Fokker T.V

Santman

verslagschrijvers
Al een jaar of 25 heb ik plan om een Fokker T.V te gaan bouwen. Een paar zaken hebben me hier altijd van weerhouden. Leeftijd, geld, studie, werk, geen RC (bouw)ervaring, enzovoort. Kortom, het leven zoals het gaat.
Kortgeleden heb ik de knoop doorgehakt. Ik toon ambitie en ga die Fokker 'gewoon' bouwen. :banana:Wetende dat er geen kit of echte bouwtekening voorhanden is. :eek: En aangezien ik op vele fronten nog veel moet leren ben ik me er van bewust dat het een plan wordt dat meerdere jaren nodig heeft om uitgevoerd te worden.

Mijn idee is het volgende:
- Span van 2.33 of 2.625 meter (schaal 1:9 of 1:8)
- Eletro aangedreven

Aangezien ik figuurzagen (nog) niet echt zie zitten, wil ik de onderdelen laten laseren. Dit houdt in dat ik eerst een digitale tekening zal moeten maken. Dit houdt dan ook weer in dat ik mezelf de kunst van het 2D en 3D tekenen zal moeten aanleren.

De vorderingen tot nu toe zijn als volgt:
- 3-view tekening van Paul R. Matt aangeschaft
- Tekening uit 'De Modelbouwer' (jaargang 1977, uitgave 11) aangeschaft
- Contact gezocht met Phantasy in Blue en binnenkort op de koffie bij Willy vd Elsen die (bij mijn weten) het enige op dit moment vliegende model heeft gebouwd (
)
- Draftsight gedownload en eerste stappen gemaakt

De reden dat ik dit draadje ben gestart is, dat ik o.a. op zoek ben naar advies uit de bouwgemeenschap. Informatie, tips en trucs zijn allemaal welkom!

Om te beginnen hoor ik graag of ik dit draadje op de juiste plaats heb aangemaakt.

Gr,

Mark

En bijna vergeten; ook het boekje 'Fokker T.V Luchtkruiser' van uitgever Ditch Profile ligt al enige tijd op mijn bureau.

Keer op keer blijf ik me verbazen wat voor schitterende modellen er gebouwd zijn, in de maak zijn vervolgens gevlogen worden. Zo ook deze Fokker!
Succes met aanstaande bouw :-)

Ook voor jou gekeken op Rcscalebuilder(Site Supporter)ook geen Fokker T.V

Willy lijkt mij dan nog steeds een prima contact.Misschien verteld hij wel wat
hij achteraf gezien anders had willen of kunnen doen.

Groet:Robin

Gistermiddag een bezoek gebracht aan Willy. Een zeer enthousiast en gedreven modelbouwer en -vlieger. En heel aardig bovendien!
Na het bezoek naar huis gegaan met veel foto's, filmpjes (walk-around's) en tips. Het is me duidelijk geworden dat het een hele klus wordt. Vandaag eerst maar eens een plan-de-campagne opstellen.

Dat het een hele klus wordt is wel een feit. Ik lees in ieder mee......succes met de start!

Groeten, Arnold

Yke heeft inderdaat een fokker TV getekend en gebouwd in de jaren 80 al
De tekeningen zij echter foetsie nadat i ze had uitgeleend

i heb nog wel een foto van de TV in aanbouw

meschien weet die willy wat er met het orgineel van Yke gebeurt is

Hoi Jeroen,

Dit had ik ook al begrepen. Stond in een ander draadje ergens op het forum (ja, ja, ik ben bezig om alles door te spitten :)).

Inmiddels ben ik bij Willy geweest. Hij heeft aangegeven niets meer te hebben. Ook de tekening niet. (Ik weet niet of hij die ooit gehad heeft).

Hoe dan ook. Ik heb de 3-view van Paul Matt en de tekening uit "De Modelbouwer" uit de jaren 70. Daar moet ik het mee doen.

Foto's van de T.V zijn echter altijd welkom. Dus als je mij die foto van de T.V in aanbouw zou kunnen sturen, dan ga ik daar erg blij mee zijn.

Gr,

Mark

Schijnen ook nog eens erg nauwkeurig te zijn.

Jan,

Ik hoop het, want dat worden mijn uitgangspunten :)

Qua nauwkeurigheid ........ als je ver inzoomt in een tekenpakket, dan worden de lijnen wel erg dik en blijft het een beetje gokken ......

Vleugeldeel

full

Detail

full

Hallo Mark. Misschien heb je hier iets aan?
Zoals ik ze hier heb is het formaat ca. 2400x1700.
Stuur anders ff je mailadres, dan stuur ik de originele bestanden.
Groeten, Eddy

Bijlagen

• t5_1.jpg
    t5_1.jpg
    265,2 KB · Weergaven: 771
  • t5_2.jpg
    t5_2.jpg
    279,9 KB · Weergaven: 793
  • TV1.jpg
    TV1.jpg
    378,3 KB · Weergaven: 828
Hallo Mark. Misschien heb je hier iets aan?
Zoals ik ze hier heb is het formaat ca. 2400x1700.
Stuur anders ff je mailadres, dan stuur ik de originele bestanden.
Groeten, Eddy
Dat ziet er goed uit Eddy. Die zou ik er graag bij hebben :banana:

Back