FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ugh,

Die heeft echter momenteel schrikbarend weinig tijd (en weet het ook niet). Mijn eerste gedachte was "Caudron", maar dat is niet meer dan een gok...

Groeten,
Marco
:bye:

Kom op mensen!
Kijk eens naar die motorkap, wat voor motor van een bekende fabrikant zou daar nu in kunnen zitten?:roll:

Hij is ontworpen en gebouwd door leerlingen van de technische school van genoemde (:p)fabrikant.

nog een plaatje:
58996849.jpg

Hier moet je iets bekend voorkomen.

Het is wel bij dit ene toestel gebleven, dit in tegenstelling tot andere modellen van deze fabrikant, die in grote aantallen gebouwd zijn, van 1920 tot aan het straaltijdperk aan toe.

De Havilland TK4

The de Havilland T.K.4 was a 1930s British single-seat racing monoplane designed and the built by students of the de Havilland Technical School.
[edit]Design and development

The T.K.4 was built by students at Stag Lane Aerodrome in 1937 with the aim of building the smallest possible aircraft around the 140 hp (104 kW) de Havilland Gipsy Major II.[1] It was a low-wing monoplane with a conventional retractable landing gear and had a variable-pitch propeller and was fitted with slots and flaps.[1] The only T.K.4, registered G-AETK, was first flown on the 30 July 1937. It was 9th in the 1937 Kings Cup Race at a speed of 230.5 mph.[2][1] The aircraft crashed on 1 October 1937 killing the pilot R.J. Waight while he was attempting a 100 km class record.[1]

Deze keer was ik niet in form.
Ik was aan het googeln alles over Havilland maar het lukte niet :hammer:
Dat het om een Havilland ging was mij wel duidelijk.

Ik vermoed dat jullie deze wel kennen, maar ik vind het een mooie om hier de revue te laten passeren ...

Dit reusachtige vliegtuig was bedoeld om Berlijn te bombarderen.

trivia07a.jpg

trivia07b.jpg

Het was aanvankelijk ontworpen met vier motoren van een type dat niet beschikbaar bleek te zijn, dus werd er gekozen voor een minder krachtig type waar er derhalve zes van nodig waren en er werd een derde vleugel toegevoegd.

Bij de maiden werd er met alleen de onderste vier motoren op vol vermogen gestart. Dit bleek niet genoeg te zjin om los te komen en dus zetten de piloten ook de twee bovenste motoren op vol vermogen. Hierdoor werd het vliegtuig voorover getrokken, de grond in, waarbij de twee piloten verpletterd werden.

trivia07c.jpg

De grootste nose-over in de geschiedenis van de luchtvaart?

Wel triest voor de piloten.
Dom van de verantwoordelijke mensen dat ze met de waarschuwing niets hebben gedaan.

Henri, deze ken je zeker. Hij heeft ook patent op zijn uitvinding.
Dit is min of meer een prototype. De latere versies zagen wat beter uit.

Ik heb bewust dit toestel gekozen van deze fabrikant omdat de andere modellen onmiddellijk worden herkend. Zeker door Henri! :hammer:
Maar het neemt niet weg dat het principe hetzelfde is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back