Herbert, Ik maak de wieltjes zelf, meestal uit schuim voor de kleine modellen en balsa voor het formaat van de sprite. Plastic wieltjes zijn meestal een paar gram, en dat is eigenlijk te zwaar. Ik heb een cirkelsnijdertje en snijd daarmee een paar schijfjes balsa die ik kruislings op elkaar lijm. Een dun buisje als lager erin lijmen en als het droog is een beetje rond schuren. Vaak zet ik ze op de boormachine en schuur ze dan mooi rond, maar nodig is dat niet. De wieltjes heb ik gemaakt van 3 lagen balsahout met een beukenhouten as. De as is in een boormachine ingespannen en met een vijltje en schuurpapier is het wiel in model gebracht. Vervolgens is het wiel gelakt, met merkstift op kleur gebracht en nogmaals gelakt. De beukenhouten as is uitgeboord met een 1 mm boortje zodat het wiel soepel draait op 0,8 mm verenstaal. Met twee plastic schijfjes, gemaakt met een papierperforator, en een druppeltje lijm wordt het wiel op zijn plaats gehouden.
De Linnet is 18 inch spanwijdte? Zal prima gaan! Het wiel van de foto was van een dubbeldekker van 16 inch spanwijdte. Maar ik heb ook een model van 20 inch met 3 mm depron wielen en dat gaat ook goed. Heb je al een Linnet, of ga je er een bouwen? Ik vind dat een prachtig model, heel elegant!
ik heb de Linnet klaar in ruwbouw,moet alleen nog wachten op het propje en moet de wieltjes nog maken,alles ziet er zeer sierlijk uit bij dit model zit te denken om voor de aandrijving een postbode elastiek te gebruiken wat is ongeveer de lengte wat je nodig hebt ,het zal denk ik nog een stukje ingekort moeten worden,en hier komt de ervaring om de hoek kijken ,en dat hebben jullie meer dan ik ,ik hoorwel
Herbert, Ik heb over de Linnet even een nieuw draadje aangemaakt: Frog Linnet Dan kan deze draad weer terugkeren naar de Fokker f-II. Hier is de piloot waar die hoort:
En hier is het instrumentenpaneel. Helaas is dit straks vrijwel onzichtbaar als de vleugel op de romp zit.
De wieltjes hoop ik vanavond te maken. Ik heb ze al uit zwart schuim gesneden en er een stukje van een sateprikker in gelijmd. Hiermee kan ik ze inspannen in de boormachine. Met een beetje schuurpapier en een vijltje maak ik ze dan in model.
Een windscherm zit er ondertussen ook op. Het model is nu vrijwel klaar, ik hoop vrijdag weer wat plaatjes te kunnen laten zien.
Ziet er mooi uit! Wordt leuk de 15e en 16e maart met al dat nieuws. Afgelopen zondag in Utrecht wezen vliegen en daar snorde ook wat nieuwe modellen rond. Mijn 'oude' P-39 deed ook zijn ding, maar mag nog wel langs bij de plastisch chirurg... Hoop dat ik er tijd voor vind, anders noem ik de gaatjes en deuken gewoon FLAK-damage.
Het landingsgestel is gemaakt van vier stukjes grasstengel en elastiek. De grasstengels zijn met een heel kort stukje staaldraad in de romp vastgezet. Het voordeel van deze methode is dat het flexibel blijft en dus niet snel zal beschadigen. De wielen zijn van een schijfje zwart depron waar een kern van bamboe (saté-prikker) in is gelijmd. Het bamboe is een paar centimeter lang waardoor dit in een boormachine is te klemmen. Met een vijltje en schuurpapier wordt het wiel in model gedraaid. Het bamboe wordt afgezaagd en een gaatje wordt geboord wat fungeerd als lager. Aan beide zijden van het wiel is een zwart schijfje papier gelijmd en met een speld is het wiel op de as vastgezet. De starre as is met dun elastiek vastgezet, waardoor stoten van een harde landing kunnen worden opgevangen. En hier een plaatje van het vliegklare model. De eerste vluchten gebruik ik een prop die wat kleiner is dan op de foto. De eerste zweefvluchten zagen er wel goed uit. Het roer en de ailerons zijn verstelbaar, dus dat maakt het afstellen wat makkelijker. Met het zwaartepunt op de berekende plaats is de glijvlucht net wat te stijl, dus hij mag nog een beetje up hebben. Ik kan het hoogteroer nog wel een beetje omhoog buigen hiervoor.
Het invliegen ging goed! Vorige week heb ik hem buiten kunnen uitproberen. Het model vliegt mooi stabiel op een lus van 1,5 mm rubber (0,6 gram ) en een 10 cm prop. De stijgvlucht is wat sterk voor indoor, dus daar moet nog wat aan gebeuren. Ik kreeg nu vluchten van rond de 30 seconde op 800 - 850 toeren. Ik denk dat wanneer ik de motorlengte verdubbel misschien een minuut haalbaar is? Dan heeft het model ook een gram extra gewicht en dat is misschien voldoende om de stijgvlucht wat te temmen. Het model zonder motor woog nu 7 gram, met een langere motor moet er nog wat extra neusgewicht bij. Helaas knapte aan het eind de rubber motor, wat een paar beschadigingen aan het tissue opleverde. Dit is intussen weer hersteld, de schade is nauwelijks zichtbaar.
Hee Wout, Ziet er erg goed uit, jouw peanuts, doet mij denken aan de tijd dat ik zelf in hangar 11 en 12 op Schiphol vloog met peanuts. Toevallig laatst mijn Piper Vagabond ( micro-x) verbouwd naar electro. ( Uit een x-twin) en vliegt er perfect op. In de rubber tijd deed íe 1:08 op een elastiekje in de hangar. Bouw je ook CO2 ( gasparin b.v. ) Vooral het printen vindt ik een uitvinding! Hoe werk je de tissue af na het printen? Spanlak? Suc6 en keep it up! Guido
Guido, Dank je voor je berichtje! 1:08 is een heel mooie tijd voor een peanut, ik hoop daar in de buurt te komen. CO2 doe ik niet, ergens thuis heb ik nog wel een oude Telco liggen maar ik weet geeneens waar. Om een of andere reden vind ik rubber toch aantrekkelijker. Elektro FF schaal ga ik wel nog eens mee bezig. Lijkt wel op CO2 volgens mij. Wat betreft het afwerken na het printen, spanlak is inderdaad de veiligste optie. Mijn nieuwe Canon printer is behoorlijk watervast en meestal ook met water of spiritus te besproeien zonder problemen. Om een of andere reden gaat het soms toch mis en gaat het vlekken .
Hier een video van mijn f-II tijdens de Internationale Indoor Fly In in Nijmegen. Vloog 37 seconde met een grondstart, en een grondstart levert in deze categorie 10 seconde bonustijd op. Op de tweede dag van de wedstrijd vloog ik dit model met een grotere prop en dikker rubber en vloog 49 seconde met een handstart. Ik denk dat dit model uiteindelijk ongeveer een minuut zou moeten kunnen doen.
Dank je! De video ben ik niet verantwoordelijk voor, dat is een stukje prachtwerk van een van onze zuiderburen: Benjamin Magits. Op zijn site staan nog veel mooie foto's en video's. De verantwoordelijkheid voor de vlucht neem ik echter volledig op me!
Ha collega FII bouwer, heb net je met interesse je draadje doorgelezen, prachtig mooi en strak gebouwd; petje af, groet, Frank
Dank je Frank! Eerlijk gezegd heb ik mij behoorlijk laten inspireren door wat jij hebt gebouwd. En veel gebruik gemaakt van foto's uit jouw draadje, waar ik de Aviodrome F-II goed kon bestuderen. Dus nog bedankt! Wout
Geweldige vlucht inderdaad! Voor iedereen die het nog nooit gebprobeerd heeft, het is écht niet gemakkelijk een schaalmodel met rubberaandrijving zo af te stellen dat je er zo'n vlucht mee kunt maken!