H
hezik
Guest
Ben wel benieuwd wat hier de ideeen over zijn. Voor het ontwerp van mijn Daedalus, had ik een foto van de WindS 2m gepakt, en daar de maten een beetje van overgenomen, qua vleugel, stabilo en kielvlak.
Sebart geeft op:
vleugel: 65 dm^2
stabilo: 21 dm^2
Dat is dus, grofweg, 3:1 (vleugel:stabilo), oftewel, een groot stabilo.
Op Chad northeast's blog, staat over de Osmose, Osmose Evolution en Axiome, het volgende:
Als je bv. kijkt naar de 'promotieteksten' van de Integral, staat daar ook als pluspunt genoemd dat deze een groot stabilo zou hebben, alhoewel, bij nameten op de foto's, blijkt dat nog wel mee te vallen.
Zoals mogelijk bekend, zit ik met de Daedalus nu op 63dm^2 vleugel en 20dm^2 stabilo.
Daarop kreeg ik deze opmerking:
Als ik kijk naar P11, er zit maar 1 snaproll in. De kans dat ik F11 in competitie zou moeten vliegen, is voor mij 0.
Wat is de algemene mening hierover? Is een groot stabilo een pré, modern ontwerp, of liever niet?
Sebart geeft op:
vleugel: 65 dm^2
stabilo: 21 dm^2
Dat is dus, grofweg, 3:1 (vleugel:stabilo), oftewel, een groot stabilo.
Op Chad northeast's blog, staat over de Osmose, Osmose Evolution en Axiome, het volgende:
Secondly, the stab and fin are very large relative to the wing, and also to other F3A models. Christophe said he was not happy with the directional stability in the Osmose, so he made a similar change to the Osmose Evolution and it was improved. So this is a carry over of that, my next question was obviously does that not make it more difficult in the snap, to which he smiled and said there are always compromises Indeed.
Als je bv. kijkt naar de 'promotieteksten' van de Integral, staat daar ook als pluspunt genoemd dat deze een groot stabilo zou hebben, alhoewel, bij nameten op de foto's, blijkt dat nog wel mee te vallen.
Zoals mogelijk bekend, zit ik met de Daedalus nu op 63dm^2 vleugel en 20dm^2 stabilo.
Daarop kreeg ik deze opmerking:
Your stab area is way way too large. We don't use stabs this large for several aerodynamic and manueverability reasons. If you are building a trainer, then a 32% stab is fine. Reduce the area to around 20-25% of the wing area. ...smaller area (20%) for all out F3A capability or larger area (25%) for more stability in pitch and groovier performance
Als ik kijk naar P11, er zit maar 1 snaproll in. De kans dat ik F11 in competitie zou moeten vliegen, is voor mij 0.
Wat is de algemene mening hierover? Is een groot stabilo een pré, modern ontwerp, of liever niet?