Fokker S.14 Machtrainer

Kan ik beter wel die 1.5 graden van de staart in vergelijking met de vleugel doen, of beter niet???????
en kan ik ook de haak weglaten en de neus(van balsa) vullen met gewicht o.i.d.??

P51d man

Laatst bewerkt door een moderator:
P51,
De invalshoek weglaten kan, het voordeel is dan dat je het model veel hoger kan lanceren. Nadeel is de zeer geringe stabiliteit. Overigens hebben de meeste mensen die met 0°-0° vliegen wel de achterkant van het stabilo een klein beetje omhoog gekruld en is het dan eigenlijk niet echt 0°-0° meer. Er is nog veel experimenteerruimte in deze klasse, dat is met schaalmodellen toch altijd wel het geval. Bij niet-schaal modellen zie je meestal dat de modellen steeds meer op elkaar gaan lijken en dat de afstelling ook vrijwel gelijk is.

Wat het weglaten van de haak betreft, wil je hem dan niet met catapult starten?

In de neus heb ik ook wat gewicht aangebracht. Ik heb het ongeschilderde model eerst wat zweefvluchtjes laten maken om de juiste balans te bepalen. Daarna een gat aan een kant van de neus gemaakt, gewicht erin en weer afgedekt. Daarna het model afgewerkt.

ik heb een "expirimental" focke wulf gemaakt.
zonder katapult haak, met 5 cent muntje in de neus(als gewicht).
ik zal binnenkort nog foto's plaatsen

Daarnet heb ik een paar testvluchtjes gemaakt in de tuin.
Hij vliegt exact het zelfde als het echte vliegtuig, bij langzame worpen daalt hij snel. en bij harde worpen stijgt hij/ blijft op dezelfde hoogte.
ik heb ook even een "katapult haak" van een spijker erop gemaakt.
ook met de katapult vliegt ie goed.

hier fotootjes:
279516639_5_5xep.jpeg

de 5 cent in de neus:
279516638_5_jyMv.jpeg

moet anders een nieuw draadje ervoor openen??

P51d man

met wat voor soort katapult vuur je hem af??
ik heb het met een simpel elastiekje gedaan.

Leuk! Ga je hem uiteindelijk nog een kleurtje geven?

De catapult die ik gebruik is een lus van ongeveer 15 cm (lengte van de lus) 4,5 mm wedstrijdrubber. Maar gewoon elastiek kan inderdaad ook.

Ik zie overigens dat de vleugel geen V-stelling heeft. Is hij wel voldoende stabiel in de lucht?

Vandaag heb ik met de beide A4's gevlogen en het gaat al beter. De manier van lanceren heb ik aangepast en de looping is nu een halve spiraal geworden.
Het was m'n bedoeling dat de modellen rondjes zouden blijven vliegen maar dat gebeurde niet. Ik heb de stabilo bewust schuin gemonteerd zoals je bij sommige werpzwevers wel ziet, met de bedoeling dat 'ie dan de bocht om gaat. Dit gebeurt pas als het model langzaam vliegt.
Wout, gebruik jij het richtingsroer daar voor? Zelf ben ik bang dat het model met de lancering sterk op het richtingsroer reageert vandaar m'n stabilo oplossing.

Erik,
Een start met halve spiraal klinkt goed! Hoe gaat de overgang tussen stijgen en zweven? Zonder hoogteverlies? Dan is het helemaal perfect!

Ik gebruik ook stab-tilt. De linkerkant is een paar mm hoger dan de rechterkant. Maar mijn model is nog niet optimaal en ik wil de volgende aanpassing gaan proberen, gebaseerd op diverse tips die ik kreeg van CLG vliegers:
- richtingroer beetje links
- linkervleugel beetje wash-in geven, dus meer invalshoek bij de tip.
- stab-tilt handhaven alhoewel dit volgens sommigen overbodig is

Ik ben overigens rechtshandig en vlieg dus rechts - links (rechter bocht bij stijgen, linkerbocht bij dalen).

Ik hou je op de hoogte.

Erik,
Een start met halve spiraal klinkt goed! Hoe gaat de overgang tussen stijgen en zweven? Zonder hoogteverlies?

Wout,
Het was met minimaal hoogte verlies. Ik weet niet of ik het goed doe maar bij de start hield ik hem 90 graden op z'n kant, daarna ging hij door zij V vleugel iets rechtop en steeg redelijk snel (in een bocht) maar niet zoveel dat het weer een looping werd. Op het moment dat de snelheid van het lanceren eruit was ging die netjes zweven.

Volgende experimenten zijn met richtingsroer.

Weet je het echt niet?
Nee, echt niet :oops: De enige informatie over lanceren had ik van Launching Free Flight Hand Launch Gliders (free Plans) . Het is HLG maar dat leek me niet veel verschil maken met catapult. Maar ze lanceren de modellen rechtop en ik moet hem op z'n kant houden om een looping te voorkomen8O. Dus vandaar de vraag of ik het goed doe.

M'n A4 heb ik inmiddels voorzien van beweegbaar richtingroer (tekenplakband er opgeplakt) en gisteravond heb ik de F16 af gekregen maar daar zal ik nog een aparte topic voor openen want daar heb ik nog een "probleempje" mee. Overigens heeft die als trimvlakje een stukje aluminiumfolie.

HLG en CLG maakt op zich niet veel uit in lanceertechniek en voor zover ik weet worden HLG's ook vaak schuin gehouden bij het werpen. De werptechniek op de website die je noemt zal ook ongetwijfeld goed werken. Wat ik heb begrepen is dat hoe harder je gooit of schiet, hoe meer je het model schuin naar rechts moet houden (dus rechtervleugel lager dan linkervleugel). Omdat met catapult een hogere snelheid mogelijk is dan met de hand is dat misschien de reden dat CLG eigenlijk altijd schuin worden gehouden. Ik heb wel een keer gehoord dat je bij testvluchten op laag vermogen het model niet schuin hoeft te houden.

Maar nogmaals, zo te horen is jouw model perfect afgesteld!

mijn pfw149 heeft gevlogen op een groter veld.
als je hem hard gooit maakt ie een looping en als ie dan klaar is met die looping vliegt ie ongeveer op schouderhoogte.
hoe kan ik dit het best oplossen??

Back