Formula Junior raceauto

Hallo allemaal,

Een paar maanden terug alweer zag ik een programma op The Discovery Channel waarin een Elva 100 Formula Junior werd gerestaureerd. Ik was meteen om. Wat een prachtige auto!

Snel een schets maken, beetje uitwerken, 3D-model maken in Google Sketchup, en zo tot het besluit komen hem in het echt te maken. Ondertussen ook een vriend van me enthousiast gemaakt.:P Ik zit niet in de modelauto's, alleen in modelvliegen. Ik had dus nog een 6,5cc tweetakt motortje liggen. Helaas lekt de carburateur van deze, maar een nieuw rubberringetje moet dat oplossen. Om de motor in de carosserie te laten passen moest 'ie minstens 80 cm lang worden. Dit is 80,5 geworden, een behoorlijke lengte al zeg ik het zelf.

Om duidelijk te zijn: Geen enkel onderdeel van deze auto zal bestaand zijn, alles moet dus zelf gemaakt worden. Als frame heb ik een backbone-frame van aluminium ontworpen.

Aangezien ik een leek op het gebied ben van modelauto's (okee, ik weet aardig wat van de 'grote' auto's) hoop ik dat er mensen zijn die oplossingen hebben voor de problemen die ik tijdens de bouw tegen zou komen. Ik heb er al een paar:

De wielen worden echte jaren '60 wielen, dus smal en grote diameter. Niet verkrijgbaar in de winkel... De velgen kunnen gedraaid worden, maar de banden moet ik nog een oplossing voor vinden. Ook zit ik nog met de cardanische koppeling, ik heb er maar eentje nodig, maar geen idee hoe ik die moet maken...

Ik post even een foto mee van de Elva 100, om jullie een indruk te geven. Ik stuur zo snel mogelijk nog wat shots van 't 3D-model.

Groeten Jasper

rpuk5589.jpg

Laatst bewerkt:
banden: zo'n bandjes van een kinderbuggy, zo driewielers waar je ook mee op het strand kunt.
Of anders bij kinderfietsen, de diameters daar zijn soms wel klein.
Of welke diameter wordt het?
Auto ongeveer 1/4?

@ ShadesInBlack:

Diameter wordt 14cm, ik zou inderdaad eens kunnen zoeken naar zulke wieltjes, bedankt! Schaal heb ik zo geen idee van.

Even wat snapshots van het huidige model, er moeten nog wat dingen veranderd worden aan het frame.

De schokdempers komen voorin tussen de wishbones en worden vastgezet in het blok bovenop (misschien dat ik hier nog wat op bedenk om het geheel verstelbaar te maken) en achter komen ze langs de 'romp'. Nog een dilemma: Ik ben van plan om 80mm schokdempers te gebruiken bij deze auto, en aangezien ik niet al te veel uit wil geven, heb ik bij Conrad 4 voor 12,99 gevonden. We hebben zitten speculeren of er misschien in totaal 8 op moeten, maar wat zeggen jullie, zou dat nodig zijn?

Ik heb een beetje zitten speuren, maar de meeste auto's van deze afmeting hebben toch wel een motor van 20cc. Zou mijn 6,5cc motortje wel voldoende zijn?

formulajunior.jpg
frameg.jpg

Laatst bewerkt:
Even een update:

Wielen ben ik uit gekomen: Ik ga velgen van hout maken (goedkoop, makkelijk bewerkbaar) en banden van een binnenband van een fiets gevuld met een aantal lagen van dat isoleerschuim voor leidingen. Uitgeprobeerd en veert netjes. Ook cardan heb ik wat geprobeerd, werkt ook super. Ik ben bijna klaar met de mal voor de carosserie, dus ook dat komt helemaal goed.

Deze week ben ik van plan al t spul te bestellen.

Voor het motortje zou je een 26cc CY of Zenoah kunnen nemen uit de bigscale FG. Beetje bigscale weegt zo'n 12 tot 14 kg dus zo'n motor moet voldoende power geven om het spul vooruit te krijgen. Is ook veel minder onderhoudsgevoelig,veel betrouwbaarder en makkelijker af te stellen dan een nitro motor.

Ik ga inderdaad eerst nog niet echt voor prestaties, dat kan later nog wel. Eerst wil ik gewoon 's wat proberen en eigenlijk is het idee ontstaan puur omdat ik dit motortje nog had liggen. Ook leek t me leuk om een heel andere manier te gebruiken om een auto te bouwen, namelijk met echt frame en niet met alleen een 'bodemplaat' zoals je bij velen ziet.

Motor heb ik trouwens afgelopen weekend getest, ringetje was nog intact dus heb wat kit dun om de carburateur heen gesmeerd, nu looptie als een tierelier.:D

Ik zit wel een beetje met de tandwielkast. De motor heeft 1,2pk, toeren van 2000~17000 en ik wil eigenlijk wel een beetje snelheid maar hij moet ook goed op kunnen trekken. Ik wil niet dat de motor uitvalt zodra hij koppelt...

Foto's heb ik nog niet echt, en t model heb ik op papier getekend. Ik zal kijken wat ik kan doen om een beetje een impressie te geven.

waar je ook mee te maken krijgt is de koeling van het motortje. de verwachte rijwind is niet voldoende voor een vliegtuigmotortje.

wel een leuk project!!

@ pinty:

Ja, daar zat ik ook al mee, met die rijwind. Ik moet er nog maar wat op verzinnen... Misschien dat ik er een computerfan voor kan zetten, ik moet maar wat proberen.

@WVK Performance:

Ik heb al weer heel wat veranderd aan t model, althans, in mijn hoofd en op papier, want het bestand van t model is zo groot geworden dat mijn computer t niet meer aan kan... Alhoewel, de fusee's voorop zijn al wel draaiend gemaakt in die tekening.

Laatst bewerkt:
stel je motor voor als een blokje ipv met alle ribben en zo. Zo'n zaken schelen veel in bestandsgrootte. Of maak vereenvoudigde subassemblies. Die tekening ziet er toch nog niet zo zwaar uit?

Hier een paar foto's van waar ik de afgelopen week mee bezig ben geweest (het lijkt allemaal wat lang te duren, maar ik steek op 't moment vrij weinig tijd in de auto, aangezien school nogal wat tijd vergt...).

foto0219x.jpg

foto0226e.jpg

Ik heb de 'spanten' uit dik karton gesneden en samengevoegd, toen schuim met een hetedraadsnijder ruw uitgesneden en erin gelijmd. Nu alleen nog schuren, de glasvezelmatten en polyesterhars liggen al klaar!

Ondertussen ben ik bezig met het (her)ontwerpen van het frame, de afmetingen bleken absoluut niet te kloppen met de carosserie. Nog niet niks, zo'n auto ontwerpen! :p

Helaas ben ik nog (steeds) niet aan het bestellen van de onderdelen toe gekomen...

Groetjen Jasper

ziet er al goed uit hoor:thumbsup:.
alleen doe eerst even een proef stukje met de polyesterhars op een stukje schuim.
het kan zijn dat de hars het schuim laat smelten.

gr Sander.

ik ging hetzelfde zeggen. Gezien je het schuim zo kon snijden, is het polystryeen, wat inderdaad gaat reageren met de polyester. Ofwel eerst sealen (primer op waterbasis, vernis...) ofwel toch epoxy gebruiken (dan wel met glasvezelweefsel, geen matten).

Ik weet het, m'n vader heeft geadviseerd om eerst te proberen het schuim te bedekken met huishoudfolie of aluminiumfolie, maar goed idee, ik zal het eerst proberen op een reststukje. Bedankt!

Ongeveer de helft is nu besteld, komt maandag of dinsdag binnen. Helaas kan ik er niet echt mee bezig omdat het nu echt druk wordt met school etc. ...

Groeten Jasper

Ja hoor, een deel is binnen! Hier wat foto's van de aanwinsten.

p5186997.jpg

Wauw wat gul, 112 ipv 100 cm brandstofslang:p.

p5186999.jpg

Inderdaad, er ligt geen koppeling tussen. Ze hebben de verkeerde maat opgestuurd:?. Vandaag meteen nieuw spul besteld, het verkeerde retourneer ik wel.

p5186996.jpg

De tekening, beetje onduidelijk, maar om een idee te krijgen. Oh en de ingetekende dingen zoals wishbones etc kloppen niet meer...

p5186990.jpg

De motor, en ja, de demper zit inderdaad andersom.

p5187000.jpg

De cardanische koppeling die ik gefabriceerd heb. Het blokje in het midden is van hout, maar dat wordt m dus niet;). Bij de uiteindelijke versie moet er maar een alu blokje in, en mooi gelast.

Dat was het voor nu, zodra ik de andere onderdelen binnen heb zal ik weer foto's sturen. Elektronica moet uit de VS komen, dus ik moet nog maar even wachten tot de dollarkoers weer een beetje gunstiger is.

Groeten Jasper

Back