Formula One CFD testing

• Topicstarter Topicstarter sensei5
  • Startdatum Startdatum
S

sensei5

Guest
Hey,
Lately I started getting a Mini-Z F1 car ready for the Belgian Mini Z cup of 2009. It'll also have to work as a flagship for my R/C tuning company ΠAES (Pi Automotive Engineering Service). For the technical stuff, I got it covered; 3010 FETS, X-Speed motor, full alu/carbon chassis, 2.4Ghz board, etc...

But, the most important factor in F1 is ofcourse aerodynamics. Yes, aerodynamics work on a 1/28 scale racer (just look at the differences in lap times between a Mini Z with f.e. an Enzo body vs. a Mini Z with a Pan body (Schuppe). I downloaded Symlab, which is a CFD (Computational fluid
dynamics) -testing program. But I don't know how to get the full car, a 2005 McLaren MP4/20, on my screen, and how to add/change aero bits. If someone knows how to do it, or if someone would help me, it would be greatly appreciated (+ if you have a company with an online store, I could put your companys name as sponsor on the car).

As said, help would be very much appreciated!

En waarom alles plots in het Engels als je vorige posts allemaal in het Nederlands waren? :?

Hey,
onlangs begon ik een F1 auto mini-Z voor de Belgische Minikop van Z van 2009 klaar te krijgen. Het zal ook als vlaggeschip voor mijn R/C stemmend bedrijf ΠAES (Dienst van de Techniek van Pi de Automobiel) moeten werken. Voor het technische materiaal, kreeg ik het behandeld; 3010 FETS, x-Speed motor, volledige alu/koolstofchassis, 2.4Ghz board, etc….
Maar de belangrijkste factor in F1 is ofcourse aërodynamica. Ja, het aërodynamicawerk aangaande 1/28 schaalracer (bekijk enkel de verschillen in overlappingstijden tussen MiniZ met f.e. een lichaam van Enzo versus miniZ met een Panlichaam (Schuppe). Ik downloadde Symlab, die een CFD (Computer Fluid Dynamics
) - testend programma is. Maar ik weet niet hoe om de volledige auto op scherm te krijgen, 2005 McLaren MP4/20, en hoe toe te voegen/veranderen van aerobeetjes.

I did this with a free translator. Please excuse me for not writing Dutch. I understand it and I can read it, but it's been more than a year I didn't spoke any Dutch at all, because I lived in Shibuya, Japan. Recently, we moved to Brussels, so hopefully my Dutch'll come back soon :D

Ik heb zelf competitie gereden met de Mini-z. En dat de Enzo betere aerodynamica heeft dan de andere bodies is een fabel. Ik reed met een Mercedes CLK DTM body. Dat is 1 van de betere bodies, omdat het gewich heel laag ligt (COG), en goed verdeelt over de wielen. Dit is ook het geval bij de Enzo. Maar mijn Audi TT body reed veel minder goed. En dat komt echt niet door het ontbreken van een spoiler. Daarbij waren de F1 wagentjes een seconde langzamer op een rondje. Dat is best wel veel, want 1 rondje duurde op dat baantje maar 7 seconden.

Veel mensen rekenen niet mee dat de aerodynamica niet mee schaalt met het model. De vleugels op een F1 Mini-Z zijn alleen voor de looks. Ze hebben 0% effect, op de achtervleugel misschien na. Het grootste effect dat ze hebben is op de gewichtsverdeling.

De snelheden die de deze autotjes bereiken speelt ook mee. Ze maken niet genoeg feitelijke snelheid om goed gebruik te maken van langsstromende lucht. De schaalsnelheid is misschien wel goed, maar de feitelijke snelheid is gewoon veel te laag.

Een body in de vorm van een kubus, met dezelfde gewichtsverdeling, zal precies hetzelfde rijden als het model waar het op gebaseerd is.

Maar dat neemt niet weg dat ik wel interesse heb om te helpen. ik heb veel ervaring met 3D software, en volgens mij kan Symlab 3d modellen importeren.

If you want me to translate this to English, then you could send me a PM.

Back