FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, Steef, helemaal uit den Belgique, mooi ontwerp. Evenals de Stampe SV4 etc....

Nu deze dan, die raden jullie nooit, het is een homebuilt. Een kennis van mij heeft het gebouwd én ermee gevlogen. Ook is hij ermee gecrasht... maar kon het toch navertellen (verdekkeme die emoticons werken nog steeds niet bij mij...)

kist01.jpg

Richard Branderhorst zei:
Nu deze dan, die raden jullie nooit
Tja, deze opmerking was ook dermate weinig bemoedigend, dat waarschijnlijk weinigen zijn gaan zoeken. Daarnaast word je ook een beetje kippig als je naar zelfbouw sportvliegtuigjes zoekt. Die orgels lijken allemaal op elkaar en de fabrikanten van zelfbouwpakketten hebben ook nog eens tig varianten. De bekende speld in de niet nader te bepalen hooiberg vind je volgens mij nog eerder. Neem alleen al eens het merk Vans met op z'n minst 7 verschillende typen. Als je alleen al de RV6-en aanklikt kom je weer tot de ontdekking, dat de ene RV6 weer anders is dan de andere. Dat schiet dus niet op...

Een Spaanse kist...................... Daarvan kom je ook de meest vreemde modelletjes tegen. Moet je dit zien:

airplane3is5.jpg

Kweeniehoor, maar volgens mij komt die uit Texas... of hebben ze daar ook corridas?
Bart

:oops: In Spanje hebben ze niet echt sterretjes en streepjes, hè :oops: ? Nou ja, het is wél een bijzonder modelletje....

Jan,
Volgens mij is dit de Pecival Proctor en waarschijnlijk type V.
55.jpg

De verschillen tussen de type's IV en V zijn vrijwel niet te zien dus het zou ook een IV kunnen zijn. De V is namelijk de civile versie van de IV die oorspronkelijk alleen militair werd gebruikt. Na de oorlog zijn er veel type's IV op de civile markt gekomen en aangepast aan de civile eisen. Daarom is dat verschil nu moeilijk zichtbaar.
Als het juist is ga ik de volgende plaatsen. Ik ga nu even zoeken naar een goede foto want het type weet ik al.

lijkt mij inderdaad ook model van een :

FMA IA 58 Pucará

Role: counter insurgency, close air support, light attack
Builder: Fabrica Militar de Aviones (FMA)
Variants: IA 58A, IA 58B, IA 58C, IA66
Operators: Argentina, Colombia, Sri Lanka, Uruguay

IA 58 is a two-seat light attack aircraft powered by two turboprop engines. It was designed for the COIN (counterinsurgency) and CAS (close air support) roles for the Argentine Air Force. It has narrow fuselage and tail section and a tandem seat cockpit with a steep sloping nose. Because of the steep nose the pilot has excellent forward visibility. Although heavily armed the weapons are unguided and visually aimed by the crew. The IA 58 only needs a minimum of ground support to operate, it is able to operate from unprepared rough terrains.

ia58_11.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back