Hallo André, het was even zoeken naar de tekeningen. Na een recente verhuizing ligt alles weer net op een andere plek, maar toch gevonden. Het vleugelprofiel is zeer geschikt voor vrijevlucht (Zie schets nr. 32).
De Spin uit het jaar 1913 2e variant heeft een dichte romp met het voordeel dat er veel in te verstoppen is. Daarom heb ik voor deze versie gekozen voor mijn laatste model met als schaal 1:10. Mijn 1e Spin was schaal 1:6,67 en heeft nooit gevlogen. Kon wel uitstekend "spinnen" op de startbaan! Gebouwd om mee te doen aan de nationale bouwwedstrijd 75-jaar Fokkervliegtuigen. Het probleem met de Spin is dat handstarten problematisch is vanwege alle spandraden.
De informatie over de constructie van de Spin heb ik eind 1991 ontvangen van het ministerie van defensie. Ook had ik contacten met de heer Alting van het bedrijfshistories archief van Fokker. Verder steun gekregen van Cor Burger en Peter van de Noort van Aviodome en Ton Aarts van de KNVvL. De schetsen van de Fokker "Spinne" zijn gemaakt door het opmeten van de "originele machine" in het Museum van scheepsmodellen der Technische Hooge school in Delft in april 1936, de replica uit het Aviodrome is hiermee gebouwd voor het 25-jarig jubileum van Anthony
Fokker.
Tot zover een stukje geschiedenis.
Ik heb nog een aantal tekeningen hierbij gedaan, kan je jouw model nog veel beter detailleren. Wanneer je verder nog meer documentatie nodig hebt kan je dat doorgeven.
Met vriendelijke groet, Arthur