FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar is 'ie dan!

Eigenlijk nog meer onder het motto "hoe lelijk wil je het hebben?"...

Image14.jpg

Groeten,
Marco
:bye:

Die meneer in het pauzeplaatje is Charlie Kulp, de 'Flying Farmer' ...
Die heb ik in het echt gezien, op mijn "pelgrimstocht" naar Old Rhinebeck in 1983! Geweldige show, moet je tenminste een keer gezien hebben.!
Alleen vond ik zijn start van toen nog hilarischer. Na het gedoe met de piloot die uit de PiperCub stapt , draait Charlie een paar rondjes en gaat er vol gas van door, stuitert van links naar rechts over de baan terwijl hij dan op het linker en dan op het rechter wiel rijdt, af en toe wat omhoog komt en weer terug zakt, en ten slotte vlak over de boomrand verdwijnt. Even zie je hem niet meer, om vervolgens vanachter de bomen uit loodrecht omhoog te schieten, en net voordat de Cub overtrekt weer horizontaal te komen!. Bij de landing, toen met draaiende motor, stopt hij precies bij zijn hoed, terwijl het vliegtuig met de staart omhoog op het landingsgestel blijft balanceren. Onvergetelijk.

Max.

Laatst bewerkt:
Nee Marco, dit is nog niet de gevreesde ultieme uitdaging ;)

Daar wacht ik nog mee.
Ik wil niet al mijn kruit ineens verschieten :mrgreen:

Ja max :D
Herkende je deze meteen, of moest je zoeken?
Anthony Fokker zit zelf in het toestel ;)

hu006354.jpg

In het jaar 1922 waren voor het éérst buitenlandse zwevers op de Waku.
Anthony Fokker was de eerste met een tweezitter toestel. Hij vestigde meteen meerdere wereldrecords met een passagier.
Deze Fokkerglider werd binnen 10 dagen gebouwd.
Na de eerste proefvluchten werd nog één nacht doorgewerkt om de nodige wijzigingen aan te brengen.

Ik heb gegoogled, al kwam de plaat mij enigszins bekend voor. Ik kon zogauw geen andere typeaanduiding vinden dan "Fokker Glider" Ongetwijfeld staat de aanduiding F.G. daar ook voor.
Henri, aan jou de eer.

Max.

En dat is de Fokker F.G.1, de voorganger van de F.G.2 die je in je opgave toonde

Zo is dat Henri!
Anthony belde op een dag vanuit Gersfeld naar Amsterdam. Het werd een heel lang telefoongesprek en hij gaf opdracht de F.G.2 dubbeldekker om te bouwen. Alle details las hij voor, vanaf een schets die hij tijdens het ontbijten heeft gemaakt.

Ja, het is ook geen ultieme uitdaging ... vond 'm mooi om 'm hier even de revue te laten passeren.

Hier nog een aanwijzing over de bouwer:

gedenkraam%20Teuge%203.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back