Folie verven/schilderen

Hallo,

Gisteren heb ik met een mazzeltje een Corsair weten te bemachtigen met een ruilactie.
Nu is het toestel nog niet voor mij geschikt om mee te vliegen (ben nog maar een beginner) maar op de zolder vreet hij voor mij geen brood.
Aangezien er toch nog wat aan opgeknapt moet worden wil ik daar eigenlijk de komende maanden lekker op mijn gemakkie aan gaan beginnen.

Nu is het zo dat de huidige kleuren van de folie niet echt fraai zijn in mijn ogen.
Ik liep er dus eigenlijk aan te denken om de Corsair van een mooi ander kleurtje te voorzien en dit met een spuitbare verf te doen.
Alleen kwam ook gelijk de vraag bij mij boven drijven of dit ook wel op folie gaat en of dit ook houdt (niet gaat loslaten).

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, of moet ik het gewoon laten, of misschien wel nieuwe folie gebruiken?

Groeten Ruud

ligt denk ik aan de staat van de huidige folie. als de standaard folie al niet super meer is zou ik het persoonlijk gewoon allemaal vervangen

Robbert,

De folie is voor zover ik nu kan beoordelen nog wel goed, alleen de kleur staat me niet zo aan en is iet wat dof.
Ik zat meer aan een metallic kleurtje te denken :rolleyes:

Groeten Ruud

ik kan wel uit ervaring zeggen dat acrylverf en spuitverf van de action niet werkt. heb ik geprobeerd bij mijn belabberd bekleedde taxi. alle verf liet weer los door de brandstofresten

Kort samengevat: Folie is prima te behandelen met verf. Wel eerst heel goed ontvetten evt. nog iets opruwen met fijn schuurpapier. Gebruik wel verf die van zichzelf al flexibel is. Bijvoorbeeld de acryl verf die in de modelbouw wordt gebruikt (Tamiya, Testor, Model Color...) en niet te dik, dus liefst spuiten.

Of enamel verfen de folie aantasten weet ik niet. Maar er is vast iemand die daar iets over kan roepen.

Ruud

Hallo,

Mensen die suggereren dat ik de zoekfunctie niet gebruik zou ik toch vriendelijk willen vragen voorzichtiger met hun uitspraken om te gaan en openbaar te maken, en vooral niet automatisch er van uit gaan dat ik die functie niet gebruik.

Aangezien airbrushen niet mijn uitgangspositie was om toe te passen op de folie, maar gewoon met een spuitbus en ik daar niet een bevredigend antwoord in kon vinden met de zoekfunctie heb ik deze vraag hier gepost.

Nu ik 2 berichtjes heb gelezen die mbv. airbrush zijn toegepast betekend dit voor mij dat ik het in die hoek moet gaan zoeken en waardoor er misschien zelfs nog meer mogelijkheden tot mijn beschikking komen om het toestel mooi op te gaan pimpen ;)

Ik weet nu in welke hoek ik verder moet zoeken.

Groeten Ruud

Hallo,

Mensen die suggereren dat ik de zoekfunctie niet gebruik zou ik toch vriendelijk willen vragen voorzichtiger met hun uitspraken om te gaan en openbaar te maken, en vooral niet automatisch er van uit gaan dat ik die functie niet gebruik.

Is er iemand op je tenen gesprongen . :D

We hebben het hier over een hobby .

De jeugd is misschien een beetje direkt met hun antwoorden maar dat hoort er bij . ;)

Zo te reageren hoeft helemaal niet , nergens voor nodig .

Mvg Johan

@RuudE,

zo'n overdreven reactie is nergens voor nodig. Je hebt precies lange tenen.
Ondanks je een beginneling bent die we zeer graag helpen en die de laatste dagen zeer veel gehopen is, zou het je goed staan iets dankbaarder te zijn.
Trouwens als je de zoekfunctie gebruikte en niet hebt gevonden wat je zocht, dan heeft de tip van Manuel je nu op weg geholpen om de zoekfunctie wel goed te gebruiken, waarvoor dank aan Manuel.

Groeten,

Gust

Ok, je kan het dus blijkbaar verven, maar hoe zit het dan met het folien?
Dan komt de verf toch terug los?

Ok, je kan het dus blijkbaar verven, maar hoe zit het dan met het folien?
Dan komt de verf toch terug los?

Ik begrijp niet precies wat je nu voor ogen hebt. Het schilderen doe je pas NA het folie zetten. Dus eerst folie plakken, krimpen, eventueel nog eens nastrijken en dan pas schilderen.

Ga je na het schilderen weer met eenn folie ijzer aan de gang dan verbrand of je verf of de verf komt inderdaad los. Het wordt in ieder geval niet fraai. Maar als de folie eenmaal goed zit en netjes is uitgewerkt, hoef je als het goed is niet meer opnieuw te strijken en kan je dus veilig schilderen.

Ruud

ik bedoeld dus na het folien (duuuuh) want folie komt !altijd! los of moet toch minstens elk seizoen eens gestreken worden (zeker als het om een brandstofmodel gaat) dus ik zou gewoon dat verven uit je hoofd zetten en nieuwe folie halen....

Hey,

Ik denk dat het inderdaad overnieuw folieën wordt.
Een van de vleugels heeft volgens mij namelijk een botsing met een of ander voorwerp gehad.
Er zit een deuk in de vleugel tenminste en bij het landingsgestel zit daardoor ook lichte schade.
Om daarbij te kunnen zal ik de folie los moeten halen om in ieder geval de daadwerkelijke schade aan het hout te kunnen waarnemen.
Maar dat wordt een wintermaanden projectje.

Ik weet voldoende voorlopig, dank voor jullie bijdrage op mijn vraag :D

Groeten Ruud

Ik zou hem ook nieuw gaan folien met de corsair blauwe folie van oracover .

Nieuwe stickers laten snijden en er op .

Zo krijg je weer een mooi en licht model .:D

Spuiten over oracover gaat wel als je ervaring in spuiten hebt .

Anders niet aan beginnen .

Als je wil spuiten kan je ook de folie er af halen en een 25gr matje opbrengen met G4 . ;)

Daarna spuiten , zo heb je ook geen folie die los kan gaan .

Mvg Johan

Back