Folie van rotorbladen krimpen

Allen,

Gister heb ik "Mid-air-explosion" meegemaakt en nu ben ik de handel weer aan het opbouwen.

De houten blaadjes van mijn raptor 50 titan hebben een folie die ik bij de blade-grips weg moet snijden om de plastic grips er op te lijmen. Tevens moet ik de folie fönen (krimpen) voor beter vlieggedrag. Nu is de vraag:" Kan ik beter eerst snijden/lijmen en dan pas krimpen, of eerst krimpen en dan pas snijden en lijmen?

Graag jullie mening

Wat zou je denken van GFK of carbonbladen? Als je die goed vastmaakt, heb je ook geen explosies meer (goedkoop & duurkoop)

Wat zou je denken van GFK of carbonbladen? Als je die goed vastmaakt, heb je ook geen explosies meer (goedkoop & duurkoop)

Ja, goed punt (al is het geen antwoord op de vraag :wink:).
Ik vlieg nog niet zo lang en verwacht nog wel een keertje (paar keertjes...) door eigen schuld schade op te lopen. Daarnaast heb ik nog een setje blaadjes liggen én heb ik geen idee wat goed is om te gebruiken na mijn houten oefenblaadjes (ik zie het een beetje als een setje Noren na je friesche doorlopers...)
Carbon? GFK? wat is het verschil, wat kost het wat zijn de eigenschappen; kortom een heel eigen topic...

ik heb 79 € betaald voor mijn carbon blades.
Deze zijn iets breder dan de standaard houten blades en komen de stabiliteit iets ten goede.
Het grote verschil tussen beiden is dat bij een crash het hout explodeerd en verpulverd.
bij carbon wordt de kinetische energie naar de rest van het toestel verplaatst.
Alles hangt dan natuurlijk af hoe je neerkomt en wat de impact is.
Niet twijfelen, gewoon doen en koop je carbon blades.

Hoi,

altijd eerst de folie krimpen. daarna pas afsnijden. Denk eraan dat je netjes de bladen balanceerd. O,ja , mijn ervaring met rotorbladfolie is dat ze met een verfstripper smelt. Je zou die folie ook kunnen krimpen in het stoom van je fluitketel. (De fluit mag eraf hoor!) Zo deed ik het iig wel. Voor het maken van accupacs heb je dezelfde soort folie. Dat doe ik ook met stoom.

Groet
Steven

ik heb 79 € betaald voor mijn carbon blades.
Deze zijn iets breder dan de standaard houten blades en komen de stabiliteit iets ten goede.

Heb jij misschien tips over welk type/merk/soort bladen?

Het grote verschil tussen beiden is dat bij een crash het hout explodeerd en verpulverd.
bij carbon wordt de kinetische energie naar de rest van het toestel verplaatst.
Dit lijkt me nu niet een positief feit? Het verpulveren van de bladen lijkt mij een goede manier om energie kwijt te raken lijkt mij...?

Geeft het problemen als ik bij de standaard houten MT bladen, plakband aan het uiteinde plak om de folie bij elkaar te houden??
Folie is aan 1 bladuiteinde namelijk van elkaar af en ik wil voorkomen dat dit verder open gaat staan.

Uiteraard balanceren, daarna;-).

Iemand een antwoord?

Folie NIET repareren! Vooral niet aan de uiteinden, waar de snelheid het hoogst, en kans op falen van de reparatie het grootst is! Als je reparatie loslaat, heb je kans op vervelende effecten, zoals wegvliegende stukken folie (niet gevaarlijk, wel slordig) maar daardoor ook zware onbalans (en da's wel gevaarlijk).

Als de folie beschadigd is, moet je de folie gewoon vernieuwen.
In het verleden werden houten rotorbladen wel verkocht met 2 stukken van diezelfde krimpkous als waar accupaketten in gaan. Vrij makkelijk aan te brengen, maar je moet je bladen wel weer balanceren uiteraard.

Ik heb ook wel bladen met zelfklevende folie van de Hema (voor kastplanken) beplakt, want dat spul zat ook gewoon bij heli bouwdozen vroeger. Dat gaat ook prima, tenminste, ik heb daar jaren mee rondgevlogen.

Maar je doet jezelf en je heli een groot plezier met een paar mooie GFK bladen (of Carbon, maar als beginner heb je daar niet echt profijt van, vind ik)

Als ik zo vrij mag zijn: ik kan in niemands beurs kijken, maar ik denk dat het verstandig is, om niet met beschadigde bladen te vliegen maar gewoon nieuwe te kopen. Als de folie beschadigd is, hebben de bladen ook een tik gehad, en rotorbladen zijn geen dingen om gokjes mee te nemen.....

Groet, Bert

@ Gertjan
Met MT bladen bedoel je de 325 mm blaadjes van de Minititan?
Ik zou er totaal geen tijd aan verspillen.
De tijd en kosten van een risicovolle reparatie wegen niet op tegen de prijs van een setje nieuwe en veel betere bladen.
Met als bonus dat je een minuut meer vliegtijd zal hebben.
De core van de (balsa)houten MT bladen is veel hoger, veroorzaakt behoorlijk veel weerstand.
en het zijn gewoon hele kwetsbare blaadjes.

Als je een beetje rondkijkt kan je goede houten, Gfk of zelfs carbon bladen in iedere maat kopen tegen hele redelijke prijzen.
Bladen voor een heli zijn als banden voor een auto.

Back