Fokker S.14 Machtrainer

Inplaats daarvan heb ik "tiefengrund" gebruikt, vult ook de gaatjes in het balsa en is licht van gewicht.

Alleen nu heb ik een klein probleem aan beide vleugels. Na de behandeling zijn ze bol gaan staan. Kan ik dat nog eenvoudig oplossen?
Het heeft nauwelijks merkbaar effect op de vliegeigenschappen dus het is niet zo ernstig maar het staat wel beter als de vleugel netjes recht is.

Van opzij gezien zijn ze bol. Het is in dezelfde richting als de vezels van het baslahout.

Nu ik het wat beter bekijk zie ik dat het ook de plekken zijn waar ik al met houtlijm scheurtjes van de vleugel heb hersteld.

Van opzij gezien zijn ze bol

En de bolle kant zit boven? Dan is er geen probleem, de vleugel heeft dan wat profiel en daar vliegt hij zeker niet minder mee. Wel belangrijk is dat het bij beide vleugels gelijk is.

De vleugels zijn inderdaad van boven wat bol, niet gelijk maar het blijkt in de praktijk inderdaad niet erg op te vallen. Het is niet mooi maar het werkt toch nog wel.

Gisteren ben ik samen met m'n zoontjes wezen vliegen met de cp modellen. M'n beide zoontjes hadden ieder een A4 en ik een F16. Het "veld" (op het industrieterrein een grote parkeerplaats) was te klein om ze echt af te schieten maar het werpen zelf ging ook goed genoeg. Leuk om te zien hoe een kind van 3 een model gooit, en hoe blij die is als het model 2 meter verderop weer neer komt:D.
Volgende keer wil ik samen met ze naar een bos waar iets meer ruimte is. Dan eens kijken of we ze kunnen afschieten.

Ik heb nu een bouwtekening van de machtrainer op mijn site gezet. Deze verschijnt ook in maart in De Modelbouwer.

fokkers14bouwtekening_150.gif

Back