Ik heb afgelopen weken een Fokker S.14 gebouwd als catapult model. Met wat fantasie kan je dit dus nog steeds een rubber aangedreven model noemen......
In Amerika is dit een officiele klasse: FAC Jet Catapult Scale. Hierbij zijn de regels heel soepel, slechts de lengte en breedte van het rubber van de catapult is voorgeschreven. De afmetingen en gewicht van het model zijn dus volledig vrij. Mijn Fokker heeft een spanwijdte van 20 cm, wat vrij klein is. De meest succesvolle modellen in deze klasse zijn 30 tot 40 cm spanwijdte. Voordeel van een kleiner model is natuurlijk dat de bouwtekening op een enkel A-4tje past en aan deze bouwtekening wordt gewerkt! Aangezien ik enkel foto's van de S.14 heb en geen 3-view heb ik de bouwtekening gebaseerd op een aantal zwart-wit foto's.
De romp is gemaakt van een kern van 1 mm balsa met de nerf verticaal, dit is tevens het kielvlak. In de neus is het balsa vervangen door lindenhout waar tevens de catapulthaak van gemaakt is. Aan weerskanten van de kern zit een laag van 1,5 mm balsa met de nerf in de lengterichting. Op deze wijze is de romp erg sterk, wat voor deze modellen heel belangrijk is.
De vleugel bestaat uit 1,5 mm balsa, het stabilo uit 1 mm balsa. De fairing tussen romp en vleugel is uit heel licht balsa gesneden.
In Amerika is dit een officiele klasse: FAC Jet Catapult Scale. Hierbij zijn de regels heel soepel, slechts de lengte en breedte van het rubber van de catapult is voorgeschreven. De afmetingen en gewicht van het model zijn dus volledig vrij. Mijn Fokker heeft een spanwijdte van 20 cm, wat vrij klein is. De meest succesvolle modellen in deze klasse zijn 30 tot 40 cm spanwijdte. Voordeel van een kleiner model is natuurlijk dat de bouwtekening op een enkel A-4tje past en aan deze bouwtekening wordt gewerkt! Aangezien ik enkel foto's van de S.14 heb en geen 3-view heb ik de bouwtekening gebaseerd op een aantal zwart-wit foto's.

De romp is gemaakt van een kern van 1 mm balsa met de nerf verticaal, dit is tevens het kielvlak. In de neus is het balsa vervangen door lindenhout waar tevens de catapulthaak van gemaakt is. Aan weerskanten van de kern zit een laag van 1,5 mm balsa met de nerf in de lengterichting. Op deze wijze is de romp erg sterk, wat voor deze modellen heel belangrijk is.
De vleugel bestaat uit 1,5 mm balsa, het stabilo uit 1 mm balsa. De fairing tussen romp en vleugel is uit heel licht balsa gesneden.
