Fokker Spin

Fokker Spin M1.jpg
Fokker Spin perspectief.jpg
Fokker Spin 3.jpg
De originele tekeningen gemaakt voor de herbouw van de Fokker Spin welke in het Aviodrome staat zijn in mijn bezit. Ruim 50 afdrukken op A-3 formaat. Maar wellicht heb je voldoende aan de volgende maatschetsen. Succes met je plannen!
 
Dit is geweldig en ik zit met kippenvel dit moois te aanschouwen.
Vriendelijk bedankt voor deze mooie tekeningen.
Ik ga overigens voor de eerste variant.

Met vriendelijke groet André

ps.is er ook een tekening van het vleugel profiel?
 
Ik moet daarvoor mijn archief gaan raadplegen, kom erop terug. Op de foto's 2 gebouwde varianten te zien.
 

Bijlagen

  • DSCN1319.JPG
    DSCN1319.JPG
    352,6 KB · Weergaven: 39
  • DSCN1320.JPG
    DSCN1320.JPG
    388,2 KB · Weergaven: 42
  • DSCN1321.JPG
    DSCN1321.JPG
    318 KB · Weergaven: 39
  • DSCN1322.JPG
    DSCN1322.JPG
    396,1 KB · Weergaven: 40
  • DSCN2427.JPG
    DSCN2427.JPG
    2 MB · Weergaven: 36
Ik moet daarvoor mijn archief gaan raadplegen, kom erop terug. Op de foto's 2 gebouwde varianten te zien.

Aangezien die van mij een vrije vlucht model gaat worden zou hiervoor een passend profiel moeten worden gekozen.
Gevoelsmatig zeg ik het profiel met de dichte romp.
En desnoods bouw ik twee type vleugels.
Fijn dat je mij zo wilt helpen.
Hoe zijn de vliegeigenschappen van beide modellen?
 
Hallo André, het was even zoeken naar de tekeningen. Na een recente verhuizing ligt alles weer net op een andere plek, maar toch gevonden. Het vleugelprofiel is zeer geschikt voor vrijevlucht (Zie schets nr. 32).
De Spin uit het jaar 1913 2e variant heeft een dichte romp met het voordeel dat er veel in te verstoppen is. Daarom heb ik voor deze versie gekozen voor mijn laatste model met als schaal 1:10. Mijn 1e Spin was schaal 1:6,67 en heeft nooit gevlogen. Kon wel uitstekend "spinnen" op de startbaan! Gebouwd om mee te doen aan de nationale bouwwedstrijd 75-jaar Fokkervliegtuigen. Het probleem met de Spin is dat handstarten problematisch is vanwege alle spandraden.
De informatie over de constructie van de Spin heb ik eind 1991 ontvangen van het ministerie van defensie. Ook had ik contacten met de heer Alting van het bedrijfshistories archief van Fokker. Verder steun gekregen van Cor Burger en Peter van de Noort van Aviodome en Ton Aarts van de KNVvL. De schetsen van de Fokker "Spinne" zijn gemaakt door het opmeten van de "originele machine" in het Museum van scheepsmodellen der Technische Hooge school in Delft in april 1936, de replica uit het Aviodrome is hiermee gebouwd voor het 25-jarig jubileum van Anthony
Fokker Spin 32 vleugelprofiel.jpg
Fokker Spin 3.jpg
Fokker Spin 6.jpg
Fokker Spin 7.jpg
Fokker Spin 10.jpg
Fokker Spin 12.jpg
Fokker Spin 13.jpg
Fokker Spin 23.jpg
Fokker Spin 30.jpg
Fokker Spin 33.jpg
Fokker.
Tot zover een stukje geschiedenis.

Ik heb nog een aantal tekeningen hierbij gedaan, kan je jouw model nog veel beter detailleren. Wanneer je verder nog meer documentatie nodig hebt kan je dat doorgeven.

Met vriendelijke groet, Arthur
 
Goedemorgen Arthur.
Dit had ik echt niet verwacht, om zo'n gedetailleerde informatie te mogen ontvangen voor een project die bij mij begon als een impulsieve gedachte.
Enorm bedankt.
Nu eerst de Bleriot XI afbouwen en dan gelijk starten met de Fokker Spin.

Met vriendelijke groet,
André
 
Dag Arthur.

Nog even een vraagje over het profiel (schets 32).
Voor het 1:10 model heb je neem ik aan een hol profiel toegepast, maar waar heb jij de rippen van gemaakt en welke dikte in zowel hoogte als breedte.
Beetje kromme vraagstelling :)
Die ik wil gaan bouwen zal 1:20 worden.
Groet André
 
Laatst bewerkt:
Hallo André,

Mijn eerste Spin had ik gebouwd met het originele profiel maar beviel niet i.v.m. de slappe torsiestijfheid. Mijn 2e model schaal 1:10 heeft een vlakke onderzijde, ribben hard 1mm balsa met koolstof capstrips onder en boven. 2 koolstof liggers Ø5x3 waarin de vleugelpennen passen. Achterlijst koolstof 10x0,3 en de achterzijde geprofileerd. Maximale hoogte ribben +/- 10mm en h.o.h. ongeveer 30 mm volgens schaal. Vleugels bekleed met Litespan. Gewicht vliegklaar met alle spandraden 52gram / vleugelhelft.

Soms heb je wel eens pech bij het vliegen, de
DSCN2791.JPG
foto laat het resultaat zien. Maar ook Fokker had dit soort problemen. Voordeel van de Spin is dat de romp demontabel is....
DSCN2253.JPG

DSCN2208.JPG
 
Inderdaad een prachtig model. Maar ik heb nog een vraagje: zijn je spandraden functioneel of elastisch? En als ze functioneel zijn, hoeveel effect heeft dat op de stijfheid van de vleugel?
 
De spandraden zijn op schaal gemaakt van staaldraad en voorzien van de gedetailleerde koppelingen met de aansluitende delen. Maar je vraag kan ik begrijpen, ook zonder spandraad zou dit model vliegen. Op de foto kan je zien dat de vleugelpennen lang genoeg in de koolstof liggers steken. Voor een model schaal 1:20 zou ik wel voor elastische spandraden kiezen.
Overigens zag ik dat het vleugelprofiel toch hol is, de Spin was ruim 5 jaar niet meer uit de modelkoffer gehaald.
DSCN2642.JPG
DSCN2641.JPG
 
Back
Top