Fokker G1A Mercury bouwplannen

hier een set tekeningen van het onderstel kompleet uitgewerkt voor een eerder G1 projekt voor een ARF die op basis van de tekeningen van Yke was gemaakt
ook die persoon koos er voor het model kleiner te maken dan 2 meter

en ook het vleugelprofiel werd dikker gekozen dan het profiel wat op tekening stond

een proto werd gemaakt en die heb ik afgemonteerd

ik had een hele lijst aan verbeter punten

de beste man had echter al een serie van 50 stuks besteld zonder dat de proto ook maar een meter had gevlogen

het is geen succes geworden helaas

door het dikkere profiel wou het model geen snelheid opbouwen en vloog dus niet lekker

de plaatsing van de vleugelbuis die ook veel te dik was zat de inbouw van het intrekbare onderstel in de weg

en het model paste lastig in elkaar uit de doos

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hier een set tekeningen van het onderstel kompleet uitgewerkt voor een eerder G1 projekt voor een ARF die op basis van de tekeningen van Yke was gemaakt
ook die persoon koos er voor het model kleiner te maken dan 2 meter

en ook het vleugelprofiel werd dikker gekozen dan het profiel wat op tekening stond

een proto werd gemaakt en die heb ik afgemonteerd

ik had een hele lijst aan verbeter punten

de beste man had echter al een serie van 50 stuks besteld zonder dat de proto ook maar een meter had gevlogen

het is geen succes geworden helaas

door het dikkere profiel wou het model geen snelheid opbouwen en vloog dus niet lekker

de plaatsing van de vleugelbuis die ook veel te dik was zat de inbouw van het intrekbare onderstel in de weg

en het model paste lastig in elkaar uit de doos
Dankjewel J.Wheel,

Het is misschien die delicate balans tussen een gedegen voorstudie en "probieren geht über studieren".

Uw tekening betreft het beroemd-beruchte sinomatch vliegtuig, was het niet?
Op Uw tekening zie ik twee opties
A = pneumatisch of hydraulisch (oef!)
B = elektrisch per servo

Ik dacht voor mijn model aan elektrisch.
Bij schaal 1:10 is het wiel ca 9cm, bij schaal 1:12 7,48 cm.
Ik vond een goede originele Fokker tekening. Het ruimtebeslag van het ingeklapte wiel kan in mijn model eenzelfde oplossing vereisen als de echte Fokker G1; De wheelbay tussen de voorligger en de achterligger in reikt daar naar boven toe "tot in de vleugel".
Die ruimte in de vleugel reserveren is bij 3D ontwerpen niet het probleem.

Tegenwoordig zijn er ook van die leuke lineaire servos. Nog niet gebruikt: Geen idee of die goed of betrouwbaar zijn, dus dat wordt gewoon testen. Anders een retract servo of een gewone servo.
1752760762290.png

ja dat ondertussen beruchte model

ik zou er nog steeds 1 krijgen

lineare servo,s zijn er al heel lang
maart niet zoals de huidige die een hydro cilinder vervangen
dat is voor de G1 een enorm voordeel

Back