FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
De volgende opgave :p

045oq.jpg

Een zekere Philip Wills - vogelmens en philosoph- wereldwijd bekende zweefvlieger behoorde tot de succesvolste piloten van zijn land. Philip was verbonden met de fabrikant van dit toestel.

De naam van dit vliegtuig is de bijnaam voor meisjes die geboren zijn op de 2e augustus (St.Ilea zoals een ieder hier ongetwijfeld weet ;-)) in het land waar dit type ontworpen en gebouwd is.

Key, dat heb je goed gezien! :thumbsup:

slingsbyt53b.jpg

Dit is de Slingsby T 53B

The two-place T. 53 represented Slingsby’s desire both to produce a modern, relatively high-performance trainer and switch from the wooden construction of the past to more modern materials (in this case, metal). The T. 53 B features two fixed tandem wheels and a swept-forward flapless wing of constant chord (the prototype –53 A had flaps). Later production examples had anti-balance aileron tabs for lighter stick forces, larger fin and rudder, molded fiberglass seats and new instrument panels. Slingsby later sold jigs and production rights to Yorkshire Sailplane which produced an improved version with both nose and center of gravity tow hooks known as the YS 53 Sovereign. ATC

Misschien omdat ik strict genomen de opl. niet 100% correct had? Wel het goede draadje gevonden met zelfs de orginele foto, maar er overheen gelezen dat het de YS53 was en niet de Slingsby T53?

Dus gaan we door met mijn opgave of is key aan de beurt?

Duidelijk, bedankt!

Deze zwever is het enige zwever ontwerp uit het land van oorsprong. Er zijn er slechts 5 of 6 van gebouwd. Het prototype is tijdens testvluchten vernield doordat de testpiloot VNE overschreed tijdens een high speed low pass en er flutter op de roeren ontstond. De vlieger kwam er wonderbaarlijk zonder kleerscheuren vanaf.

De enige twee overgebleven exemplaren staan nu in het museum.

Laatst bewerkt:
Hm, geen eenvoudige opgave. Maar wel een interessant toestel. Nu ken ik al verschrikkelijk veel zwevers, maar deze nog niet! Hoogste tijd om deze kist te leren kennen. Helaas heb ik geen tijd om te zoeken i.v.m een verhuizing.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back