Fortøyningsbåte Obelix

Het is weer vakantie, dus maar weer eens een nieuw project opgepakt. Ik hoop dit keer een redelijk ambitieloos project uitgekozen te hebben, dat ik ook daadwerkelijk af ga maken :) ! Zoals de titel al doet vermoeden wordt het een haven ondersteuningsvaartuig die assisteert bij een shell terminal in noorwegen. De beheerder is de noorse rederij Ostenso.

Details:
- Lengte 12,00 m
- Breedte 4,80 m
- Holte 2,20 m
- Bollard Pull 5,2 t
- Engine Nogva/Scania 400 Hp, type DI12-1800 rpm
- Helseth controllable pitch propeller, diameter 1400 mm
- Gear Nogva 180C
- Ulstein Tennfjord steering machine and High effect rudder
- Bow Thruster type Sleipner SP550TC
- Deck crane Palfinger PC2300 (autokraantje)
- Accommodation for two person in cabin below

De te bouwen schaal wordt 1:25, dus het model wordt zo'n 50 cm lang en ca 19.5 cm breed. De waterverplaatsing is 2.8 liter en ik wil de romp uit messing 0.5 mm gaan maken, dus dat gaat al zo'n 0.5 kg wegen. Of dit een goed idee is weet ik nog niet. Het alternatief is polystyreen of polyester, maar eerst een mal maken.

Laatst bewerkt:
Spanten Maken

Hierbij een screenshot van de romp in Delftship. Als iemand overigens interesse heeft in de tekening stuur maar een PB dan stuur ik de bestandjes wel even door. Op [http://www.ostensjo.no] staat onder fleet enkele foto's en een algemeen plan van het bootje.

Kon een en ander niet helemaal kloppend krijgen met het algemeen plan van hun website dus heb het geheel uit massief MDF gemaakt. Dan schuren we de onregelmatigheden er wel uit. Spanten uitgeprint of A4tjes

Hierna houten plankjes laten zagen van 195 x 141 (30 x 12mm en 20 x 6 mm). Dus in het voorschip en achterschip zitten de 6 mm plankjes en in het middenschip de plankjes van 12 mm. Zie foto:

Morgen lekker zagen en schuren!

Ik vind het echt een super model

ik ga het zeker volgen tot je hem af heb en dan zelf een poging wagen
en bedankt voor de tekeningen :)

mvg Bart

Leuk dat er zoveel belangstelling is voor de tekeningen. Hieronder de vorderingen van vandaag.

Vanochtend de spantjes uitgezaagd. Boven de spanten (aan de dekzijde) heb ik in de tekening al een cm of 2 aangehouden als extra ruimte. Dit maakt het schuren makkelijker aan de rand en zo is de bevestiging overal vlak. Ik heb een en ander op een plaat mdf geplakt met houtlijm. Om ervoor te zorgen dat de spantjes allemaal gecentreerd kwamen eerst een latje aan de zijkant gemaakt en hier alle spantjes (bovenkant allemaal zelfde breedte gezaagd) tegenaan gelijmd.

Hierna begonnen met schuren. Heb een Makita vlakschuurmachine gekocht, omdat ik de black en decker mouse helemaal zat was. Na ca vier uur schuren kwam er het volgende resultaat uit! Het grappige is dat ik hiervoor maar 1 velletje schuurpapier voor nodig had. De methode met massief MDF kan ik iedereen aanbevelen. Je kunt zoveel schuren als je wilt en hoeft je geen zorgen te maken over eventuele dikte. Heb uiteindelijk de boel met minimale hoeveelheid plamuur afgewerkt. Hierna geschuurd van 60,120,180,240,500,800 tot 1000 korrel.

Laatst bewerkt:
Gisteren geprobeerd om een messing romp te maken in 0.5 mm. Dit gedaan met kloppen van de plaatjes messing volgens de uitslag van delftship. Op zich kloppen deze uitslagen goed en ging ook het kloppen van de plaatjes rond de mal heel aardig. Bij het solderen is het echter erg lastig om het geheel aan te laten sluiten aan de mal. Dit was me toch allemaal teveel gedoe.

Daarom ben ik overgestapt op polyester. Gisteren naar Polyservice gegaan en de volgende artikelen aangeschaft:
- PU hars PS 101 3 (Hiervan ga ik ca 2 lagen aanbrengen)
- Lossing M88 (Hiervan wil ik minstens 7 lagen aanbrengen)
- Poly-Pol PS 28 Lamineerhars (X2) (Voor zowel de contra als het uiteindelijke stuk wil ik ca 2 x 160 en 4 x 280 gr/m2 aanbrengen om een redelijk stijf geheel te maken)
- Poly-Pol PS 55 Gelcoat (Hiervan 2-3 lagen aanbrengen)
- MEK Peroxide (X2) (Harder volgens Polyservice 2% bijmengen bij gelcoat en hars PS28)
- Glasweefsel (Keper) 160 gr/m2
- Glasweefsel (Keper) 280 gr/m2 (X2)
- Ontluchtingsrollertje (goed schoonmaken tussendoor zei de verkoper)
- Wat kwasten en lakrollertjes.

Zie ook foto voor de benodigdheden. Kunnen jullie misschien laten weten hoeveel gr/m2 ongeveer nodig is voor een redelijk torsiestijve romp? Het is niet echt een groot bootje, dus ik hoop dat ik met bovenstaand recept goed uitkom!

Jammer Ike dat je geen koperen romp maakt ik dacht nou kan ik wat leren van solderen , maar nee dus...

nou succes met polyesteren dan maar.

ik kan je hier ook geen raad geven, geen ervaring mee dus kan ik hier misschien wat van leren.

gr. Brandaris

Heb de mal gerold met de hars. Hier ontstonden vele kleine deukjes in de uiteindelijke laag. Had drie lagen was aangebracht, maar was toen toch niet tevreden met het resultaat. dus toen de hele boel weer opgeschuurd totdat het glad was en weer opnieuw drie keer in de hars gezet . Ik denk dat het probleem is gekomen door de aanzuiging van de MDF. In het midden van de platen van 12 mm lag het oppervlak wat dieper, dus zal hier meer MDF zijn aangezogen. Dit komt wellicht, omdat het hout op sommige plekken geimpregneerd is door de houtlijm? Hieronder in ieder geval het resultaat van de romp met ca 10 lagen was.

Hiernaast ben ik nog verdergegaan met tekenen voor het dakje van de stuurhut. Dit is grotendeels af. Het mastje voor op het dak is af in ruwbouw zie onder. Heb het gemaakt uit holle buisjes, dus er is nog ruimte voor doorvoer van draadjes. Nu nog op zoek naar kleine navigatielampen en van het weekend aan de polyester!

:hammer:
Zeer mooi resultaat.
Bedankt voor de tekeningen en ik ga zeker dit draadje volgen:p

Polyester contramal gemaakt. Heb 3 lagen gelcoat, 2 laagjes 180 gr/m2 en 5 lagen 280 gr/m2 gebruikt. Het geheel is erg stijf geworden, dus in elk geval genoeg.

De binnenkant is mooi glad, maar op enkele plekken zijn nog licht de contouren van de MDF plaatjes te zien. Dit kan waarschijnlijk wel met wat extra gelcoat en schuren worden verwijderd.

Ike , zitten er nou belletjes in ? of zie ik dat verkeerd?
Heb je dat binnen gedaan of in de garage of schuur??

Groetjes, Brandaris

De belletjes zijn waterdruppels, want de romp heeft net even het schuurstof eraf gedouched! :hammer:Heb het op het balkon gedaan. Is wel een beetje maf, woon op de begane en dan zit je lekker met een gasmasker op te polyesteren als er allemaal mensen voorbij komen lopen. Krijg je wel een hoop leuke vragen van.

Laatst bewerkt:
Hieronder het resultaat van de romp! Had eerst moeite om de romp uit de polyester contramal te halen, maar na een kwartiertje kloppen waren de luchtbellen overal onder de romp en kwam het geheel vrij makkelijk los. Ik moet wel zeggen dat het werken met polyester echt makkelijk is als je je houdt aan alle voorschriften die her en der te vinden zijn op het internet en de verpakkingen. Op youtube staan overigens ook leuke filmpjes over polyester bewerken.

Daaronder de eerste delen van het dakje van de stuurhut gemaakt. Het stuurboord en middenraam voorzien van messing T-profiel. Na wat oefenstukjes lukte het vrij aardig om het T-profiel zo gebogen te krijgen dat het aardig paste in de uitgefreesde opening. Hierbij verhitte ik steeds bij het buigen het profieltje totdat het oranje wordt. Weet niet echt of dit uitmaakt, maar het profiel lijkt dan minder op te bollen en minder makkelijk te scheuren. Wellicht dat het verhitten de spanningen uit het materiaal halen?

Laatst bewerkt:
Ike , je romp is mooi glad uit de mal gekomen hoor, ik kan me er wel wat bij voorstellen als je met een gasmasker op buiten zit en dan al die passanten vragen gaan stellen .

De opbouw wordt dus wel van messing, welke dikte is de opbouw?
groetjes, Brandaris

Het zijn relatief kleine oppervlaktes, dus ik heb nu zo'n 0.5 mm voor de kleinere delen. De grotere delen worden dan 0.8 mm dik om toch nog wat stijfheid in het geheel te krijgen.

De gewichten zijn nu:
Romp 700 gr
Huisje 400 gr
Dek + Verschansing 200 gr
Motor 450 gr
Accu 1000 gr +
---------------
Totaal 2750 gr

Dus dat wordt wel oppassen denk ik. Wellicht dat ook een kleiner accu gebruikt kan worden.

Back