Formaat stabilo/kielvlak

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Ben wel benieuwd wat hier de ideeen over zijn. Voor het ontwerp van mijn Daedalus, had ik een foto van de WindS 2m gepakt, en daar de maten een beetje van overgenomen, qua vleugel, stabilo en kielvlak.

Sebart geeft op:
vleugel: 65 dm^2
stabilo: 21 dm^2

Dat is dus, grofweg, 3:1 (vleugel:stabilo), oftewel, een groot stabilo.

Op Chad northeast's blog, staat over de Osmose, Osmose Evolution en Axiome, het volgende:

Secondly, the stab and fin are very large relative to the wing, and also to other F3A models. Christophe said he was not happy with the directional stability in the Osmose, so he made a similar change to the Osmose Evolution and it was improved. So this is a carry over of that, my next question was obviously does that not make it more difficult in the snap, to which he smiled and said there are always compromises Indeed.

Als je bv. kijkt naar de 'promotieteksten' van de Integral, staat daar ook als pluspunt genoemd dat deze een groot stabilo zou hebben, alhoewel, bij nameten op de foto's, blijkt dat nog wel mee te vallen.

Zoals mogelijk bekend, zit ik met de Daedalus nu op 63dm^2 vleugel en 20dm^2 stabilo.

Daarop kreeg ik deze opmerking:

Your stab area is way way too large. We don't use stabs this large for several aerodynamic and manueverability reasons. If you are building a trainer, then a 32% stab is fine. Reduce the area to around 20-25% of the wing area. ...smaller area (20%) for all out F3A capability or larger area (25%) for more stability in pitch and groovier performance

Als ik kijk naar P11, er zit maar 1 snaproll in. De kans dat ik F11 in competitie zou moeten vliegen, is voor mij 0.

Wat is de algemene mening hierover? Is een groot stabilo een pré, modern ontwerp, of liever niet?

Dit was eigenlijk mijn enige "slechte" gedachte over de foto's van je ontwerp!
Die stab is wel heel erg groot! Ik zou beginnen met een kleinere. Het is makkelijk om later een grotere stabilo te plaatsen. Misschien kan je gewoon weg 2 verschillende stabs bouwen en afhankelijk van het programma kiezen... is natuurlijk wel wat testwerk aan...

Ik zou tussen de 16 - 18 dm^2 gaan zitten anders kom je inderdaad in de knoei met snap rolls..
Gebaseerd op mijn ervaring met de Spark t.o.v. de Athlete, Synergy, Evolis, Derwisj..
Mijn mening is dat een groot stabilo niet lekker snapt.

Ben het wel mee eens wat JVDO zegt, als het kan een 2e setje stabilo maken en gewoon uitproberen dan weet je gelijk het verschil.

Laatst bewerkt:
Ik hou het stabilo sowieso nog even zoals ik het nu heb, dat is al 1dm^2 kleiner dan dat van de WindS Pro (volgens Sebart's opgave).. als je in mijn topic kijkt, daar hebben eerst nog foto's gestaan van een 21dm^2 stabilo, dat heb ik dus al verkleind naar 20dm^2.

Ik denk dat ik er inderdaad ook alvast een kleiner stabilo bijmaak.. niet zoveel werk dus iets waar makkelijk mee te experimenteren valt.

Toch.. de afmetingen van dit stabilo zijn dus niet groter dan wat op nieuwere ontwerpen gangbaar is, vandaar ook mijn vraag..

En als ik moet kiezen; al het andere makkelijker en stabieler, maar toeleggen op de snaproll, of andersom.. dan weet ik het wel :P

Back