een hele hoop bevestigingsplaatjes van messing gemaakt worden. Een hoop werk dus en eigenlijk geen zin in :rolleyes:

Dus wat anders bedacht. De foto's van de bouw van de 3 Fokker E.III's van Achim Engels brachten me op het idee. Hieronder hoe het bij het origineel zit.

full

Ik wil dit op een soortgelijke wijze proberen te doen door in de rond houten constructie volgens de proctor bouwwijze, een 1mm stalen draad als oog te monteren. Ik denk dat dit wel sterk genoeg is omdat het staaldraad aan de uiteinde ook nog is omgebogen zodat het niet uit het hout getrokken kan worden. Dit wordt ook nog gezekerd met een drupje epoxy voor de zekerheid. Vanavond gelijk een proefstukje gemaakt en dat ziet er goed uit.

full

full

Op de foto's zie je het 5-punts bevestigingsplaatje wat gebruikt wordt volgens de proctor tekening.

Iemand nog een ander voorstel?

Laatst bewerkt door een moderator:
Teus, waarom kies je er niet voor om de kabeltjes te vervangen door 1,5 of 2mm koolstof staafjes?
Hetzelfde heb ik bij mijn Strutter gedaan en dit werkt prima
De staafjes kun je met epoxy in de hoeken lijmen en op de kruisverbinding wikkel je een stukje garen wat je met ZAP hecht. -Bulletproof!-

Het scheelt je enorm veel tijd, de kabels gaat niet rammelen als er turnbuckles zouden lostrillen, voorts scheelt het ook nog het maken van ca. 30 turnbuckles 8O
Het geheel komt onder bekleding dus niemand ziet het
(in de cockpit area zou je het nog wel kunnen 'faken')

Is wel niet geheel schaal voor een schaalfreak als jij maar het is wel 'practical' :rolleyes:
Licht en beresterk :D

Groeten, Ralf

Teus, waarom kies je er niet voor om de kabeltjes te vervangen door 1,5 of 2mm koolstof staafjes?
Had ik ook aan gedacht Ralf, maar ik denk dat ik er spijt van ga krijgen. V.w.b. de spanners weet ik nog niet of die idd. achter het zwaartepunt gaan komen. Zag bij de bouw van John Cole zijn E.III dat hij ook geen spanners in de achterromp gebruikt.

full

Ook een goed idee zonder spanners, scheelt gewicht achterin
Let er alleen wel op dat je je romp niet scheef trekt

Hier nog wat plaatjes van mijn kistje:

full

full

Is wel niet zo echt als echte kabeltjes maar volstaat goed ;)

Groeten, Ralf

Staat zeker heel mooi Ralf. hoop dat deze fokker ook zo mooi gaat worden.

Vandaag alvast een begin gemaakt met de voorbereidingen voor de romp. De onderste rompdelen moeten worden gebogen om een oplopende vorm te krijgen aan de voorzijde. Vorm zit er in en kan nu lekker twee daagjes drogen.

full

De eerste rompdelen staan in de steigers :D

Eerst de eerste rompzijkant gemaakt en met een spacer er tussen daar direct bovenop nummer twee.

full

Hoi Ralf,

Ik ga het systeem volgens mijn proefje doen met een kleine aanpassing na een tip/advies die ik van John Cole kreeg.

Ik ga dus voor de spandraden met draadspanners waar ze in het zicht zitten en de methode van John Cole waar je ze niet ziet.

Gr. Teus

Artikel Model Airplane News December 1995

Hoi Teus,

Weer een mooi project! Ga dit volgen net als je S.E.5.A.
In een oude M.A.N. kwam ik een artikel tegen van de Proctor E.III welke met de Seidel ST 770 is uitgerust:

Artikel_Fokker_E-III.jpg

Ik heb `m voor je gescant en online gezet. De link naar het bestand:
http://home.kpn.nl/renth/MAN_Artikel_Fokker_E-III.pdf
[ong. 5,5 Mb *.pdf bestand]

Veel plezier met de verdere bouw,
vriendelijke groet,

Ramses

Hoi Ramses,

Harstikke bedankt voor het scannen van het artikel :thumbsup:

Ben ondertussen de romp in elkaar aan het lijmen, misschien vanavond een fototje er van.

Vanavond de laatste rompdelen aan elkaar gelijmd, kan het nu een dag drogen voordat alle liggers met elkaar extra verbonden worden met een spijkertje voor de stevigheid van de constructie. De romp is nagenoeg recht geworden en het restant moet bijgesteld worden met de spandraden die de hele constructie bij elkaar gaan houden zoals het origineel.

De Fokker D-VI kap die ik van Jacques heb overgenomen past ook mooi, moet alleen nog een beetje naar het E.III model worden aangepast.

full

full

full

Hier en daar wat spantjes en bevestigings plankjes geplaatst. Servo's voor richting en hoogte komen tegen het motorschot bijna op de bodem en de servo voor wingwarping komt achter de stoel. Buizenframe voor de stoel ziet er ook al aardig uit.

full

full

Looking very good, Teus! I just may have to make one too since I'm almost certainly going to order the Seidel. ;)

De aansturing van de wingwarping incl. servo zijn ook geplaatst.

full

Past allemaal net achter de stoel. Tevens Heinz gelijk maar even gepast, en die heeft zo prima uitzicht :D

full

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back