FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten (deel 2)

En maar weer een nieuwe ...
watervliegtuig-web.jpg

Is het een amerikaans toestel?

Verder ben ik nog niet gekomen. :(

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
Neen, het is een Europees toestel ... van deze is er maar één gebouwd, door het uitbreken van WW-2 is de ontwikkeling stopgezet ... de fabriek heeft van 1915 tot 1972 (feitelijk al in 1911 gestart, maar formeel pas in 1915 een "zelfstandige"fabriek) bestaan en naast een 120 tal vliegtuigen (verdeeld over 12 types) die zelf ontworpen en gebouwd waren, ook vliegtuigen in licentie gebouwd ... na de oorlog werd alleen nog het onderhoud van (luchtmacht) vliegtuigen gedaan ...

Laatst bewerkt:
Marinens M.F.12 ...
Niet helemaal volledig natuurlijk, de fabriek heet "Marinens Flyvebaatfabrikk" (marine vliegboten fabriek) ... maar ik reken het goed ;-)

Één van de weinige fabrieken die uitsluitend vliegtuigen op drijvers heeft gebouwd (ook de licentie bouw)

De Messerschmitt Me 209 was een experimentele doorontwikkeling van het jachtvliegtuig Bf 109. Hij was uitgerust met een Daimler-Benz DB 603 motor en had een binnenwaarts intrekbaar landingsgestel. Het werd niet in grote aantallen gebouwd en nooit operationeel ingezet.

Johannes

Nieuwe opgave

De ontwerper van dit toestel kwam in contact met drie net afgestudeerde studenten. Samen keken ze naar de tekeningen en ze werden allemaal enthousiast..... :D

099om.jpg

Johannes

Tip: in de derde horizontale blauwe balk vind je de 'zoeken in deze discussie' functie.

De opgave van Ariel/Johannes staat toch nog open?

Een andere 'vliegende ton'

Laatst bewerkt:
Zal ik het dan maar zeggen, het is een "Rich-Twin 1-X-A" de "NX23001" uit 1939, de website over dit toestel is http://www.rich-twin.com ... met twee 75hp Lycoming GO-145 motoren (de "G" staat voor geared, deze motoren hadden een aangebouwde vertragingskast van 1,59:1 om het toerental van 3200 toeren (waar het maximum vermogen van 75 hp bereikt werd) te reduceren naar een meer praktische 2013 toeren om de propeller aan te drijven) ...

Laatst bewerkt:
Inzinking

Dat is uiteraard goed! :banana:

Bedankt Dirk, jij hebt de zaak gered!
Iedereen moegestreden? :)

En het is nog zo een interessant toestel!

Dirk jij mag de volgende plaatsen. :D

Johannes

Back