formule: 2 blads prop vervanger voor 3 blads (hoe doe ik dat?)

hallo allemaal,

ik had een vraag. hier zullen waarschijnlijk ook wel meer mensen mee zitten.
is er een formule voor het vervangen van een prop, van 2 blads naar 3 blads?

stel ik heb een 2blads 8x4 prop en ik wil deze vervangen voor een 3 blads prop.
welke maat (3 blads) prop heb ik dan nodig? zodat de motor evenveel belast wordt?

en: maakt dat ook nog uit of je met een 3 cells of 2 cells vliegt? dus dat er een andere formule geld voor van 2 naar 3 blads op 2cells als van 2 naar 3 blads 3cells?

groeten ike

Van de website van masterairscrew (een prop-fabrikant)
------------
4. Converting from a 2-Blade to a 3-Blade Propeller

To convert form 2 blades to 3 blades you want to decrease the total blade area and
increase the angle of attack (or pitch) to overcome the increased drag of the third blade.
The general rule is to DECREASE propeller diameter by 1-2”, and INCREASE by 1-2”
the propeller pitch. It is all right to keep the same pitch when going from 2 blade to 3,
however you will not want to decrease pitch.
--------------

Hopelijk kan je hier wat mee!

Bij elektro moet je de A gaan meten om een optimale balans te krijgen.

In ieder geval 1" in omtrek minder en dan de spoed aanpassen door de A,s te meten .

Mvg Johan

plotterwelt, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

dat van ton.nl: is het dan niet zo dat, om hoe grotere propellors het gaat, hoe meer inch er af moet?

ik heb zelf van iemand gehoord (zelf bedacht): dat je bijvoorbeeld: 2 blads 8x4 naar 3 blads:
2x 8x4= 16x8 (je vermenigvuldigt dus de diameter en de spoed apart)
daarna delen door 3= 5,33 x 2,66
zou dit kunnen kloppen?

ikzelf dacht: omdat je 1 blad extra hebt, heb je dus 1,5x zoveel trust alsje dezelfde diameter prop neemt.
dus: diameter 2blads prop delen door 1,5 (of x 0.66) = 3blads prop
hierbij hou je dus wel dezelfde spoed.

ideeen?

groeten ike

Alleen als je de Ampere gaat meten bij de 2 blad en daarna bij de 3 blad weet je of het past .

Meet je niet en je motor word te hoog belast komt er rook uit .:mrgreen:
En rook betekent einde oefening. (behalfe bij Han)

Er is geen fomule voor , bij brandstof motoren meet je het aantal toeren .

Mvg Johan

Ja maar stel je komt op een gelijk Ampere verbruik uit.

Dan nog kan het zijn dat je wel hetzelfde verbruikt maar b.v
trekkracht is toegenomen maar snelheid is afgenomen.

Dus verbruik zegt ook niet alles.
Misschien dat een 10x8 hetzelfde verbruikt als een 11x7 toch veranderd er wat in snelheid/trekkracht.
Of het moet zo zijn dat de pitch gelijk is in snelheid bij een 3 blads.
Dan is het inderdaad pitch hetzelfde houden en diameter verkleinen tot je een gelijk verbruik hebt.
Toch is een basis formule wel fijn.
Want met props van 2$ wil ik gerust diverse in huis halen maar stel ze zijn 150$ per stuk dan wil ik het liever eerst uitreken en er 1 bestellen.

Maar er moet toch wel een soort basis formule zijn?
Want zoals jij het nu zegt moet je eerst diverse props testen (kopen) tot je bij de goede uit komt.

Er moet toch een soort formule zijn waarmee je voor 95% of meer op de zelfde verhouding uit komt.

Lees hier eens raak:
Conversion factor2 to 3 blade prop - RC Groups

Deze theorie is wel lekker simpel maar of hij klopt?
Propeller design theory says:

2 to 3 blades, reduce diameter by 10%,
2 to 4 blades reduce diameter by 15%,
pitch stays the same in both cases.

Laatst bewerkt:
There is a very complicated formula for determining the load factor of a propeller, but in it's most simplistic form, for a 2-bladed prop, the load that a prop places on a motor is equal to the diameter cubed times the pitch or D x D x D x P. For a 2 bladed 10x6 prop, the load factor would be 10 x 10 x 10 x 6 or 6,000. For a 12x8 prop it would be 12 x 12 x 12 x 8 or 13,824.

The more complete formula, which takes the number of prop blades into account is D x D x D x P x Square root (N-1), where N = the number of prop blades. For a 2 bladed prop, the square root of (2-1) is the square root of 1 which is 1, so the term just drops out of the equation.

For a 3-bladed prop, the correction factor is the square root of (3-1) or the square root of 2, which is 1.414.

For a 4 bladed prop, the correction factor is the square root of 3, which is equal to 1.732

So if you have a 3-bladed 9x7 prop, then the load factor is 9 x 9 x 9 x 7 x 1.414, which is 7,216, and this would be roughly wquivilent to a 2-bladed 10x7 prop, which has a load factor of 7,000.

If you had a 4-bladed 12x7 prop, then the load factor would be 12 x 12 x 12 x 7 x 1.732 or 20,950 This would be roughly equivelent to a 2-bladed 14x8 prop, which has a load factor of 21,952.

In the end, if the load factor of 2 props is the same, you will get similar RPMs from the two props, and similar performance.

ik snap de formule nu wel, wel een lastige dit.

Hoi Trampo

Gemakshalve gaan we er even van uit dat het max. toerental en spoed gelijk moet blijven. Als je dan bij gelijke diameter en spoed van een 2 naar een 3-blads gaat, kun je stellen dat het benodigde vermogen met 50% toe moet nemen. Immers 1 blad meer is 50% meer weerstand.

P2 = P1 * B2/B1

P = vermogen
B = het aantal bladen

Bij veranderen van diameters ligt het wat anders. Hier geldt dat:

P2 = P1*(D2/D1)^5

P = vermogen
D = diameter

Voegen we dit op een bepaalde manier samen dan krijgen we formule voor de diameter bij verschillend aantal bladen:

D2 = D1*(B1/B2)^¼

Van 2 naar 3 blads bij gelijke spoed geeft dan:

D3 = D2*(2/3)^¼ = D2 * 0,904

^4 staat voor "() tot de 4e macht verheffen" en
^¼ staat voor "de 4e machts wortel uit () "

Dus een 2 blad 12 x 10 kan vervangen worden door een 3 blad 10,8 x 10.

Van 2 naar 4 blads kan met dezelfde formule berekend worden en geeft dan:
D4 = D2 * 0,84

Een en ander staat uitgebreid op de site mh-aerotools.de van Dr. Martin Hepperle.

Groet Huib

allemachtig wat een formule:O ik snap wel hoe het in elkaar zit, maar toch heb ik er niet heeel veel aan. ik wil namelijk van een 2 blads 7x3.5 prop, naar een 3 blads 5 inch prop.
nu dus de vraag welke spoed ik daarvoor nodig ben, voor hetzelfde Amperage, of gewoon dezelfde trust.

groeten ike

Hoi,

je hebt zelf een engelstalig stukje met formules geplaats en Huib heeft een heel goed uiteengezet verhaal geplaats met formules.

Je schrijft dat je beide snapt, maar toch stel je de vraag ?

Het antwoord kan je toch zelf uitrekenen, of vind je het wel makkelijk als een ander dat doet voor je ;)

Grtz,
Menno

haha nee;p maar ik kom een beetje in de war met het invullen ervan, en bovendien lijkt het me dat het ook met de kv van de motor te maken heeft, vandaar de vraag

... ik wil namelijk van een 2 blads 7x3.5 prop, naar een 3 blads 5 inch prop...
Dat is een drastisch verschil in spoed. Te kiezen spoed wordt bepaald door motortoerental en snelheid (bij een gegeven toestel). Dus als je toeren gelijk wilt houden, ongeveer, en als de 2-blads de goede diameter en pitch voor je toerental had, denk ik dat zo'n verschil niet de goede benadering.

haha nee;p maar ik kom een beetje in de war met het invullen ervan, en bovendien lijkt het me dat het ook met de kv van de motor te maken heeft, vandaar de vraag

Als je deze props op dezelfde motor gebruikt verandert het Kv niet, hooguit de rpm (toerental)

Maar als jij gewoon de berekening maakt en 'm hier plaatst zal er echt wel iemand zijn die je even op weg helpt.
Je moet zelf wel een beetje moeite doen natuurlijk ;)

Mocht je willen gaan experimenteren, ik zou in ieder geval de amperes meten en op tijd ophouden als dat uit de hand loopt ...

Grtz,
Menno

Er zijn verschillende methoden en vuist regeltjes om dit te berekenen.
Je kunt ook simpel de gegevens van je setup even in een calculator stoppen.
Dan heb je gelijk alle benodigde gegevens.
Lukt het niet geef dan even de gegevens van je setup op waar je een andere prop voor zoekt dan geef ik wel een rekenvoorbeeld.
Je kunt dus 2X dezelfde setup invoeren met een 2 en een 3 blad prop en dan de gegevens vergelijken.
Vergeet niet het theoretisch maximum onbelast toerental(motor kv X lipo spanning) met 25% te verlagen en dat in te voeren.
Dat is namelijk een goede benadering van het belastte(Prop Static RPM) toerental.;)

Estimate Propeller Static Thrust

In dit draadje staan een paar resultaat voorbeelden van zo een berekening.
funbat-3

Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant draadje, uit 2009 :rolleyes:
Maar daarom niet minder interessant, dus bedankt, heb het met belangstelling gelezen :wink:

Back