FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
En om het makkelijk te maken ;-) ...

Later hebben ze er een nieuwe romp met een andere motor voor gebouwd ...
ppp-3a_web.jpg

Het motortje van 30 PK komt uit Duitsland, na een crash werd een nieuwe romp gebouwd en kwam er een Frans 6 cilinder (ster)motorje op van 45 PK ... gebouwd door twee broers, uit een Europees land waar ik de taal niet echt van spreek (hoewel ik deze taal steeds vaker hoor bij de supermarkt) ...

Veel hebben ze niet gebouwd, maar daarmee wel successen geoogst bij vliegshows in hun eigen land/stad ...

IK KAN HET NIET VINDEN:mad:! En het dingetje ook al niet!

Maar ik denk dat het een Pools vliegtuig is (gezien de hint, en het logo met een rood/witte band erom, gok ik)
ik dacht aan een RWD, maar daar zit hij niet bij. De Franse stermotor zal wel een Salmson zijn, de Duitse weet ik niet.
MAAR WAT IS HET?

hint, 1926 "bekende" airshow in Polen ... hiermee is het antwoord te vinden, en met de gegevens die je dan vind kan je ook de getoonde foto's vinden ...

Laatst bewerkt:
max z, je zit zeer warm, zeg maar voor meer dan 50% goed ... een klein beetje door googelen en goed lezen ;-)

Tip koop (of leen) een exemplaar van het boek "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939 r." deel 1 (of toch deel 2)) van Andrew Glass, ISBN 83-916327-8-4, uitgegeven door Stratus, (Wydawnictwo Stratus s.c. ul. Żeromskiego 4, 27-600 Sandomierz), in Polen uiteraard ...

Laatst bewerkt:
Als je gewoon op DKD-iii googeld had, dan krijg je vanzelf de informatie van de DKD-1 , maar als je "gewoon" ... "Samolot braci Działowskich DKD-1" (is "vliegtuig gebroeders Dzialowski DKD-1" in het Pools) in had getikt :) ... krijg je de pagina's uit het genoemde boek .... met de DKD-1 .... dus max, jour turn ...

Ik heb het "andersom" gedaan, in/bij de FMT van september 2009, zat een tekening en bouwbeschrijving van de DKD-1 ... dus wilde ik er meer van weten, en liefst foto's van het origineel ....

Laatst bewerkt:
Ik google bijna altijd op afbeeldingen, maar het is mij nu nog steeds niet gelukt om jouw foto boven water te krijgen, niet op DKD-i of -1 of-iii of -3 :(
Maar het leverde dus wel een link naar het Poolse Modelbouwforum op.

Ik ben er ondertussen achter dat de Duitse motor een Haacke was, en de Franse een Anzani (altijd gedacht dat dat Italiaans was :o )

Nou weer een nieuwe vinden :rolleyes:

Ik google bijna altijd op afbeeldingen, maar het is mij nu nog steeds niet gelukt om jouw foto boven water te krijgen, niet op DKD-i of -1 of-iii of -3 :(
Maar het leverde dus wel een link naar het Poolse Modelbouwforum op.

Google maar op "Samolot braci Działowscy" ("vliegtuig gebroeders Dzialowscy" op zijn Pools) en je vind de foto's (= kopie pagina's uit het boek "Polskie Konstrukcje Lotnicze, deel 1")

Ik ben er ondertussen achter dat de Duitse motor een Haacke was, en de Franse een Anzani (altijd gedacht dat dat Italiaans was :o )

Nou weer een nieuwe vinden :rolleyes:

In de DKD-1 zat een Haacke HFM (Haacke zat in Berlijn, en bouwde allerlei motoren, waaronder deze twee-cylinder voor vliegtuigen) ... Anzani is een "twijfelgeval", Alessandro Anzani was een Italiaan, die in Frankrijk werkte ... het hoofdkantoor van Anzani stond in Frankrijk, maar de motorenfabriek zelf in Milaan ... de Fransen zeggen dat het Franse Motoren zijn en de Italianen geloven heilig dat het echt Italiaanse motoren zijn ... ;-)

Laatst bewerkt:
31379057.jpg

Een iets duidelijker plaatje.
Kijk eens naar de vorm van de romp, en denk het stabilo wat lager (en het staartvlak ook). En 1 motor in de neus i.p.v. twee op de vleugel. Dan zie je een veel bekender toestel van deze fabrikant.

:hammer:

Dat is het juiste antwoord. Het meer bekende toestel van die fabrikant is de Citabria (later door Bellanca overgenomen).
Volgende.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back