Font downloaden?

Ik kan natuurlijk ook (na afwerken, schuren en lakken) het onderste deel aan de propeller vastlijmen (optie 4).

Dan vliegen die fragiele stukjes er niet meer af. :)

Vorige eigenaar vloog ook met een 9 x 6, dus . . .
Maak er in iedergeval een filmpje van.
Altijd leuk een uit elkaar spattende spinner.
Blijf er wel uit de buurt en draag een veiligheidsbril
 
Wat ik wel eens deed om balsa harder en sterker te maken is het goed nat insmeren met secondenlijm, zodat het er goed inzuigt. Impregneren, zeg maar. Moet je het eerst even met de achterkant op een satestokje prikken. Als dat na een tijdje droog is, kan je het licht afschuren, eventueel nog een laagje secondenlijm erover of plamuren.
 
Wat is in dit geval 'het' en 'dat'?

Wat ik wel eens deed om balsa harder en sterker te maken is het goed nat insmeren met secondenlijm, zodat het er goed inzuigt. Impregneren, zeg maar. Moet je de spinner eerst even met de achterkant op een satestokje prikken. Als de secondenlijm op het balsa na een tijdje droog is, kan je het licht afschuren, eventueel nog een laagje secondenlijm erover of plamuren.
 
Je kunt hem met alles en nog wat impregneren. Maar de massa neemt dan iets toe. En de verdeling van het ingetrokken bindmiddel moet goed zijn.

Verder… hoeveel kv is de motor, en op hoeveel cellen. Dat zal een toerental geven.

Uiteenspattende kunsstof spinners wel over gelezen bij destijds CMPro ARF. Gezet op benzine of methanol klapten die uiteen. RC-Universe.

Jan, zal vast goed komen.
Wat is de diameter van de conus?
 
Mooi om te zien dat meer mensen hun spinner net als vroeger gewoon uit hout maken . Impregneren kan met dunne cyano of g4 .
 
Yep! Waar wel op te letten is de samendrukbaarheid van balsa, maar vooral ook dat van modelbouwtripex en zelfs van vliegtuig triplex.
De moer moet met een zeker aangaalmomentvastkomen te zitten.
Doch inklinking zal optreden.
Bij toenemende diameter van een stalen ring zal het grotere oppervlak de samendrukbaarheid verminderen.
Een houten prop is eveneens samendrukbaar, zal dat ook inklinking geven.
zal dat nog even experimenteren zijn naar de juiste sterkten.

grootste klap komt bij het aanzetten van de motor.
En het koppelgelijk een pneumatische slagsleutel… zonder de ratel dan.
Houten prop is lichter dan een kunststoffen, zal dus minder last hebben van massatraagheid.
Een soft start op de motor inregelen?

Wat mee zit is het lagere toerental, en het gebrek aan trillingen bij elektro.
Trilling, oscillatie doet iedere moer op den duur lossen. Daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Dus in de spinner moet een flens zitten om de prop goed aan te kunnen draaien. Als het hout mee geeft, slaat je prop los.
Bij houten props op grotere benzinemotoren is daarom meestal een boukrans met flenzen toegepast, zodat het koppel niet op 1 grote moer wordt overgedragen.
 
Laatst bewerkt:
upload_2025-2-4_17-13-8-png.608965



Je bedoelt om de propeller vast te zetten?

upload_2025-2-4_17-14-51-png.608971


Komt goed.
 
Jan, om dit sterker te maken.
Je hebt toch nog steeds een blik G4?
Spinner er flink mee insmeren, of helemaal erin dopen, wordt het ding geheid sterker van.
 
Ik had de nerf van die dingetjes 'aan de basis' net 90° anders moeten kiezen; dan was het veel sterker geweest.

Da's voor de volgende (als eventueel nog eens ooit . . .).
 
Vind het erg stoer dat je dit soort dingen doet en vaak gaat het ook goed. Mooi om te zien wat er allemaal gebouwd wordt!
Als ik dit zou moeten verstevigen, zou ik een laagje glas eroverheen trekken.

Met betrekking tot je opties, volgens mij is er nog een optie; hier een mal van maken en dan een definitieve van glas maken.
 
Dank je.

Laagje glas er overheen: kan.

Toch denk ik dat ik de basis gewoon tegen de propeller aanlijm.

Van glas een spinner maken: nul ervaring mee . . .

Nu eerst weer even naar Frankrijk. :)
 
Laatst bewerkt:
Het leek allemaal zo leuk!

Geïmpregneerd met dunne CA, en gaan lakken.

Ik heb toch het idee dat ik iets fout gedaan heb.

Na een of twee verfbeurten.

upload_2025-2-18_13-0-24.png


Schiet niet op.

Toen bedacht dat ik dit spul nog had, dekt geweldig.

upload_2025-2-18_13-1-30.png



Maar ondertussen (na schuurpogingen) ziet het er zo uit.

upload_2025-2-18_13-2-12.png


Ziet er niet uit . . .

Zeker de onderste helft laat zich in de boorkolom niet goed meer schuren.

Spuitplamuur er overheen?
 

Bijlagen

  • upload_2025-2-18_12-59-20.jpeg
    upload_2025-2-18_12-59-20.jpeg
    320,2 KB · Weergaven: 36
  • upload_2025-2-18_12-59-20.jpeg
    upload_2025-2-18_12-59-20.jpeg
    270,4 KB · Weergaven: 34
  • upload_2025-2-18_12-59-20.jpeg
    upload_2025-2-18_12-59-20.jpeg
    207,5 KB · Weergaven: 35
  • upload_2025-2-18_12-59-20.jpeg
    upload_2025-2-18_12-59-20.jpeg
    417 KB · Weergaven: 36
Ik stink er weer in… tikken in de corrupte App.

Hoogglans komt met goede lakken, en niet uit een potje model-acryl.
Motop achtigen uit spuitbus, AC-Tion, of Alkyd, PU lakken gewoon van de bouwmarkt of verfspeciaalzaak. kisten spinner niet in verhouding handelsprijs, waar wel naar wens en geootte.

Waterproof schuren 400, lakken, schuren, lakken… napoetsen met autowax…

Ipv lak, kan je ook blanke lak nemen voor ultieme glans opbouw, en dat maar ophogen tot het Japans lakwerk toont… shoooor!

Op afstand al netjes, doel is dat het vliegtuig straks vliegt. Veel elekto gestarte bormmerspinners heb last van ‘dwangpatina’…
 
Laatst bewerkt:
Back
Top