FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dikkie, sterker nog er hebben er 7 van gevlogen ....... o.a. de NASA heeft er drie gehad (nu nog twee waarvan één zeker "ge_mothballed" is) .....

Nu zijn er ook moderne varianten van Airbus de Beluga en van Boeing de 747 LCF ......

Dirk zei:
Dikkie, sterker nog er hebben er 7 van gevlogen ....... o.a. de NASA heeft er drie gehad (nu nog twee waarvan één zeker "ge_mothballed" is) .....

Nu zijn er ook moderne varianten van Airbus de Beluga en van Boeing de 747 LCF ......

ow ik dacht dat die ook door Airbus gebouwd waren, en dat nu vervangen is door de beluga.
uberlelijk maar je kunt er veel rommel in kwijt :lol:

@Airbus, Airbus heeft er wel 3 laten bouwen (of moet je ombouwen zeggen) ...... van de vier gebouwde Turbo-Super-Guppy's waren er 3 in bezit van Airbus en één in bezit van de NASA die volgens mij nog steeds vliegt .... de Airbus Guppy's vliegen niet meer (maar zijn nog niet gesloopt) ......

In principe zijn het Boeing B-377's/C-97 "Stratocruiser" /"Stratofreigter" een pasasiers/vrachtvliegtuig uit de 40er jaren (afgeleid van de B-29 "Super Fortress") tussen 1962 en 1972 omgebouwd tot Guppy's in verschillende varianten....

@ airbus

hoi

hoe plaats jij je emoticons in het draadje
bij mijzellf en anderen gaat het niet meer......

steffe

en nu gaan we proberen dat watervliegtuig te raden

Het lijkt nog het meest op een Grumman Duck, maar die heeft een vleugeltje teveel.

Tijd voor een tip? Bijv. land, jaartal, naam...

Hier zo'n Duck, die blijkbaar een kuiltje tegenkwam:
duck-upsidedown.jpg

Het "rottige" is dat ik hem laatst nog tegen gekomen ben .... in en tijdschrift ..... maar ik kan niet op zijn/haar naam komen ......

Columbia XJL-1

XJL_1.jpg

Corrien hielp me op het spoor:

Early during World War II, Grumman decided to update their successful J2F amphibian biplane to an all-metal monoplane. Because of production pressures for the TBF Avenger and F6F Hellcat, the project was farmed out to the Columbia Aircraft Company.
Two prototypes were built with the first flying in 1946. The XJL-1 did not go into production.

Lijkt me niet zo, charger. ;) Er staat namelijk een DUITS luftwaffe kruis (geen idee hoe dat eigenlijk heet) op zijn vleugel, en tot zover ik weet, was de Blenhei mvan de Britten ;)
Gezien dit kruis, denk ik dat hij óf van in de oorlog is, óf van net ervoor...

idd Dikkie. ik zat ook te twijfelen. lkkr slim van me idd :hammer:. ik zit dit al een tijdje te volgen, dus as me dr eentje bekent tegen kwam, gelijk zoeken. telkens een beetje traag :S

Groeten,

Ruben

een inkoppertje, die hopelijk nog niet geweest is. omdat die zo mooi is dan ;)

vliegtuigie.jpg

HAHA, eindelijk kan ik ook foto's uploaden :D:D
btw, tnx dirk, bij deze, naam gewijzigd :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back