formosa met ernstige brommmmm...

• Topicstarter Topicstarter farmflyer
  • Startdatum Startdatum
F

farmflyer

Guest
Ik heb na mijn minimag een formosa gekocht. Apc prop erop met alu spinnertje, en een rc1050kv motortje.
Het vliegt werkelijk fantastich! Alleen heb ik een probleem met een bepaald toerental. Als ik zo driekwart gas geef raakt ineens de prop in onbalans. Dit kan ik zien als ik het model vasthoud. De motor zit gemonteerd op een alu steuntje en kan nergens heen.
Tijdens het vliegen merk ik dat het model in dat toerengebied gaat brommen en niet meer versneld.
Ik ben vrij nieuw in dit wereldje, maar ik heb dit nog niet meegemaakt met bijvoorbeeld een speed400 met klapprop.
Wat kan er mis zijn? Ik schat zelf de kwaliteit van het motortje.(rcsmart 1050kv, ebay). Iemand ervaringen of tips?

Verder vliegt het echt super!

heb je de prop met elestiekjes vast gemonteert?
als ie in onbelans komt doe een paar elastiekjes bij?
Met welke prop vlieg je?

moter heb ik geen ervaring mee...

heb sinds kort ook een formosa :P maar met orginele setup vliegt ie maar bagger,
fietsbel zit er al op, nu w8te ff op accu 3s :D

nee een aluminium propadapter,
10x5E apc. Ik gebruik de bijgeleverde apc busjes om prop passend te maken op adapter(zwak punt?)
verder heb ik een cockpit kapje van een formosa 2 gebruikt, dat is veel mooier.

Tip:
Op ebay heb ik een 1050kv + 30A regelaar van rcsmart voor 16 euro gekocht.
Met deze setup gaat het schuim recht omhoog.

waarschijnlijk is het toerental te hoog, waardoor de prop krom gerakt op een te hoog toerental wat jouw brommen veroorzaakt, ofwel neem je een kleinere prop, met minder spoed, ofwel vlieg je op minder toeren :)

mvg, sam

gewoon gas ff instellen op je zender zodat als je max gas geeft,hij nog net onder de 'brom zone' zit

niet goed voor motor, want dan vlieg jea altijd op half gas waardoor je de regelaar belast, niks instellen, prop verkleinen ;)

lijkt me niet de manier om dit op te lossen...
Je wilt toch volgas of niet?
Wat is max toerental voor apc 10x5E ?
een kleinere prop zal nog meer toeren maken...(hoewel die weer stijver is natuurlijk)
Misschien is een carbon klappropsetje een oplossing?

Senne,

Idee is op zich wel bruikbaar. Ik had eenzelfde probleem en gebruikte na het opstarten een dualrate op het gas.

Als je namelijk simpel je gas verkleint , dan zal ook je regelaar zich anders instellen bij het opstarten, dus toch weer volgas gaan.

Ik had een typhoon 15/10 op 3s (15A) op een GWS. De neus was niet stabiel genoeg voor dat vermogen.

het is idd wel bruikbaar, heb het zelf ook ooit eens getest, maar dan toch maar mee gestopt omdat esc te warm werd, omdat hij teveel stroom moest tegen houden, ze raden me het op rcgroups ook aan om niet continu op halfgas te vliegen, maar meer op volgas, voor je regelaar te sparen :P

ik ga eerst eens wat andere props proberen.
Vanavond lijkt me mooi vliegweer.

Kies een regelaar bij voorkeur wat ruim, dan hoef je daar geen rekening mee te hoiuden.

Dat halfgas verhaal is voornamelijk voor borstelregelaar. Borsteloze regelaar zijn namelijk altijd al aan het schakelen.

Even voor de goede orde...

Ik wil volgas vliegen en ik krijg resonantie bij een bepaald (hoog) toerental. Dat is het probleem!
Ik ga niet halfgas vliegen. Dat is toch je kop in het zand steken of niet?

Wat is de methode om je setje in balans te krijgen, daar gaat het mij om.

je zou kunnen zeggen dat hij te veel beweging heeft in de schuim romp?
Ik werk met de gws mountstick in combi met alu motorsteun.
Ik heb gisteren even proefgedraaid met 9x6 apc en dat gaat al een stuk beter.
De prop is ook dikker bij de as. (stijver)

Hallo,
Ik zou de prop eens goed uitbalanceren.
Ik doe dit steeds met een stuk plakband.
Je kleeft een stuk plakband aan 1 tip van de schroef (rond de tip, zodat je de overtollige plakband vanachter aan de schroef afsnijd).
Dan laat ik de motor op volgas draaien, is dit niet beter!
Dan moet je de plakband aan de andere tip van de schroef kleven (je neemt best een nieuw stuk).
Nu terug de motor laten draaien en horen en voelen of het beter is.
Nu moet je plakband toevoegen of wegnemen tot de prop geen bromgeluid meer maakt.
Het is ook mogelijk dat de prop boven zijn max. toerental draaid en dat hij daardoor uit balance geraakt.
Hier kan je dan heel weinig aan doen.
Ofwel een grotere prop steken, zodat de motor minder toeren kan draaien.
Altijd wel even de stroom meten, zodat je je regelaar niet verbrand.
Succes.

ik kocht een nieuwe prop save van graupner
dan heb je de prop save daar op een aluminium flensje die op de propsave gaat en het flensje past weer op de prop
dan het rubbertje er overheen
het lijkt wel of er een klapperend stuk plastick achter mijn vliegtuig hangt

mijn oude prop save heb ik zelf gemaakt van oude prop montage
zie link http://www.rctechnics.eu/propellor-adapter-32mm-prop-p-302.html

daar heb ik het schroefdraad afgezaagd en zo rond gevijld op draaiende motor dat i mooi in een slow fly prop past
dat was gewoon goed
maar dacht ik koop een nieuwe

nau die nieuwe is niet goed
mischien kan je hier wat mee
groeten rob

Back