Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 4 nov 2022.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Een korte inleiding, tot nu toe heb ik schaalzwevers gebouwd, maar oude passagiers vliegtuigen op schaal hebben ook mijn belangstelling. Rob, een clubmaatje die mij in het verleden zachtjes naar de Fokker FG-2 toe loodste, had zelf een mooie Fokker F VIIb-3m en later een indrukwekkende Fokker F. XX gebouwd, prachtig, zeker ook om dat te zien vliegen. Op een informele bijeenkomst zag ik nog mooie Fokker F. VIII en langzamerhand begon het te kriebelen.

    De Fokker F.XX vond ik aansprekend en ik begon te denken en dat duurt vaak wel even. Eerst iets over de echte F.XX. Het was een driemotorige Fokker met intrekbaar onderstel en een romp met elliptische doorsnede. Dit om minder luchtweerstand te krijgen en zo sneller te kunnen vliegen. Er is er maar eentje van gebouwd, de Zilvermeeuw. Helaas had de Zilvermeeuw een slechte start. In een recordpoging op 18 december 1933 de post naar Indië te brengen ging de middenmotor van de Zilvermeeuw nog tijdens het warmdraaien stuk en ging de langzamere Fokker F.XVIII, de Pelikaan naar Indië volgens het schema van de Zilvermeeuw.


    1 klein 2d072b9e5df778d12df666839b376d23.jpg

    2 klein113x1-Fokker F20 - 96m2 02.jpg

    Terug naar het model. Ik was van plan hem op schaal 1:12 te bouwen, dat geeft een spanwijdte van 214 cm en zou iets van 4500- 5000 gram moeten gaan wegen, kijken of dat gaat lukken.Van Rob kreeg ik veel info en ik kwam tot de ontdekking dat er de uitdagingen aan het model talrijk zijn. Zeker het onderstel leek mij echt lastig. Eerst iets over het echte onderstel, er was in die tijd denk ik nog niet zo veel ervaring met een intrekbaar onderstel en Fokker koos ervoor om het hoofdlandingsgestel aan de onderkant van de motorgondel te laten scharnieren. Hierdoor moest het onderstel ongeveer 135 graden opklappen.

    3 kleingondel FXX 9.jpg [3]

    Fokker deed dat met een cirkelvormige tandheugel die met wormwielen, stangen kruiskoppelingen met de hand bediend moest worden. Met een soort draaiorgelwiel achter de linker vlieger. Er zal wel op gemopperd zijn…. Zoiets van; Piet jouw beurt om de wielen op te trekken…..

    Zoiets lukt mij echt niet na te maken. Ik dacht dat als ik een oplossing hiervoor gevonden had, ik wel aan het model kon beginnen.
    Toevallig liep ik tegen een foto van een Engels model van een Mosquito aan, die een vergelijkbaar probleem had. Dat lukte hem met een lange en een korte hefboom. Die had wel veel meer ruimte in de motorgondel dan ik in de F.XX had. Ik begon modelletjes uit karton en spelden te maken en dat begon langzamerhand ergens op te lijken. Als ik de hefboom constructie voor de tandheugel van de echte kon gebruiken als hevel in het model, leek dat mogelijk.
    https://youtube.com/shorts/_Gy7gfHEJu0?feature=share

    Om de juiste maten te vinden tekende ik met devfus 4 de gondel met een interne kokerconstructie om de krachten van het onderstel en motor over te brengen naar de struts (komt veel later) waar de gondel mee onder de vleugel hangt.

    4 kleinschermopname (154).png .

    Om een beetje houvast te hebben maakte ik van afval triplex een proefopstelling met dezelfde maatvoering als de interne versterking in de devfus tekening. Een bijkomend probleem is dat Fokker zowel in de romp als in de gondels een complexe inwendige buisconstructie gebruikte, pyramidaal . Dat is een soort driedimensionale vakwerk constructie, in het model moet dat op de een of andere manier in hout en dat is even puzzelen. Omdat de bekleding van doek is, dus niet ingedekt, is moet de inwendige constructie ook de torsie opnemen
    3a exploded viewFokker_F_XX.jpg

    Van de bouw van mijn Fokker FG-2 had ik nog een boel dunwandig rvs buis liggen en kon ik beginnen een landingspoot te maken. Eerst twee aluminium hoeklijntjes op een stevige lat geschroefd op de juiste maat en zeker evenwijdig. Van plaatijzer (zijkant van een oude PC) , met omzetten en buigen een imitatie van het “electron” gietstuk gemaakt.

    4a kleinIMG_3160.JPG

    4b kleinIMG_3143.JPG

    Met zilver gesoldeerd, (met dank aan Claude en Leo)
    5  kleinIMG_3142.JPG

    en met veel gepuzzel het spinnenweb van al die dunne buisjes achter de hoofdpoten gesoldeerd.
    6 kleinIMG_3149.JPG

    Vincent.
     
    jmk1, jve, ramses en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Een behoorlijk geduldwerkje en goed plannen met solderen.
    7 kleinIMG_3153.JPG
    8 kleinIMG_3155.JPG

    Aan de bovenkant (uit het zicht) kwam een groot U vormig profiel, waar de bediening van het model gaat komen. De bediening gaat met een lange en korte hefboom. De proefopstelling helpt mij om wat overzicht te houden.
    9 kleinIMG_3158.JPG

    Metr een gewicht aan een ijzerdraadje om alles tijdens het solderen op zijn plek te houden.
    9 kleinIMG_3167.JPG

    In de neergelaten stand staan deze hefbomen doorgeknikt, er komt dan geen kracht op de servo.
    10 klein.JPG

    ,De servo heb ik overigens aangepast, door twee 2.2 K Ohm weerstanden in serie aan de servo potentiometer te solderen. Zo wordt de uitslag naar 180 graden vergroot. Zowel ingetrokken als neergelaten staat de servo dan “gestrekt” met de bedieningsstang en hoeft dan zo goed als niets te doen.
    11 klein IMG_3204.JPG



    De poten moeten natuurlijk vering hebben en ook dat was even puzzelen. Voor de inwendige poten 4mm staal (op de foto is dat messing, dat is tijdelijk).
    12 klein IMG_3172.JPG

    Dit past in 5mm rvs buis waar ik wielstops met zilver aan heb gesoldeerd als bevestiging voor de as. Om deze buis een stukje alu buis als glijlagering en aan het eind een kort stukje 6mm rvs buis, klemvast, (moet nog gesoldeerd worden!) als borging. Daarbovenop veren van 1mm staaldraad (gewikkeld om een 4mm as in een boormachine).
    13 kleinIMG_3174.JPG
    Bovenin een langer stuk alu buis waar de 4mm inwendige poot in kan glijden. Dit geheel wordt geborgd met een stukje ijzerdraad door twee 1mm gaatjes onderin de poot, zie rode pijl.
    14 kleinIMG_3175.JPG

    Voor de as gebruik ik 4mm rvs buis, die ik met een klein inbusje vastzet. Een volledige retract weegt ongeveer 150gr + servo, 50gram +wiel 98 gram, 300gram per stuk. Dus ongeveer 600 gram voor het hoofdonderstel. Een filmpje hoe het veert;

    https://youtu.be/BzIT77JMokA

    Op de werkbank lijkt de vering goed te werken, voor de volle veer uitslag heb ik iets van 4kg nodig en dat lijkt mij voldoende. Er kan ook nog schuimrubber vulling in de band zelf.

    Vincent.
     
    Gerald Rutten, mac, jmk1 en 11 anderen vinden dit leuk.
  3. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Aiaiaia , dit wordt wederom een zéér mooi en uitdagend project Vincent.

    Prachtig en dank je dat we mogen meekijken en genieten van jouw bouwkunsten !!
     
  4. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Dank voor de aanmoedigingen, ik hoop ook dat het wat moois wordt!
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Schitterend :worship:
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    WOW! Super gaaf hoe je dit aanpakt! Weer een topper om te volgen :)
    Wat zou de vleugel belasting worden met het beoogde gewicht? Met 4,5kg zal je een prachtig vliegbeeld hebben.

    Mvg,

    Bart
     
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Mooi en goed doordacht gemaakt.
    Dit beloofd wat voor de rest van het verslag.:thumbsup::thumbsup:

    Ton
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Vincent, fantastisch dat je hier je bouwverslag gaat tonen!
    En dan ook nog de prachtige FXX :yes:
    Je pakt het gelijk goed aan, eerst het meest gecompliceerde stuk van de FXX, het intrekbare landingsgestel met de krappe ruimte in de gondel
    Werkelijk subliem uitgedacht en meesterlijk uitgevoerd, chapeau!!
    Ik ben diep onder de indruk van wat je ons nu al laat zien en ik ga je vorderingen hier absoluut volgen :worship:

    Groeten, Ralf
     
  9. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Iedereen hardstikke bedankt voor de stimulerende reacties!! Wat is het toch een leuke hobby!
    Bart; de vleugelbelasting zou op 75gr/dm2 uitkomen. De vleugel heeft iets meer dan 60dm2 oppervlak.
    Groet, Vincent
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    A piece of art in the making.

    Subliem vakwerk. :thumbsup:


    jan.
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  11. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo Vincent,
    inderdaad slim om hiermee te beginnen: indrukwekkend. Dit geeft vast een enorme boost om verder te gaan, super :thumbsup:!

    Groeten, Eddy
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Schitterend! Ik volg!
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  13. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Ede
    Een prachtig stukje vakwerk Vincent! Ik ga dit draadje ook volgen.
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  14. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Nogmaals bedankt voor de ondersteunende reacties, dat motiveert wel!

    Adri ging voortvarende aan de slag met de DXF files van de gondel. Deze waren voor de interne constructie en de spanten. Dat freeswerk ziet er altijd zo mooi uit! Hier de foto van de onderdelen
    20IMG_3231.JPG
    Ik bleek toch een foutje te hebben gemaakt, in mijn proefopstelling had ik de spantafstand iets te groot gemaakt.
    21IMG_3214.JPG
    Gelukkig kon ik de servo een stukje naar voren verplaatsen en de montageplaat een stukje in de motorsteun uit te laten steken. Omdat dit zelfgemaakte steuntje natuurlijk niet zo mooi paste heb ik het met epoxy met microballoons vastgelijmd. Voor de draaipunten van het onderstel lijmde ik stukjes 4mm buis met aan 1 kant M4 moertjes erop gesoldeerd in de zijkanten van de interne constructie. Aan de binnenkant heb ik het triplex versterkt met een glasbandje met epoxy. Later moet de buitenkant nog flink versterkt worden met een paar glasbandjes en een aantal rovings, ik wacht daarmee tot de struts voor de gondel klaar zijn en daar moet ik weer mee wachten tot de vleugel klaar is…….
    22IMG_3224.JPG

    Het past allemaal precies. Voor de foto’s nog 1 zijkant weggelaten

    23IMG_3216.JPG

    24IMG_3217.JPG

    25IMG_3218.JPG

    De servo is een Hex Tronic HX12K , 9KG. Gemodificeerd met 2.7K Ohm weerstanden zodat hij 180 gr uitslag krijgt. Omdat het een flinke servo is passen de weerstanden er goed in. (De krimpkous moet nog gekrompen worden)
    26IMG_3226.JPG

    Er was nogal weinig ruimte voor de bedieningstang, daar wilde ik een fietsspaak voor gebruiken, mooi stevig metaal. Ik probeerde daar eerst een ‘Z’ of ‘U’ in te buigen, wat niet zo goed lukte. Na enige tijd viel het kwartje, blijkt er in een fietsspaak toch altijd een mooie hoek met knopje te zitten….
    IMG_3233.JPG

    Om te zien of het een beetje klopt, een paar stringers, nu 2X2, dat wordt twee maal 2x2, en het begint op de gondel te lijken
    IMG_3225.JPG

    Zo, nu aan de slag met de andere gondel. Gelukkig weet ik nu dat het klopt!

    Vincent.
     
    Gerald Rutten, Leo Broers, Bart83 en 12 anderen vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtig werk :thumbsup:
    Blijf het volgen, bouwze!

    ps. Hele gave Fokker FG-2 als avatar, las er al over in je eerste post.
    Welke schaal is die FG-2?

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2022
  16. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Dankjewel!
    De Fokker FG-2 is schaal 1:5, spanwijdte (uit mijn hoofd) 214cm.
    Groet, Vincent
     
    ramses vindt dit leuk.
  17. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Ede
    Ik kan me alleen maar bij Ramses aansluiten. Prachtig werk inderdaad! Ga zo door

    groeten kjel
     
    Vincent de Bode en ramses vinden dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Lijkt me heel fraai aan een helling :thumbsup:
    Een keer op de Wasserkuppe met deze FG-2 zou ultiem zijn!
    Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar wil er heel graag eens heen, vooral ook het museum.

    Maar verder met de bijzondere Fokker F.XX :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2022
  19. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    De FG-2 is inderdaad een heel apart vliegtuig. Hij heeft maar 1 keer heeft hij aan de helling gevlogen, in Vauville met Retroplane 2017 , dat was prachtig. Maar (misschien aan de zware kant) hij heeft veel wind nodig en hij heeft een dramatisch hoge daalsnelheid. Met slepen was hij weer heel snel beneden en daar komt natuurlijk ook de angst bij om hem te crashen. Het museum op de Wasserkuppe wilde hem graag hebben en daar staat hij nu :)
    1000 pixIMG_20210917_112240083 - kopie.jpg
    Een link naar zijn laatste vlucht

    Ik ga weer verder met de F.XX !

    Groet, Vincent
     
    mac, Bart83, Bruno van Hoek en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    WAUW!! :worship: :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina